Monkie

Trådstartare
Kan nån svara på varför skalet ibland fastnar i vitan? Mycket irriterande och jag tycker det kan vara olika fast man kokar äggen samtidigt! Finns det nån som sitter på nåt hemligt trick hur detta kan undvikas?

När äggen är färska är de helt fulla med vätska ju äldre de blir desto mer luft kommer det in och vätska avdunstar. Så på äldre ägg har du lite luft mellan skalet och ägghinnan som underlättar när du skalar ägget.

Kan nån svara på varför skalet ibland fastnar i vitan? Mycket irriterande och jag tycker det kan vara olika fast man kokar äggen samtidigt! Finns det nån som sitter på nåt hemligt trick hur detta kan undvikas?
Köp ägg från gamla lantraser som går fritt ute, vi har det och de är lätta att få bort skalet på även om äggen är nyvärpta.

Jag brukar också råka ut för det och jag köper aldrig nyvärpta ägg. Antar att de man köper i affären inte är så nyvärpta.
Har märkt att skalet fastnar mindre om äggen får kallna ordentligt innan man skalar.

Fast teorin haltar. Igår - 12 maj - käkade jag ett gäng kokta ägg som på förpackningen hade bäst-före 1 maj. De var alltså långt ifrån nyvärpta. Och jag hade ett mindre helvete att få av skalen, ett ägg gav jag helt upp.

Fast teorin haltar. Igår - 12 maj - käkade jag ett gäng kokta ägg som på förpackningen hade bäst-före 1 maj. De var alltså långt ifrån nyvärpta. Och jag hade ett mindre helvete att få av skalen, ett ägg gav jag helt upp.
Trist. Jag tycker det är märkligt att ägg i samma gryta kan bli olika. Hade stora bekymmer med senaste paketet bruna ägg, det blev inte mycket kvar av dem när man skalar.

Jag kyler ner äggen snabbt och så länge skalet är kallare än själva ägget så går det lätt att få bort skal utan att vitan följer med!

Spännande! Jag gör jämt så, och får aldrig med vitan! Undrar om det kanske kan ha med teknik att göra? Eller kanske att jag köper ekologiska ägg?? Det är ju möjligt att det är en skillnad :)
Absolut inte på teknik ;), hehe, nä men allvarligt, det tror jag faktiskt inte. Jag har köpt både ekologiska, färska direkt från ... eh.. där hönorna bor , bruna, stora, små och från affären.

Det är inte alltid, men sista tiden har det hänt mer ofta!

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 308
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur