Att knacka till äggen innan man börjar skölja dom i kallvatten så att vattnet tränger in mellan skal och ägg ska tydligen underlätta. Jag vet inte exakt hur bra det funkar eftersom jag inte vet hur lättskalat ägget skulle varit ändå, men det försvårar det inte i alla fall :up:

Och det brukar inte funka för mig :)
ICA tidningen Buffé hade testat olika äggkokningar, går kanske att hitta. Tydligen att lägga i dem kalla från kylskåpet med sked i kokande vatten och sedan när de är färdiga kyla dem snabbt var bästa sättet att få dem lättskalade. Men jag antar att med fel ägg så blir det svårt ändå.

Vaktelägg brukar vara jättesvårskalade men fick höra om en teknik som jag tycker fungerar jättebra, att göra processen ovan men sedan krossa hela skalet runtom genom att rulla dem i handflatorna efter att ha knackat till dem gör att skalet lossnar lättare.

Kan nån svara på varför skalet ibland fastnar i vitan? Mycket irriterande och jag tycker det kan vara olika fast man kokar äggen samtidigt! Finns det nån som sitter på nåt hemligt trick hur detta kan undvikas?

Antingen skölja kort tid under kallt vatten, eller lägga i en skål med kallt/ljummet vatten så länge som möjligt. Sen rulla knacka lätt sen knacka en gång och rulla äggen mot bordet så hela skalet krossas, sen det viktigaste att få hål på hinnan om hinnan sitter kvar på ägget och inte i skalet brukar oftast funka för mig. Sen kan man söka lite olika tekniker på youtube men det här är de tekniker som funkat bäst av mig de jag kollat upp där :).

Ny tanke här då! Jag kokar ju i äggkokare, och det är därmed redan hål i skalen när jag börjar skölja äggen, kan det göra någon skillnad kanske??

Antingen skölja kort tid under kallt vatten, eller lägga i en skål med kallt/ljummet vatten så länge som möjligt. Sen rulla knacka lätt sen knacka en gång och rulla äggen mot bordet så hela skalet krossas, sen det viktigaste att få hål på hinnan om hinnan sitter kvar på ägget och inte i skalet brukar oftast funka för mig. Sen kan man söka lite olika tekniker på youtube men det här är de tekniker som funkat bäst av mig de jag kollat upp där :).
Ja, hinnans beteende försvårar eller förenklar skalningen, när hinnan är glidig är det enkelt.
Brukar du alltid skala ägg enligt beskrivningen eller är det bara de svåra? Vanligtvis brukar jag bara se till att få hål på skalet och glidbryta upp det. På de lätta då :)

Har du aldrig det problemet? Jag kokar på spisen.
Aldrig. Eller alltså, jag äter MKT ägg, och jag tror att det har hänt kanske 3 ggr under min livstid...

Man gör ett hål i toppen av äggen innan man kokar dem i äggkokaren med en liten syl i botten på måttet som visar hur mkt vatten man ska ha.

Ny tanke här då! Jag kokar ju i äggkokare, och det är därmed redan hål i skalen när jag börjar skölja äggen, kan det göra någon skillnad kanske??

YES!
Det är faktiskt lösningen på äggskalsproblemet.
Jag kokar i kastrull, men när äggen har legat i ett tag så brukar jag knacka på dem med en sked så att det blir några sprickor. Då blir det jätteenkla att skala :)

Har du aldrig det problemet? Jag kokar på spisen.
Enligt testen som Ica gjorde, som det hänvisades till här ovan, så hade, huruvida äggen var lättskalade eller inte, även att göra med hur pass hårt ägget var kokat. Ju lösare ägg desto svårare att skala. Så du och Kimmis87 kanske har olika hårdhet? Själv kokar jag så sällan ägg så jag har inget tips att komma med utöver vad jag läste mig till på Ica (kylskåpskalla, ej koka bara sjuda, läggas i med sked samt genast kylas med kallt vatten i 2 min efteråt).

Enligt testen som Ica gjorde, som det hänvisades till här ovan, så hade, huruvida äggen var lättskalade eller inte, även att göra med hur pass hårt ägget var kokat. Ju lösare ägg desto svårare att skala. Så du och Kimmis87 kanske har olika hårdhet? Själv kokar jag så sällan ägg så jag har inget tips att komma med utöver vad jag läste mig till på Ica (kylskåpskalla, ej koka bara sjuda, läggas i med sked samt genast kylas med kallt vatten i 2 min efteråt).
Jag kokar väldigt blandade hårdheter. Ibland när jag ska äta med sked, då alltid helt lös äggula, och ibland på mackan, då alltid helt hårda ägg. Verkar inte göra nån större skillnad för skalningen.

Jag brukar sikta på 6 minuter, men det kan likaväl bli 8, 10 eller 12 :D

Ja, hinnans beteende försvårar eller förenklar skalningen, när hinnan är glidig är det enkelt.
Brukar du alltid skala ägg enligt beskrivningen eller är det bara de svåra? Vanligtvis brukar jag bara se till att få hål på skalet och glidbryta upp det. På de lätta då :)

Ja, alltså fast jag skalar nästan aldrig ägg hemma men på extrajobbet behövde jag koka och skala ca. 6st ägg varje dag och inget fick bli förstört helst.
Och koktiden gick inte att passa exakt, så ibland var det jättelätt att skala och äggen kunde ligga länge i vatten ibland hann de inte ligga i vatten alls. Om hinnan var kvar så gick det jättebra att skala bara man gjorde hål i hinnan och kunde dra av den, då fastnade aldrig skalet :). Så om hinnan sitter fast i skalet eller inte som gör det svårt att skala eller inte enligt mina observationer :p.

Aldrig. Eller alltså, jag äter MKT ägg, och jag tror att det har hänt kanske 3 ggr under min livstid...

Man gör ett hål i toppen av äggen innan man kokar dem i äggkokaren med en liten syl i botten på måttet som visar hur mkt vatten man ska ha.

Funkar det med en knappnål då, eller rinner det ut då? :p

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 308
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama