Köra olagligt?

Visst är det lite så. Men samtidig är det ju inte så att man behöver ha något jättemonster för att köra "säkert" med ett helt vanligt 1300 kg-släp, som ändå rätt många med bara en häst nöjer sig med att ha för att kunna köra på b-kort. Haft en bmw med tjänstevikt på 1855 kg som drog kring 0,8 l/mil blandkörning. Funkar ypperligt med ett lättare hästsläp, dock inte på b-kort.

Jag har hört mer än en gång att min bil är så himla bra som får dra 1400 kg på b-kort. Att bilens tjänstevikt är 1330 kg verkar inte vara ett problem. Han drar dessutom 0.6 l/milen blandkörning så skillnaden är inte så stor.

Fast när de inte haft problem, är det konstigt då?
Alla bor olika till, åker olika mycket etc. Vissa kör inte på vintern osv.

0.2 l/mil a 4500 mil per år a 14.50 kr l för bränsle blir över 13000 kr per år vilket är över 1000 kr per månad dyrare. Kan för många kännas som en stor skillnad...
 
Viktmåttband på H.H, släpet aldrig vägt nej. Men om viktmåttbandet säger 526, jag själv avrundar till 530, tror jag knappast att han väger över 600 kg ens. + Jag minns hur illa han såg ut när vetten uppskattade honom till 575 kg - och han är betydligt smalare idag. ;)

Däremot så skulle släpet absolut kunna vägas! :up:
vi var många som uppskattade min hästs vikt till 500kg när han var i bra kondition, rund, fin välmusklad.

Sen gick han ner i vikt och jag vågade knappt visa honom utan täcke för att han såg så illa ut. vägde honom på våg på kliniken - 527 ena veckan och två veckor senare 540 kg.

då är han ett litet smäckert halvblod på 162 med 135 i täcke. väg din häst om du någon gång har möjlighet, de kan lätt väga mer än man tror... märkte vi :crazy:
 
vi var många som uppskattade min hästs vikt till 500kg när han var i bra kondition, rund, fin välmusklad.

Sen gick han ner i vikt och jag vågade knappt visa honom utan täcke för att han såg så illa ut. vägde honom på våg på kliniken - 527 ena veckan och två veckor senare 540 kg.

då är han ett litet smäckert halvblod på 162 med 135 i täcke. väg din häst om du någon gång har möjlighet, de kan lätt väga mer än man tror... märkte vi :crazy:

Alla inkl vet och måttbandet uppskattade min i trim till Max 550 kg. Sen blev hon betesrund och vägde 584 kg på våg. Kändes som att ja 550 i trim var inte att underdriva, skulle nog snarare vara 530 ca.

Vägd och vägd och vägd och i trim - 565 kg. Fattar fortfarande inte hur 20 kg kunde se ut som 50 men fick som sagt inse att de ramar jag visste var snäva ang maxlast egentligen inte var snäva utan obefintliga och det var tur ingen polis vägt ekipaget.
 
vi var många som uppskattade min hästs vikt till 500kg när han var i bra kondition, rund, fin välmusklad.

Sen gick han ner i vikt och jag vågade knappt visa honom utan täcke för att han såg så illa ut. vägde honom på våg på kliniken - 527 ena veckan och två veckor senare 540 kg.

då är han ett litet smäckert halvblod på 162 med 135 i täcke. väg din häst om du någon gång har möjlighet, de kan lätt väga mer än man tror... märkte vi :crazy:

Jisses! :eek:
Ja, H.H är ju en grov korsning på 162 cm med 155 cm i täcke....
Men fortfarande, under 600 kg är det definitivt.
 
Jisses! :eek:
Ja, H.H är ju en grov korsning på 162 cm med 155 cm i täcke....
Men fortfarande, under 600 kg är det definitivt.

Det är det säkerligen. Men som i t ex mitt fall där transporten vägde 40-50 kg mer (utan mellanvägg dessutom) än på pappret (och det ny innan fukt osv gjort den tyngre) och hästen vägde mer också så blev marginalerna plötsligt minimala.

Det behöver absolut inte vara så i ditt fall. Men väger man så vet man. Har man en äldre transport är det tyvärr mer regel än undantag att de har högre vikt än på pappret (och därmed mindre maxlast)
 
Har aldrig blivit stoppad med släp, har ändå kört mycket både till vardags och till tävling. En handfull gånger för att blåsa vid rutinkontroller. Haft körkort i 10 år.

Kan däremot räkna upp alla uppgifter om det behövs samt att jag kör väldigt lagligt, med några kg tillgodo på lastvikten även med två (små) hästar i släpet.

Jag har B-kort. Bil får dra 1400 kg på B-kort (2000 på utökat eller BE). Släp väger 1400 kg i totalvikt. Jag får lasta 640 kg i släpet. Hästarna väger ca 120 resp. 250 kg.
Så får mig får de hemskt gärna väga släpet om de önskar.

Är det tyngre släp får maken med BE-kort köra.
 
Det är det säkerligen. Men som i t ex mitt fall där transporten vägde 40-50 kg mer (utan mellanvägg dessutom) än på pappret (och det ny innan fukt osv gjort den tyngre) och hästen vägde mer också så blev marginalerna plötsligt minimala.

Det behöver absolut inte vara så i ditt fall. Men väger man så vet man. Har man en äldre transport är det tyvärr mer regel än undantag att de har högre vikt än på pappret (och därmed mindre maxlast)

Så sant! :up:
Vad är förresten "äldre" släp i detta sammanhang? Mitt är uttaget i oktober 2000 men av 2001 års modell.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

Att ta BE eller utökd B-kort tycker jag handlar mer om säkerhet för sig själv och andra trafikanter (och sin häst om det nu är det man transporterar). Det handlar om att lära sig köra ett tyngre ekipage, bromssträckor och sånt.... Mer än det handlar om vilken bil eller släp man har och huruvida man får eller inte får dra. Tycker jag.
 
Att ta BE eller utökd B-kort tycker jag handlar mer om säkerhet för sig själv och andra trafikanter (och sin häst om det nu är det man transporterar). Det handlar om att lära sig köra ett tyngre ekipage, bromssträckor och sånt.... Mer än det handlar om vilken bil eller släp man har och huruvida man får eller inte får dra. Tycker jag.

Och även där kan man lärt sig det utan att ha bokstaven på körkortet.

Jag har en pappa som hade alla bokstäver i körkortet och var yrkeschaufför. Han köpte ett släp åt mig - som han inte skrev över på mig förrän jag kunde backa släp etc i sömnen.

Och han drillade mig långt innan jag fick övningsköra. "Vad betyder den skylten? Gäller högerregeln här? Vad måste du tänka på där?" jag höll på att bli galen på honom! När jag sen tog körkort skrev jag teorin på första försöket utan att ha öppnat en teoribok. Hade två fel - gränsen för grovt rattfylleri samt vad en katalysator minskar utsläppen av för gas.
 
Och även där kan man lärt sig det utan att ha bokstaven på körkortet.

Jag har en pappa som hade alla bokstäver i körkortet och var yrkeschaufför. Han köpte ett släp åt mig - som han inte skrev över på mig förrän jag kunde backa släp etc i sömnen.

Och han drillade mig långt innan jag fick övningsköra. "Vad betyder den skylten? Gäller högerregeln här? Vad måste du tänka på där?" jag höll på att bli galen på honom! När jag sen tog körkort skrev jag teorin på första försöket utan att ha öppnat en teoribok. Hade två fel - gränsen för grovt rattfylleri samt vad en katalysator minskar utsläppen av för gas.

Jaha? Så att gå på körskola är onödigt tycker du eller vad vill du ha sagt?
 
Jag tror du förstår om du läser igen? Man kan ha kunskapen även om man inte tagit behörigheten. Man behöver inte ha den - men man behöver inte sakna den heller.

Det finns släpvagnsförare med B-kort som bokstavligt talat har noll koll. Och det finns de med koll.

Självklart, fast fortfarande. Tycker du att utbildning är ett onödigt ont?
 
Att ta BE eller utökd B-kort tycker jag handlar mer om säkerhet för sig själv och andra trafikanter (och sin häst om det nu är det man transporterar). Det handlar om att lära sig köra ett tyngre ekipage, bromssträckor och sånt.... Mer än det handlar om vilken bil eller släp man har och huruvida man får eller inte får dra. Tycker jag.
Fast när det gäller utökat så är det ju ändå ingen teori att skriva, det är bara uppkörning och visa att man kan lasta säkert. Och då behöver man inte ens lasta på plats utan det är bara att komma med ett färdiglastat släp och köra upp och sen är det klart. Krävs ingen mera kunskap än den man får när man tar vanligt körkort.

Då är det mera logiskt tycker jag att man måste ha utökat för att köra med släp överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Har haft körkort i 19 år och har blivit stoppad (utan släp) 20+ gånger. Nu är jag iofs yrkeschaufför och jag kan dementera myten om att poliser låter oss vara ifred :p. Har blivit stannad med släp några gånger också, men aldrig fått kombinationen kollad eller vägd.

Kör med enbart B-kort och gör så naturligtvis lagligt. Har en V50 som är väldigt tacksam och får dra 1540 på B-kort.

Här uppe har poliserna inte helt sälla släpkontroller i samband med tävlingar.
 
Jag tog ju inte en enda lektion innan uppkörningen och blev godkänd, så det är snarare timmarna bakom ratten som avgör hur skicklig förare man är än vad det står på lappen.

Precis det jag avsåg. Att man kan ha skaffat sig kunskapen utan att ha skaffat sig behörigheten. Gäller givetvis inte alla men jag blir lite trött på antagandet att de med B-kort knappt kan något om släp. Det kan vara så - men jag mötet få sådana bland de som regelbundet kör släp.
 
Med B-behörighet är det sällan BILENS begränsningar, utan KORTETS begränsningar som gäller. Bilens (fysiska) begränsningar ligger ofta högt över vad B-kortet medger. Däremot om du syftar på att bilen FÖRUTSÄTTNINGAR (för tung) kan spela in har du helt rätt.
B-kortets begränsningar är totalvikt på 3500 kg, dvs man får aldrig framföra ett ekipage som teoretiskt eller i verkligheten är tyngre än så, men det är också den enda begränsningen. De tidigare reglerna om släpets totalvikt jämfört med bilens tjänstevikt togs bort 2012 eller 2013, samtidigt som möjligheten att ta utökat B-kort (B96) infördes. Om bilens registreringsbevis är utfärdat tidigare än så, kan det innebära att det som står där inte stämmer, dvs det som står där är enligt de gamla (borttagna) reglerna.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes...
Svar
14
· Visningar
1 813
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: Messy
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 176
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp