Koka hallon i microugn?

Rosett

Trådstartare
Det står på förpackningen att man bör koka hallonen. Jag brukar köra dem två -tre minuter i micron så det blir som sylt men frågan är om det räcker? Vet inte om de når kokpunkten.
Hur gör ni med importbär?

Jag är vaccinerad mot Hepatit A+B och har hittills aldrig blivit dålig av hallon på andra sätt heller (ibland vattnas de väl med avloppsvatten) så jag struntar i att koka dem när det gäller till mig själv. Köper otroligt sällan frysta hallon så egentligen är det ett icke-problem, har egenplockade frysta bär istället.

Jag är vaccinerad mot Hepatit A+B och har hittills aldrig blivit dålig av hallon på andra sätt heller (ibland vattnas de väl med avloppsvatten) så jag struntar i att koka dem när det gäller till mig själv. Köper otroligt sällan frysta hallon så egentligen är det ett icke-problem, har egenplockade frysta bär istället.

Fast rådet att koka hallon beror på norovirus, inte hepatit.

Kokar du allt på en gång och har det i kylen sen eller kokar du bara en portion åt gången?
Direkt i kastrull? Bränns det inte då?

Använder sällan hallon längre just pga kokningen, men jag har sparat i kyl eller frys (vet inte om man egentligen ska frysa in igen men jag har gjort det i alla fall). Nej, har man inte för hög värme så bränns det inte, rör om mycket. Men det blir ganska slafsigt så man kan ju inte direkt dekorera tårtor med hallonen sen.

Det står på förpackningen att man bör koka hallonen. Jag brukar köra dem två -tre minuter i micron så det blir som sylt men frågan är om det räcker? Vet inte om de når kokpunkten.

Importerade hallon bör kokas ja :). Micro är värdelöst till detta, eftersom värmen inte blir jämnt fördelad. Bären ska kokas igenom ordentligt (1-2 min)! Anledningen till att rekommendationerna kan vara lite diffusa med koktiden är att virus inte kan odlas fram som bakterier kan och därför är det svårt att forska fram den exakta tiden de behöver för att man ska vara säker på att dödat alla. Norovirus är extremt smittsamma även i minimala mängder och dör endast av varme och klor, typ. Därför varierar rekommendationerna lite mellan olika länders myndigheter :).

Jag kokar inte köpehallon varken på spisen eller i micron, det blir ju inte alls gott :P. Magsjuka känns som en risk jag är villig att ta.

Jag brukar faktiskt koka nu efter att min sambo fick norovirus av hallon hehe. Har dock aldrig sett några siffror på hur vanligt det är att frusna när är kontaminerade, förstår att man kan tycka att det är värt att ta risken, de är ju mkt trevligare som livsmedel innan kokningen.

Micron är som sagt inte att rekommendera i detta syfte. Jag personligen om jag själv ska äta kokar inte bären om jag inte gör puré eller dyl så klart. Om jag ska bjuda beror det nog på vem jag ska bjuda. På mitt gamla jobb var vi dock tvugna och gjorde det så klart eftersom våra kunder till stor del var personer med nedsatt immunförsvar.

Jag äter frysta hallon (har för mig att de är från Serbien) varje morgon sedan typ fyra-fem år. Har blivit magsjuk EN gång och förknippade det med hallonen. Jag kokar inte.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 066
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama