Kök förr

MissFideli

Trådstartare
Nån som har bilder eller vet hur kök såg ut förr? Typ början av 1900-talet.
Jag kör mycket buss i Djursholm och ser dessa stora grosshandlarvillorna som jag är SÅ nyfiken på hur dom såg ut från början inuti.
Men även små stugor.
Och kanske inte bara kök heller, utan alla rum?

Snurrigt :angel:

Sv: Kök förr

Sök på originalkök eller originalskick på hemnet
Här är ett kök som ser ganska tidstypiskt ut
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-sorhaga-alingsas-kommun-sodra-ringgatan-29-4281161
(älskar fö bilen utanför...)

Jag bodde tidigare i en sekelskifteslägenhet och typiskt för de köken var att de var små beredningskök med en intilliggande jungfrukammare och en serveringsgång med skåp och bänkyta mellan köket och matrummet. Torparköken var annorlunda på det sättet.

Inga bilder, men...

Vår familj hade en gammal badortsvilla med originalkök, och vad man kanske framför allt ska tänka på är att kök i den typen av hus var gjorda för tjänstefolk, i det här fallet förmodligen en hushållerska. Så det fanns inte matplats för en familj egentligen (familjen åt ju i matsalen på den tiden) utan det var lite trångt och långsmalt. Rader med underskåp och överskåp mitt emot varandra, vask och spis. Ett rejält skafferi under trappen upp till det rum som måste ha varit hushållerskans. Köksingång. Linoleummatta på golvet, jag tror att det var pärlspont på väggarna.

När jag jobbade i hemtjänsten så var det en tant som hade ett riktigt gammalt kök, det som mest stod ut var att bänkarna var så låga! På mig som är 180 så gick de knappt till midjan.
Var också köksingång, skafferi och svinkallt (fast de andra rummen var helt okej).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 490
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar