Köra olagligt?

Precis det jag avsåg. Att man kan ha skaffat sig kunskapen utan att ha skaffat sig behörigheten. Gäller givetvis inte alla men jag blir lite trött på antagandet att de med B-kort knappt kan något om släp. Det kan vara så - men jag mötet få sådana bland de som regelbundet kör släp.

Fortfarande är det ju alltför många som inte har koll/bryr sig så det vore väl som nån skrev ovan bäst att förbjuda släp på b-kort helt och kräva specialutbildning för det.
 
B-kortets begränsningar är totalvikt på 3500 kg, dvs man får aldrig framföra ett ekipage som teoretiskt eller i verkligheten är tyngre än så, men det är också den enda begränsningen. De tidigare reglerna om släpets totalvikt jämfört med bilens tjänstevikt togs bort 2012 eller 2013, samtidigt som möjligheten att ta utökat B-kort (B96) infördes. Om bilens registreringsbevis är utfärdat tidigare än så, kan det innebära att det som står där inte stämmer, dvs det som står där är enligt de gamla (borttagna) reglerna.

Precis. Min får på pappret dra över 1600 kg på B och nästan 2400 på B96. I Verkligheten aldrig mer än 1400 dock.
Med gamla reglerna skulle den få dra drygt 1350 på B-kort.
 
B-kortets begränsningar är totalvikt på 3500 kg, dvs man får aldrig framföra ett ekipage som teoretiskt eller i verkligheten är tyngre än så, men det är också den enda begränsningen. De tidigare reglerna om släpets totalvikt jämfört med bilens tjänstevikt togs bort 2012 eller 2013, samtidigt som möjligheten att ta utökat B-kort (B96) infördes. Om bilens registreringsbevis är utfärdat tidigare än så, kan det innebära att det som står där inte stämmer, dvs det som står där är enligt de gamla (borttagna) reglerna.

Som bilens begränsningar räknar jag den vikt som får dras med BE. Alltså vad bilen faktiskt mäktar med. Resten handlar ju om körkortet som begränsar dragvikten.
 
Som bilens begränsningar räknar jag den vikt som får dras med BE. Alltså vad bilen faktiskt mäktar med. Resten handlar ju om körkortet som begränsar dragvikten.
Ja. Men om bilen då får dra så mycket att ekipagets totalvikt blir mer än 3 500 kg, så är det just 3 500 kg totalvikt som är B-körkortets begränsning, ingenting annat. Det var det som var min poäng!
 
Viktmåttband på H.H, släpet aldrig vägt nej. Men om viktmåttbandet säger 526, jag själv avrundar till 530, tror jag knappast att han väger över 600 kg ens. + Jag minns hur illa han såg ut när vetten uppskattade honom till 575 kg - och han är betydligt smalare idag. ;)

Däremot så skulle släpet absolut kunna vägas! :up:
Viktmåttband på min häst visar nästan hundra kilo för lite... :meh:
Han väger 635 på våg på kliniken, men kompisens viktmåttband (för häst) visar 540!
 
B-kortets begränsningar är totalvikt på 3500 kg, dvs man får aldrig framföra ett ekipage som teoretiskt eller i verkligheten är tyngre än så, men det är också den enda begränsningen. De tidigare reglerna om släpets totalvikt jämfört med bilens tjänstevikt togs bort 2012 eller 2013, samtidigt som möjligheten att ta utökat B-kort (B96) infördes. Om bilens registreringsbevis är utfärdat tidigare än så, kan det innebära att det som står där inte stämmer, dvs det som står där är enligt de gamla (borttagna) reglerna.

Fast ibland är ju "max släpvagnsvikt" under vad som blir 3500 kg med bil + släp (beror ofta på kulan), så att det bara är "b-kortsgränsen" som begränsar, stämmer ju inte riktigt :) (Jag hade tex en bil med max släpvagnsvikt på 1000 kg, just pga kopplingsanordningen - helt värdelöst i "dra-häst-sammanhang" ;)). Jag har även haft en bil med max släpvagnsvikt på 1500 kg, men med max tågvikt på 3200 kg. Jag fick dra mitt släp (totalvikt 1500 kg), men var tvungen att hålla koll på totallasten i bil + släp så att ekipaget de facto inte blev tyngre än 3200 kg :)
 
Jag blir ofta kontrollerad, för jag har ett ekipage som man på 100 meters håll ser att det kräver högre behörighet.

Och för mig är det tvärtom, har aldrig blivit kollad med mitt uppenbara ekipage, kört Sverige runt i över 20 år. En gång sa polisen, jag förutsätter att du har BE med detta ekipage. Ja svarade jag och blev inte kollad.
 
De med BE har ju större marginaler och är man så förbannat dum att man kör med ett sådant ekipage utan BE så....

Tänker att även polisen tänker så men vem vet?

Ja så tror jag. Körde hem från en träning en gång. Jag hade då en King Cab och ett stort släp, min kompis hade exakt samma släp fast med en personbil , dom sög henne direkt fastän vi körde efter varandra. Nu var hennes släp nervägt så det var lagligt.
 
Fast ibland är ju "max släpvagnsvikt" under vad som blir 3500 kg med bil + släp (beror ofta på kulan), så att det bara är "b-kortsgränsen" som begränsar, stämmer ju inte riktigt :) (Jag hade tex en bil med max släpvagnsvikt på 1000 kg, just pga kopplingsanordningen - helt värdelöst i "dra-häst-sammanhang" ;)). Jag har även haft en bil med max släpvagnsvikt på 1500 kg, men med max tågvikt på 3200 kg. Jag fick dra mitt släp (totalvikt 1500 kg), men var tvungen att hålla koll på totallasten i bil + släp så att ekipaget de facto inte blev tyngre än 3200 kg :)
Jag är medveten om detta, har aldrig sagt att 3 500 kg är den enda begränsningen, bara att det är den enda begränsningen för just B-kort. Övriga begränsningar är ju bilens, då spelar det ingen roll vilket körkort man har. Har själv en sådan bil, som max får dra 1400 kg, men kan dra ett släp med max totalvikt på 1680 kg (ej fullt lastat då förstås) innan man kommer upp i gränsen för B-kort.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

I min bekantskapskrets har majoriteten BE och resten koll på sitt ekipage.
Själv tog jag B-kort dagen efter jag fyllde 18 år och sedan BE två månader efter. Hoppades helt seriöst att jag skulle bli stoppad hela första året bara för att få langa fram kortet och visa att jag minsann visst fick köra ;). Fick iof dra fram det för utomstående ibland, 18 årig tjej som kör runt med stort ekipage (som definitivt kräver högre körkort än B) och oftast med två hästar. Ja, jag gillar att motbevisa folk ibland
 
hur kan du vara så säker på det?

Helt säker kan jag ju naturligtvis inte vara. Men han är ju trots allt inte så hög i mkh, och även om han är grov, är han ju liksom ingen renodlad "pansarvagn". När han var som allra fetast i våras uppskattade vet. honom till 575-580 kg, och när vi doserat mediciner har vi alltid krasst räknat på +/- 550 kg med gott resultat. I nuvarande kondition och hull skulle jag som sagt tippa på 530-540 kg.
 
Helt säker kan jag ju naturligtvis inte vara. Men han är ju trots allt inte så hög i mkh, och även om han är grov, är han ju liksom ingen renodlad "pansarvagn". När han var som allra fetast i våras uppskattade vet. honom till 575-580 kg, och när vi doserat mediciner har vi alltid krasst räknat på +/- 550 kg med gott resultat. I nuvarande kondition och hull skulle jag som sagt tippa på 530-540 kg.

Och samma är min tippad på, och gott resultat med medicinering. Hon kanske vägde 550 när hon var väldigt tunn när hon kom. Aldrig sen dess. Vi tippade fel hela bunten helt enkelt.

Knappt 160. 145 i täcken. 540 - 550 på måttband (rent ljug)

17358919_1252556458173658_5371300292128622310_o.jpg


13122870_982924445136862_6340718287841806903_o.jpg


Som jmf på hästar i samma höjd som sett ungefär lika ut i hull och jag skulle kunnat gissa vägde lika:
Mitt fullblod på 162 cm med 140 cm i täcken och F/XF i benskydd. Han vägde 540 kg (mitt fbl på 158 med 135 i täcken vägde 490.). Det är skitsvårt att gissa ibland.
 
Det är skitsvårt att gissa ibland.
klipper grovt i ditt inlägg ;) och tillägger:
... framförallt om man inte sett ett stort antal hästar vägda på våg.

När jag gjorde min hovslagarpraktik på Ultuna för 20 år sedan, så hade vi (jag och djursjukvårdarna på kliniken) en intern gissningstävling varje gång en häst skulle vägas där. Och det var väl i snitt några stycken per vecka som vägdes, i alla storlekar från shetland till jättestor.

Svamlar vidare lite om detta med viktmåttband, som bara mäter på en enda plats. Jag har oerhört svårt att tänka mig att det ska fungera något bra.
En hippologstudent gjorde för ett antal år sedan en kontroll på detta med att mäta på hästen och räkna ut dess vikt. Och kom fram till två formler som fungerade "bäst", men ändå inte helt bra. http://www.hastsverige.se/sida418.html
Jag mätte och räknade på min dåvarande häst, 177 cm i mankhöjd. Och det skilde över 200 kg (!!) med de två olika sätten att mäta och räkna ut med formel. (sanningen låg ungefär 2/3 mot det högre värdet)
 
klipper grovt i ditt inlägg ;) och tillägger:
... framförallt om man inte sett ett stort antal hästar vägda på våg.

När jag gjorde min hovslagarpraktik på Ultuna för 20 år sedan, så hade vi (jag och djursjukvårdarna på kliniken) en intern gissningstävling varje gång en häst skulle vägas där. Och det var väl i snitt några stycken per vecka som vägdes, i alla storlekar från shetland till jättestor.

Svamlar vidare lite om detta med viktmåttband, som bara mäter på en enda plats. Jag har oerhört svårt att tänka mig att det ska fungera något bra.
En hippologstudent gjorde för ett antal år sedan en kontroll på detta med att mäta på hästen och räkna ut dess vikt. Och kom fram till två formler som fungerade "bäst", men ändå inte helt bra. http://www.hastsverige.se/sida418.html
Jag mätte och räknade på min dåvarande häst, 177 cm i mankhöjd. Och det skilde över 200 kg (!!) med de två olika sätten att mäta och räkna ut med formel. (sanningen låg ungefär 2/3 mot det högre värdet)

Ett tag, många år, litade jag på måttband. Diffade aldrig mer än +-25 kg mot våg.

Nu har jag mött flera hästar i rad där måttbandet slår tvärfel. Så nu har jag det för att se om det går upp eller ner och som nödlösning om man måste uppskatta vikt innan man kunnat väga på våg..
 
Helt säker kan jag ju naturligtvis inte vara. Men han är ju trots allt inte så hög i mkh, och även om han är grov, är han ju liksom ingen renodlad "pansarvagn". När han var som allra fetast i våras uppskattade vet. honom till 575-580 kg, och när vi doserat mediciner har vi alltid krasst räknat på +/- 550 kg med gott resultat. I nuvarande kondition och hull skulle jag som sagt tippa på 530-540 kg.

Jag hade inte varit så säker om jag var du! ;) Hade själv en korsning på 157 cm av kraftigare modell. När hon klinikbesiktigades för försäljning passade vi på att ställa henne på vågen, som till min förvåning visade 580 kg! Själv hade jag gissat på 525-560 kg. Min nuvarande är 174 cm och "normalgrov" (halvblod) och väger på våg ganska exakt 600 kg, hade man bara sett till mankhöjd borde skillnaden varit betydligt större!
 
Ett tag, många år, litade jag på måttband. Diffade aldrig mer än +-25 kg mot våg.

Nu har jag mött flera hästar i rad där måttbandet slår tvärfel. Så nu har jag det för att se om det går upp eller ner och som nödlösning om man måste uppskatta vikt innan man kunnat väga på våg..

Tror många som använder måttband mäter fel dessutom...
jag har goda erf av måttband när kunnigt folk mäter. Min häst är vägd på våg flera gånger genom åren,?och måttbanden visar rätt exakt samma vikt när de använts.

Knapplån och lite allmän reflektion:
Tycker tråden är intressant liksom många trådar om behörighet, vikt på släp osv då de ofta visar hur dålig koll många faktiskt har ... :confused:

Ang diskussionen om ”kompetens som förare” tycker jag även det är jätteintressant. Vet hur många som helst som kör omkring sina hästar i släpet som inte kan backa med släpet som exempel . Verkar vara vanligare än man vill tänka på ?:crazy:

Vi hade en privat liten ”väg” vid förra stallet jag ansvarade för, som löpte på baksidan av stallet precis förbi våra hagar. Den allmänna vägen samt vägen till vårt ridhus gick precis på andra sidan om stallet, och till den rätt relativt rymliga parkeringsplanen utanför ridhuset.
Vet inte hur många gånger jag fick gå ut och vänligt förklara för folk när de kom skumpande på vår privata baksida förbi hagarna att detta inte var en väg till eller från ridhuset , och fick ursäkten/förklaringen att ”jo men de måste för de kunde inte backa med släp” :eek:O_o

Vi satte upp rep tillslut för att slippa folk inne på vår bakgård/tomt .
 
Och samma är min tippad på, och gott resultat med medicinering. Hon kanske vägde 550 när hon var väldigt tunn när hon kom. Aldrig sen dess. Vi tippade fel hela bunten helt enkelt.

Knappt 160. 145 i täcken. 540 - 550 på måttband (rent ljug)

17358919_1252556458173658_5371300292128622310_o.jpg


13122870_982924445136862_6340718287841806903_o.jpg


Som jmf på hästar i samma höjd som sett ungefär lika ut i hull och jag skulle kunnat gissa vägde lika:
Mitt fullblod på 162 cm med 140 cm i täcken och F/XF i benskydd. Han vägde 540 kg (mitt fbl på 158 med 135 i täcken vägde 490.). Det är skitsvårt att gissa ibland.

Är trög - läst flera gånger så måste krypa till korset och fråga :o
Är bild två alltså hur hon var för tunn och bild ett hur hon är nu ? Eller tvärtom ?
 
Är trög - läst flera gånger så måste krypa till korset och fråga :o
Är bild två alltså hur hon var för tunn och bild ett hur hon är nu ? Eller tvärtom ?

Nej båda bilderna är när hon med råge väger över 550 kg men tippades av veterinär väga 550 (och måttband, korrekt mätt sa 540-550)

Och förutom när hon kom och var tunn, så har hon aldrig vägt 550. Då vet jag inte vad hon vägde men då KAN hon ev vägt 550. Ligger ingen bild på det dock.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes...
Svar
14
· Visningar
1 813
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: Messy
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 176
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp