Kofri frá Morastödum

M

Minan

Hur går det med era Kofri avkommor!?

Bilder?! Vad gör ni nu, och hur är dom i psyket!? Hur var mamman?! Vad har dom för färg? o s v

Eftersom han är rätt ny i Sverige vore det kul att veta hur det går för hans avkommor...

:bump:

Sv: Kofri frá Morastödum

Hur går det med era Kofri avkommor!?

Bilder?! Vad gör ni nu, och hur är dom i psyket!? Hur var mamman?! Vad har dom för färg? o s v

Eftersom han är rätt ny i Sverige vore det kul att veta hur det går för hans avkommor...

Känner några av hans avkommor! Känner han som äger Kofri också;)
Han ger olika avkommor tycker jag! Stora/små, hettsiga(?)/lugna osv.
Hästen till höger har dom ridit in och hon har väldigt fint steg i traven har ägaren sakt!
Har aldrig sätt när dom har ridit henne men hon har tydligen stor aktion eller va det heter :p .
Och hästen till vänster är en jätte snäll häst, hon kan man göra va man vill på, rida baklänges och sånt ;)
Har ett kort på 3st avkommor från han! Kortet är från i höstas 2006
9024051.jpg

Vet du hur mammorna var?
Finns det något som är gemensamt för de avkommor du sett?

Jag har ett sto efter Kofri. Hon är fux med stor stjärna, lugn o fin att hantera med stor och fin aktion i frihet. Hon är bara fyra år så hon är inte riden ännu. Mamman till henne har jag oxå, och hon är fux. Mamman är hetsig att rida och lite sprättig att hantera men det kommer visst från hennes far. Mamman fick ett hingstföl året efter stofölet, oxå med Kofri han blev svartskäck och så vitt jag vet oxå lugn o fin.

Vi har ett fint skäck sto som är fyra hon rids in nu hon är lättlärd och visar redan mycket flott gång vi får se om hon skall visas i sommar.
idunn som hon heter har haft rena och fina gångarter ända sedan hon var föl mycket benlyft .
jag har även två ston som väntar föl med honom i sommar.

Idunn och våra andra ston finns att se på min hemsida

jag har en fyraåring efter kofri. valsa heter hon, undan mitt sto lif som är 4-gångare bedömd till 7,93.
valsa är en mycket stor, snygg och lättlärd häst. rödskäck med fin strimbläs. det absolut snällaste jag har träffat på. inte rädd för fan själv tror jag!:smirk:
femgångare, inget exem, svenskfödd. exeptionellt trevligt lynne. (lite otålig ibland men hey, hästen är fyra år.)
inriden/grundriden än så länge.
en riktig sötnos!

Idunn>> Jättefin tjej! Den silversvarta skäcken du har är också JÄTTEfin!

tack så mycket Ja Idunn är jättefin och har otroligt fina gångarter och är trevlig i psyket och hon har inte eksem som nån annan frågade då skulle jag inte satsa på träning av henne och mena att visa henne som fyraåring på bedömning i sommar om allt går som det ska.Irja Hjort som har henne på träning säger att hon har alla gångarter helt naturligt det har hon haft ända sen hon var föl och har varit helt okomplicerad vid inridningen och positiv till allt en helt fantastisk häst så det blir spännande i sommar med två föl till efter kofri.Ja och våran Vindskjona är också jättefin och stor med jättemycket man väldigt trevlig är hon också fast tyvärr får hon vänta till nästa sommar med att betäckas. Jag älskar skäckar med bra gångarter och trevligt lynne och det tycker jag att kofri ger för gångarterna och lynnet är viktigast för oss.:)

här kommer lite bilder på min mycket söta kofri-bebis,4 år. hon är precis såld, och jag hoppas hon får det bra hos sina nya ägare!

Valsa

Galopp

Trav

foto:thilde höök

/jessi

Jag har ju såklart också en Kofri avkomma, hans första i sverige faktiskt. Har börjat så smått med inridningen, start stopp fram svänga och gå undan för skänkeln. Så nu står hon på vila med kompisarna.

Hon är helt otroligt lättlärd. Allt so far har gått som på en dans. Hon töltar (självmant) har jättebra trav och skritt. Galoppen är mjuk rund och balanserad.

Hon känns bra i tölten. Ja, alla gångarter verkar so far vara toppen!

Hon är genomsnäll och skulle aldrig bete sig illa. Där emot finns det mycket bus och egen vilja :)

Våra 2 instruktörer är mycket förtjusta. Den ena sa sist med ett mycket förvånat uttryck: "Men hon är ju JÄTTEFIN i alla gångarter, helt ren takt utan att du ber om det, och lyft, och fart och en naturlig form. Jag hade inte en aning om att hon var SÅ fin"

Gissa om jag blev mallig då?

Den andra insruktören har varit överförtjust i henne sen han såg henne röra på sig första gången. Han tycker absolut jag ska tävla och visa henne... Vi får väl se, visas gör hon säkert, men jag har dåliga tävlingsnerver.

Jag ska försöka fixa lite bilder i rörelse, har ont om dom :smirk:

Jag vill gärna se mera bilder på era, det måste ju finnas massor av avkommor efter Kofri...

Hej här är ett par bilder från idunns inridning hos Irja hjort
på bilderna är hon riden en månad!
Idunn%20galopp.jpg

Idunn%20trav.jpg

Idunn%20t%f6lt.jpg

Ja Idunn är riktigt trevlig det är bara en sak som är tråkig och det är att i början av januari så hade Idunn ett kolikfall och vi kallade ut en distriksvetrinär för det var ju helg o kväll som vanligt och han gav henne då en spruta som avslappnande och att det inte skulle göra så ont men jag reagerade på att han inte ens rakade henne och det började blöda jättemycket.koliken släppte men Idunn blev jättedålig fick feber åt väldigt dåligt bara stod och såg helt borta ut ville inte röra på sig sen blev hon riktigt akut dålig och vi fick ut en annan distriktsvetrinär från ett annat distrikt och hon var skitgullig då hon konstaterade och hon pratade också med dom på strömsholm att han stuckit fel och att det blivit infektion som gått ut i kroppen så hon rakade av henne på halsen och då hittade hon en hård svälld knöl där så vi fick då smärtstillande för det var därför hon knappt ville äta för att det gjorde så ont på halsen och så fick hon pencelin men hon repade sig ganska snart men gissa om man kännner sig bitter för tjejvetrinären sa att man alltid måste raka och kolla noggrant innan man sticker och det sa ju jag åt han men han ville inte lyssna.Grejen är den att Irja har märkt nu att åt ena hållet så har hon svårare att svänga än andra sidan och jag tyckte också att jag såg på bilderna att hon håller huvudet lite åt den sida där hon är rakad.Dom gör så för att det gör mindre ont då. Så vi tror att hon känner av halsen än.Så jag ringde nu härom dan en gammal travvetrinär som är duktig och han sa att det kan i bland ta upp till ett år innan det blir bra beroende på hur stor skadan är i muskler och annat men det var inte skadligt att träna sa han utan tvärtom men vi får väl se om vi kan bedöma henne i år eller om vi får vänta och ta det nästa år i stället och tyvärr var det några enstaka fall som kan få bestående men efter såna felstickningar så vi får hålla tummarna att det blir bättre men det är synd på en sån naturbegåvning som Idunn jag älskar verkligen den hästen.Så håll nu tummarna för oss.

Fy vad tråkigt!!
blir man trött i ögat eller??

Klant vet!!

jag håller alla tummar o tår på att det släpper snart...

Har en liten sötnos själv efter Kofri. Ósk från Väderbacken heter hon och är 7 månader gammal. Jag fick låna hennes mor för betäckning, ett sto som jag ridit i ca 10 år. Ósk är min första egna häst och lika önskad som hennes namn ger skäl för...!!! ;)

Ósk är svartskäck med snopp, har visat alla fem gångarterna i hagen, och jag säger som Minan "mycket bus och egen vilja" är det i hästen!!!! :p

Kortet är från september, när Ósk var 3 månader.
osk070923.jpg

Fler kort finns på http://lerneman.bilddagboken.se

//Anna

Ja Idunn är riktigt trevlig det är bara en sak som är tråkig och det är att i början av januari så hade Idunn ett kolikfall och vi kallade ut en distriksvetrinär för det var ju helg o kväll som vanligt och han gav henne då en spruta som avslappnande och att det inte skulle göra så ont men jag reagerade på att han inte ens rakade henne och det började blöda jättemycket.koliken släppte men Idunn blev jättedålig fick feber åt väldigt dåligt bara stod och såg helt borta ut ville inte röra på sig sen blev hon riktigt akut dålig och vi fick ut en annan distriktsvetrinär från ett annat distrikt och hon var skitgullig då hon konstaterade och hon pratade också med dom på strömsholm att han stuckit fel och att det blivit infektion som gått ut i kroppen så hon rakade av henne på halsen och då hittade hon en hård svälld knöl där så vi fick då smärtstillande för det var därför hon knappt ville äta för att det gjorde så ont på halsen och så fick hon pencelin men hon repade sig ganska snart men gissa om man kännner sig bitter för tjejvetrinären sa att man alltid måste raka och kolla noggrant innan man sticker och det sa ju jag åt han men han ville inte lyssna.Grejen är den att Irja har märkt nu att åt ena hållet så har hon svårare att svänga än andra sidan och jag tyckte också att jag såg på bilderna att hon håller huvudet lite åt den sida där hon är rakad.Dom gör så för att det gör mindre ont då. Så vi tror att hon känner av halsen än.Så jag ringde nu härom dan en gammal travvetrinär som är duktig och han sa att det kan i bland ta upp till ett år innan det blir bra beroende på hur stor skadan är i muskler och annat men det var inte skadligt att träna sa han utan tvärtom men vi får väl se om vi kan bedöma henne i år eller om vi får vänta och ta det nästa år i stället och tyvärr var det några enstaka fall som kan få bestående men efter såna felstickningar så vi får hålla tummarna att det blir bättre men det är synd på en sån naturbegåvning som Idunn jag älskar verkligen den hästen.Så håll nu tummarna för oss.

Hru går det med Idunn? Blir det någon visning iår?

Eftersom detta är en tråd om kofri avkommor kan jag kanske höra med någon här om det är någon som äger eller vet vem som äger en kofriavkomma som heter Aria frá Morastödum. Hon är efter mitt förra sto Nota frá Morastödum.
Det skulle vara så himla kul att se bilder på henne då jag bara sett bilder på henne som föl!!
Jag kan slänga in några bilder så är det kanske någon som känner igen henne :idea:
kofrifol3.jpg

kofrifol2.jpg

kofrifol5.jpg

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 407
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025