Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köp ägg från gamla lantraser som går fritt ute, vi har det och de är lätta att få bort skalet på även om äggen är nyvärpta.Kan nån svara på varför skalet ibland fastnar i vitan? Mycket irriterande och jag tycker det kan vara olika fast man kokar äggen samtidigt! Finns det nån som sitter på nåt hemligt trick hur detta kan undvikas?
Hm okej ☺ det känns både bra och dåligtMin mamma, hönsägaren sedan 40 år tillbaka, säger att det är när äggen är nylagda.
Måste testas!Jag brukar ha lite bakpulver i kokvattnet när jag "måste" ha lättskalade ägg, typ till ägghalvor och så. Funkar finfint!
Trist. Jag tycker det är märkligt att ägg i samma gryta kan bli olika. Hade stora bekymmer med senaste paketet bruna ägg, det blev inte mycket kvar av dem när man skalar.Fast teorin haltar. Igår - 12 maj - käkade jag ett gäng kokta ägg som på förpackningen hade bäst-före 1 maj. De var alltså långt ifrån nyvärpta. Och jag hade ett mindre helvete att få av skalen, ett ägg gav jag helt upp.
Jag också!Jag brukar ha lite bakpulver i kokvattnet när jag "måste" ha lättskalade ägg, typ till ägghalvor och så. Funkar finfint!
Jag brukar ha lite bakpulver i kokvattnet när jag "måste" ha lättskalade ägg, typ till ägghalvor och så. Funkar finfint!
Och det brukar inte funka för migJag kyler ner äggen snabbt och så länge skalet är kallare än själva ägget så går det lätt att få bort skal utan att vitan följer med!
Spännande! Jag gör jämt så, och får aldrig med vitan! Undrar om det kanske kan ha med teknik att göra? Eller kanske att jag köper ekologiska ägg?? Det är ju möjligt att det är en skillnadOch det brukar inte funka för mig
Absolut inte på teknik , hehe, nä men allvarligt, det tror jag faktiskt inte. Jag har köpt både ekologiska, färska direkt från ... eh.. där hönorna bor , bruna, stora, små och från affären.Spännande! Jag gör jämt så, och får aldrig med vitan! Undrar om det kanske kan ha med teknik att göra? Eller kanske att jag köper ekologiska ägg?? Det är ju möjligt att det är en skillnad