Köra olagligt?

Varva ner.
Hästar, ja. Varmblodiga travare. Räknar 1000 kilo på båda, och då tar jag i överkant. Den ena vägde 420 när vi vägde på klinik och den andra är inte mycket större än henne. Och innan du anklagar mig för något annat, nej, de är på intet vis underviktiga. Runt 155 i manken, ädla i typen, slimmade, välmusklade och i full tävlingskondition.

Transportens tjänstevikt ligger på strax under 700. Jag får dra en totalvikt på 1800 med min bil innan vi går över 3500.

Jag har fått ekipaget inklusive två hästar och sulky på transporten vägt av polis och varit inom viktgränsen för såväl dragkrok/bil som lastvikt och körkortstyp. Jag tror att jag vet bättre än du om jag kör lagligt eller inte. Med eller utan utropstecken och fetad text.
"Trevligt" att du förutsätter att jag anklagar dig för att missköta dina hästar, men vad har du för transport som får lasta 1000 kg och vad är totalvikten? Jag får lasta 740 på min och den har en totalvikt på 1450 kg, dvs en stor häst eller två ponnyer.
 
"Trevligt" att du förutsätter att jag anklagar dig för att missköta dina hästar, men vad har du för transport som får lasta 1000 kg och vad är totalvikten? Jag får lasta 740 på min och den har en totalvikt på 1450 kg, dvs en stor häst eller två ponnyer.

Min Fautras lastar 1090kg. Med totalvikt på 1990kg. Så vist finns det transporter som lastar 1000kg.
Det finns fler som lastar 1000kg eller mer.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar
Jag tog det utökade eftersom det är väldigt enkelt för vem som helst att kolla om du får dra släpet med vanligt b-kort. Vill minnas att det går som olovlig körning = lappen kan ryka.

Nu riskerar jag "bara" överlast (ingen risk då jag kör en häst åt gången) och för att kontrollera det behövs en våg.
Jag har inte blivit stoppad nån gång, men resonerar som så att om du ändå inte klarar den väldigt enkla uppkörningen för det utökade kanske du inte ska köra hästsläp över huvud taget. Det är väldigt basic grejor som kollas.
 
Min Fautras lastar 1090kg. Med totalvikt på 1990kg. Så vist finns det transporter som lastar 1000kg.
Det finns fler som lastar 1000kg eller mer.

Visst finns det fler som lastar 1000 kg, men inte på B-kort. Det finns undantag, man har en dragbil som t ex får dra 1800 kg på B-kort, men det är verkligen inte det vanliga scenariot.
 
Vilken bil är så lätt så att du kommer under 3500 kg, men som ändå får dra 1990 kg?!

Framför allt, vill man dra det lasset med den bilen?! :crazy:

Jag har B-kort, dvs jag får nästan inte dra något alls med jobbilen (King Cab, 2000 kg). De gånger jag har dragit med den (givetvis lagligt) så är det en enorm skillnad jämfört med när man drar med en lättare bil. Det är så enormt mycket stabilare med King Caben.
 
Framför allt, vill man dra det lasset med den bilen?! :crazy:

Jag har B-kort, dvs jag får nästan inte dra något alls med jobbilen (King Cab, 2000 kg). De gånger jag har dragit med den (givetvis lagligt) så är det en enorm skillnad jämfört med när man drar med en lättare bil. Det är så enormt mycket stabilare med King Caben.

Ja, och jag kan tycka att det är den stora anledningen till att antingen frikoppla all släpanvändning från B-körkortet ELLER lägga in hela BE på en gång.

Det är ju betydligt farligare att köra släp med lätt bil än en tung bil med tungt släp. Fattade inte det själv förrän jag tog BE och allt bara stabiliserade sig. :meh:
 
Ja, och jag kan tycka att det är den stora anledningen till att antingen frikoppla all släpanvändning från B-körkortet ELLER lägga in hela BE på en gång.

Det är ju betydligt farligare att köra släp med lätt bil än en tung bil med tungt släp. Fattade inte det själv förrän jag tog BE och allt bara stabiliserade sig. :meh:

Instämmer, det är pga det där jag anser att våra regler för släp är idiotiska ;) Jag kör hellre med 1600kg bakom King Caben än min Volvo V40.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

Visst finns det folk som "saknar" rätt körkortsbehörighet, men jag håller med om att det inte alltid krävs mer än B.
Min bil och mitt släp fungerar utmärkt på B, inklusive häst (jag har huvudsakligen fjording). Jag har dock BE körkort.

Jo, polisen stoppar hästekipage. Det har hänt mig flera gånger - för alkoholkontroller. Körkortsmässigt blir det ju aldrig frågor eftersom jag som sagt har BE.

Försäkring: tror nog att trafikförsäkringen täcker ändå, för att annan inblandad inte ska drabbas (under förutsättning att man är vållande) men man får antagligen ingen ersättning själv.
 
Min Fautras lastar 1090kg. Med totalvikt på 1990kg. Så vist finns det transporter som lastar 1000kg.
Det finns fler som lastar 1000kg eller mer.
Du kör inte lagligt med B-kort den kombinationen, det är det som det hela handlar om. Nog vet jag att det finns transporter som man får lasta mer än min, men då krävs utökat eller BE.
 
Haft körkort i 10 år (9 år med BE) och har blivit stoppad en gång i kontroll, då utan släp.
En granne med endast B- behörighet blev stoppad och fick inte fortsätta färden då ekipaget var olagligt på pappret.

Tycker också de svenska reglerna är åt h-e, men nu är det som det är.
 
Fast hur vet du att ekipaget inte är lagligt? Varken jag eller min pappa har varken BE eller utökad B. Enbart vanligt körkort för personbil (eller ja, pappa har för lastbil också men det hör ju inte hit), vår häst väger så pass lite att det inte är aktuellt med mer.

En helt vanlig bil, mindre/lättare modell på transport och en häst som bara väger 350 kilo gör inte den körningen olaglig, ens om det är en boogie.
 
Ja, och jag kan tycka att det är den stora anledningen till att antingen frikoppla all släpanvändning från B-körkortet ELLER lägga in hela BE på en gång.

Det är ju betydligt farligare att köra släp med lätt bil än en tung bil med tungt släp. Fattade inte det själv förrän jag tog BE och allt bara stabiliserade sig. :meh:

Jag har länge,länge tyckt att det är läge att ta bort undantaget. D v s lätt släp=750 kg totalvikt. Allt över kräver B96 alt BE.
 
Fast hur vet du att ekipaget inte är lagligt? Varken jag eller min pappa har varken BE eller utökad B. Enbart vanligt körkort för personbil (eller ja, pappa har för lastbil också men det hör ju inte hit), vår häst väger så pass lite att det inte är aktuellt med mer.

En helt vanlig bil, mindre/lättare modell på transport och en häst som bara väger 350 kilo gör inte den körningen olaglig, ens om det är en boogie.

Vem ståller du frågan till? Jag vet ju att det krävs BE alt B96 för att köra t ex en pickup och ett hästsläp. Oavsett om du har lastat en anorektisk get eller kör tomt.

Vet jag då att föraren bara har B-kort, vet jag att det är olovlig körning.
 
Min Fautras lastar 1090kg. Med totalvikt på 1990kg. Så vist finns det transporter som lastar 1000kg.
Det finns fler som lastar 1000kg eller mer.
Fast en sådan kan du aldrig köra lagligt med B-kort. Inte ens tom. Om man då utgår från att föraren har full behörighet så finns det släp som lastar bra mycket mer än 1000 kg lagligt med rätt dragbil.
 
Fast en sådan kan du aldrig köra lagligt med B-kort. Inte ens tom. Om man då utgår från att föraren har full behörighet så finns det släp som lastar bra mycket mer än 1000 kg lagligt med rätt dragbil.

Har fullt körkort! aldrig påstått att det är på b kort.
 
Vem ståller du frågan till? Jag vet ju att det krävs BE alt B96 för att köra t ex en pickup och ett hästsläp. Oavsett om du har lastat en anorektisk get eller kör tomt.

Vet jag då att föraren bara har B-kort, vet jag att det är olovlig körning.

Till ts. Det verkade som att hen pratade folk rent generellt, inte en (flera) specifika person(er) som hen i så fall var väl insatt i. Utan folk i allmänhet. Mitt svar var enbart riktat mot ts och trådstarten, inte de svar som kommit i den.

Tillägg, det är ju inte automatiskt olagligt att köra något annat än enaxlat på ett vanligt B-kort, vilket jag har upplevt att många tror. Precis som du och många andra är inne på beror det ju på många olika faktorer, som vikt på släp, bil, hur mycket bilen får dra och inte bara vikten på hästen/lasten.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes...
Svar
14
· Visningar
1 813
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: Messy
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 176
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp