Köldtillägg?

Jane_Done

Trådstartare
Jag är nyfiken på om ni ökar givan när termometern kryper nedåt och i så fall hyr mycket? Jag pratar alltså om "normalt" täckade och uppstallade ridhästar som går i hage dagtid.

Vad tycker ni? Mer mat eller inte?

Sv: Köldtillägg?

Våra får mera stråfoder nu när det kryper under 10 minus.
Nu när det är så kallt har de fått cirka 2 kg extra hö/hösilage per dygn.

Jag brukar ge dom lite extra hö när det blir riktigt kallt. Ett par kilo extra.

De får lite mer hö ute i hagen för att ha något att göra

Mina har alltid fri tillgång på hö, och när det blir riktigt kallt går det åt ca 20-25 kilo häst/dygn.

SessCa skrev:
Mina har alltid fri tillgång på hö, och när det blir riktigt kallt går det åt ca 20-25 kilo häst/dygn.

Oj. Jag får nog öka fodergivan.

Jag ser tydligt på mina föl - ehh, åringar räknas de visst som nu :p - att de gör av med massor med mer energi nu när det är kallt ute. jag har dubblat deras kraftfodergiva (nu ½ kg havre + 2 kg Krafft Pluss Grön + 1 kg lusernpellets) plus lagt till 2 dl olja/dag och ÄNDÅ ökar de inte ett gram i hull... :crazy: (de har för övrigt i princip fri tillgång till bra hö, nästan hela dygnet)

Har läst att det beror på om hästen får träningstillägg eller inte. Om hästen tränas ganska mkt och får mer mat på grund av detta så behöver man oftast inte ge mer mat förrän temperaturen kryper ner mot -15 grader. Om hästen inte tränas utan bara får underhållsbehovet tillgodosett så kan "köldtillägg" behövas redan runt +5 - +/- 0 grader. Min gamla häst som inte tränas ngt speciellt har fått mer grovfoder (nästan fri tillgång) samt även ett kg hippo Basic extra. Han har iofs blivit lite rundare om magen, vilket inte gör nåt då han lätt tappar.

Det har väl också med att göra att de håler sig varma genom att sysselsätta sig med att tugga stråfoder... så man skulle lika gärna kunna slänga in HALM till dom så attd e håller sig sysselsatta och därmed varma. Extra energi behöver dom oftast inte förrän det blir riktigt kallt....
Aldrig fel att ge dom mycket stråfoder.

Fri tillgång på hösilage både ute och inne(i princip), så de får anpassa själva. Kraftfodret var på samma giva.

Ja, i princip skulle man nog kunna ge dem halm för att hålla dem sysselsatta och därmed hålla värmen bättre. Som du säger så behöver de väl oftast inte köldtillägg förrän det blir riktigt kallt, många hästar får ju dock också träningstillägg, och enligt Plancks bok så skulle de då ha en lägre "lägstanivå" om de står på träningstillägg, än de som inte har det.

Coffeaclub skrev:
Ja, i princip skulle man nog kunna ge dem halm för att hålla dem sysselsatta och därmed hålla värmen bättre. Som du säger så behöver de väl oftast inte köldtillägg förrän det blir riktigt kallt, många hästar får ju dock också träningstillägg, och enligt Plancks bok så skulle de då ha en lägre "lägstanivå" om de står på träningstillägg, än de som inte har det.

Ja det stämmer säkert det du skrev (ska kontrollera i boken :devil: :p ), jag ville bara lägag till det där om att de håller sig varma genom SYSSELSÄTTNING (tuggning) och DÄRFÖR kanske man ska ge dom lite extra strå. Inte alltid för att de behöver extra energi!

Så mycket kraftfoder??

Hej, nu blir jag väldigt nyfiken...

Min "ettåring", arab/morganhäst, som är född i våras, har fri tillgång på bra hösilage under hela dagen (ut 6.00-in 23.00) och får ca två deciliter krossat korn/dag när han kommer in. Det är allt han får och han har finfint hull i alla fall.:banana:
-Varför ger man så mycket kraftfoder som du gör??

Hoppas att du inte tar detta som någon kritik, jag är bara väldigt nyfiken. Kanske jag ger för lite??
Har dålig erfarenhet av kraftfoder i allmänhet, då min äldre häst är "proteinallergiker" -får knölar och mugginfektioner av proteinöverskott...

Enar.

Sv: Så mycket kraftfoder??

Enar skrev:
Hej, nu blir jag väldigt nyfiken...

Min "ettåring", arab/morganhäst, som är född i våras, har fri tillgång på bra hösilage under hela dagen (ut 6.00-in 23.00) och får ca två deciliter krossat korn/dag när han kommer in. Det är allt han får och han har finfint hull i alla fall.:banana:
-Varför ger man så mycket kraftfoder som du gör??

Hoppas att du inte tar detta som någon kritik, jag är bara väldigt nyfiken. Kanske jag ger för lite??
Har dålig erfarenhet av kraftfoder i allmänhet, då min äldre häst är "proteinallergiker" -får knölar och mugginfektioner av proteinöverskott...

Enar.

Det kan vara en väldig skillnad mellan ditt och hennes hö!
Och det är så klart skillnad mellan olika hästar också, hennes hästar verkar ju behöva mycket medans din klarar dig på mindre.
Du ska inte ge mer till din om den ser bra ut på det hull den har!
Men har du inte analyserat hösilaget när du har en sån ung häst? Ganska viktigt att den får ordentligt med protein!! (med ett hö av medelvärde får den inte i sig tillräckligt)

Och MINERALER då? Framförallt SELEN som den inte får i sig ALLS genom hösilage och korn.

Det finns föl/åringar/unghästar som kräver mycket mat för att se fina ut och hålla hull, min baby är otroligt svårfödd:
Arabhingst född Februari 2005, han äter:
Fri tillgång på analyserat hösilage (6,5 MJ/Kg, 55 GrSmbRp/kg) och av detta tuggar han i sig runt 7 kg.
Utöver det får han 2 kg Havre, 1 kg Krafft Pluss Grön, 0,2 kg Betfor, Kalk, Salt, Muscle Power (för tillräckligt med lysin). Detta ger min gosse över 3 kg kraftfoder, visst är det mycket, men utan detta hade han sett ut som ett spjälstaket!
Han är idag ca 1,39-1,40 i mankhöjd så han har nog planerat att bli ganska så stor. Han är framavlad för galopp och jag ser stor skillnad på föl/unghästar som har galoppblod i ådrorna än de som inte har det, jag behöver bara jämföra med mina egna hästar.

Dessutom bör man vara uppmärksam på att unghästar kräver mycket protein för att kunna utvecklas och växa korrekt.

Nå, jag vet att det är ett mycket bra foder, det är från vår egen mark, en förstaårsvall som vi själva plöjt, gödslat och sått in. Vid anläggningen i fjol sådde vi in med grönfoderblandning, men det har vi inte kunnat ge nåt av, då det blev för kraftigt (för mycket protein)
och hästarna fick dålig mage och min fick förståss mugg och knölar...

Alla hästar vi har (araber mest) går på nån lilten deciliter kraftfoder, förutom mineraler och vitaminer, och har superfint hull.
Stoet som fortfarande ger di åt min "ettåring" emellanåt får förståss mer kraftfoder, både korn och kraft groov, ca 1 liter korn och 1,5 liter groov/dag) Hon rids också mest av alla.

Vi har nog ett fantastiskt bra grovfoder, låter det som:)

Hej, svejs!
Enar

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 958
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar