Jag har en kolikkänslig häst och de SKA gå så mycket som behövs och så mycket de orkar. Det har varenda veterinär jag träffat sagt! Säkert 20 olika upp genom åren, klinik, distrikt och privat. De blir inte sjukare av det och för en häst i någorlunda form är det föga ansträngande att skritta runt på plant underlag. Min visar dessutom med extrem tydlighet att han vill gå. Det går knappt att få honom att stå still förrän han är bättre. Ofta är koliken bra efter en timmes promenad. Är den inte det blir det 20 minuter akupunktur och därefter mer promenad i väntan på veterinär.
Vid gaskolik som hänger igen med lättare symptom över flera dagar har jag tom fått order om att jogga hästen 2 ggr per dag för att det ska släppa ordentligt.
Du får väga uttorkning mot ev reaktion på betfiber. De tål oftast betfiber bra, men du behöver inte mycket per hink för att få dem att dricka. Ge några dl per hink och ge minst 3 ggr per dag. Använd varmt eller ljummet vatten. En stor häst behöver minst 40 liter, ännu mer om den redan är uttorkad. Lyckas du inte få i den vatten måste veterinär komma ut och ge vätska intravenöst.
Kom ihåg att hästar ej ska dricka isvatten! Dels dricker de mindre, dels är isvatten i sig en kolikorsak pga att det förstör tarmfloran.
Problemet med min häst är att han vill springa, ju ondare desto fortare. Och det funkar inte för han tar ut sig så himla mycket, han visar inte gärna att han har ont så när han väl visar det vet jag att han är kraftigt smärtpåverkad. Därför får han istället smärtlindring och gå korta promenader alt lastas och åka en sväng.