Köra olagligt?

Till ts. Det verkade som att hen pratade folk rent generellt, inte en (flera) specifika person(er) som hen i så fall var väl insatt i. Utan folk i allmänhet. Mitt svar var enbart riktat mot ts och trådstarten, inte de svar som kommit i den.

Ja, då står sig mitt svar. I många fall (stallkompisar, bekanta etc) vet jag ju vilken körkortsbehörighet de har, och med ekipaget är det rätt lätt att på ungefär 5 sekunder inse att det inte är ett lätt ekipage.
 
Ja, då står sig mitt svar. I många fall (stallkompisar, bekanta etc) vet jag ju vilken körkortsbehörighet de har, och med ekipaget är det rätt lätt att på ungefär 5 sekunder inse att det inte är ett lätt ekipage.

Vet alla sånt? Alltså inte bara riktat till dig men jag har inte en susning om vad mina stallkompisar har haft för behörighet. Utom en och det är för att hen skrev ut det på Facebook när hen tog utökad behörighet. Jag vet att jag får köra kombinationen vår bil, transport och häst, har inget intresse av vad andra får och gör.
 
Vet alla sånt? Alltså inte bara riktat till dig men jag har inte en susning om vad mina stallkompisar har haft för behörighet. Utom en och det är för att hen skrev ut det på Facebook när hen tog utökad behörighet. Jag vet att jag får köra kombinationen vår bil, transport och häst, har inget intresse av vad andra får och gör.

Ja, i de stall jag stått och haft har det diskuterats friskt. Inte minst när någon ska låna släp.
 
Det där stämmer verkligen inte! Du får aldrig dra mer än vad som står på registreringsbeviset, även om du inte kommer upp i 3,5 ton om du bara har B. Med min förra bil var det ok att dra mitt släp med B, med nuvarande måste man ha BE eller utökat.
Jag skrev "upp till 3 500 kg", inte att man alltid får dra så mycket att ekipagets totalvikt blir 3 500 kg. Bilens begränsningar gäller förstås alltid.
 
Jag skrev "upp till 3 500 kg", inte att man alltid får dra så mycket att ekipagets totalvikt blir 3 500 kg. Bilens begränsningar gäller förstås alltid.

Med B-behörighet är det sällan BILENS begränsningar, utan KORTETS begränsningar som gäller. Bilens (fysiska) begränsningar ligger ofta högt över vad B-kortet medger. Däremot om du syftar på att bilen FÖRUTSÄTTNINGAR (för tung) kan spela in har du helt rätt.
 
De står ibland vid tävlingar och väger. Och de kan utan problem slå på bil och släp utan att ställa ekipaget på våg.

Har blivit stoppad och kollad utan våg. Vägd två gånger, båda på fast våg. Dock sett dem stå med sina portabla vågar med.

Har B-kort. Ingen som helst vits ta B96 eller BE. Bilen får aldrig dra mer än 1400 oavsett och 1400 får jag dra på B. Så enda vinsten med annat körkort är att slippa bry sig om totalvikten och kunna hänga på ett släp med totalvikt 1500 kg men inte fullastat. Är ytterst få gånger det skulle underlättat dock.
 
Man kan absolut dra hästsläp lagligt på B-kort.
Bara för att ta våra fordon och min häst som exempel:
Herr Häst: ca. 530 kg.
Släp: Tranesläpet/Thule/Trailergruppen 130T årsm. 2001. Totalvikt 1 300 kg, max lastvikt 620 kg.
Bilar: Volvo 850 årsm. 1996 som får dra 1 600 kg oavsett behörighet (primär), Skoda Octavia Combi årsm. 2014 som får dra 1 500 kg på B-kort (sekundär).

Inget olagligt med ovanstående vad jag vet.

Är hästen vägd på våg och är släpet kontrollvägt? Du kan trots lagligt på papper ha ett ekipage som inte är det.

Mitt förra släp hade Max lastvikt 630 på papper. I verkligheten var den 590 kg eftersom släpet var tyngre än i regbeviset. En betesrund halvblodsdam på 160 cm vägde på våg 580 kg (normalt 550). Och så lite hösegel, lina, strö och sånt i släpet. Dvs i verkligheten blev det överlast och för tungt.

Jag köpte ett nytt släp med högre totalvikt och högre lastvikt. Ett enhästars då jag ändå inte kan lasta in någon utrustning att tala om
 
Med B-behörighet är det sällan BILENS begränsningar, utan KORTETS begränsningar som gäller. Bilens (fysiska) begränsningar ligger ofta högt över vad B-kortet medger. Däremot om du syftar på att bilen FÖRUTSÄTTNINGAR (för tung) kan spela in har du helt rätt.

Nja. Det kommer fler och fler bilar där tillverkaren satt Max släpvagnsvikt lågt och Max sammanlagd bruttovikt/tågviktsbegränsning under 3500 kg. Dvs där man inte alls är hjälpt av annat körkort.
 
Nja. Det kommer fler och fler bilar där tillverkaren satt Max släpvagnsvikt lågt och Max sammanlagd bruttovikt/tågviktsbegränsning under 3500 kg. Dvs där man inte alls är hjälpt av annat körkort.

Jag har inte märkt den tendensen, men jag tittar å andra sidan inte på så mycket annat än rejäla dragfordon som pickup etc.
 
Jag har inte märkt den tendensen, men jag tittar å andra sidan inte på så mycket annat än rejäla dragfordon som pickup etc.

Nej jag tror den är mest på "vanliga bilar", tänk Golfklassen. Jag har en själv och likadant med den förra. Och kontrollerar rätt ofta åt vänner och har konstaterat att fler och fler gånger sitter en begränsning. Förr var det typ mest franska bilar men den senaste jag slog på med tillverkarbegränsning var en Volvo.

De mer rejäla dragfordonen blir som du säger dock, de får ju knappt dra någon hästtransport på B då de är så tunga i sig redan.
 
Har på mina 3 senaste bilar inte fått dra mer även om jag skaffat utökat B eller BE så har inte haft motivationen till att skaffa högre än det jag redan har, B kort.
Min första bil fick dra 250 kg mer på BE än på B kort (utökat fanns inte då).
 
Det är inte alltid det går att se på ekipaget att det är lagligt.
Jag har fått fråga då jag var chaufför på tävling om den lilla bilen jag hade verkligen fick dra lasset.
Det slutade med att personen som frågade skulle undersöka om det fanns någon likadan till salu :)

Vanligt B-kort. Kör alltid lagligt. En häst i taget om det är stor häst och min största klarar sig med 50kg marginal om jag kör med min egen bil.

Världen är sällan svart eller vit :angel:
 
Det är inte alltid det går att se på ekipaget att det är lagligt.
Jag har fått fråga då jag var chaufför på tävling om den lilla bilen jag hade verkligen fick dra lasset.
Det slutade med att personen som frågade skulle undersöka om det fanns någon likadan till salu :)

Vanligt B-kort. Kör alltid lagligt. En häst i taget om det är stor häst och min största klarar sig med 50kg marginal om jag kör med min egen bil.

Världen är sällan svart eller vit :angel:

Fast har du bara 50 kg tillgodo rek jag att väga släpet innan polisen ställer dig på vågen...
 
Framför allt, vill man dra det lasset med den bilen?! :crazy:

Jag har B-kort, dvs jag får nästan inte dra något alls med jobbilen (King Cab, 2000 kg). De gånger jag har dragit med den (givetvis lagligt) så är det en enorm skillnad jämfört med när man drar med en lättare bil. Det är så enormt mycket stabilare med King Caben.

Efter att ha suttit med i en bil som saxat ner i diket med ett lagligt ekipage där släpet vägde som bilen bestämde jag mig för att ha be och tyngre bil om jag någonsin ska köra fullastat släp. Nu har jag en hästbil och 120 kg ponny så det är ett icke-problem just nu...

Jag rekommenderar alla att skaffa ett större kort istället för att försöka maxa en liten bil. Det var INTE kul att känna hur släpet bestämde över bilen!
 
Efter att ha suttit med i en bil som saxat ner i diket med ett lagligt ekipage där släpet vägde som bilen bestämde jag mig för att ha be och tyngre bil om jag någonsin ska köra fullastat släp. Nu har jag en hästbil och 120 kg ponny så det är ett icke-problem just nu...

Jag rekommenderar alla att skaffa ett större kort istället för att försöka maxa en liten bil. Det var INTE kul att känna hur släpet bestämde över bilen!

Det sitter ju för många i att det är svårt att motivera att ha en stor tung dragbil också. Dvs ha två bilar.

Jag pendlar långa sträckor och vill då inte sitta i en stor bränsleslukande sak. Den vill jag dock ha när jag drar samt första/sista milen på pendlingen...
 
Är hästen vägd på våg och är släpet kontrollvägt? Du kan trots lagligt på papper ha ett ekipage som inte är det.

Mitt förra släp hade Max lastvikt 630 på papper. I verkligheten var den 590 kg eftersom släpet var tyngre än i regbeviset. En betesrund halvblodsdam på 160 cm vägde på våg 580 kg (normalt 550). Och så lite hösegel, lina, strö och sånt i släpet. Dvs i verkligheten blev det överlast och för tungt.

Jag köpte ett nytt släp med högre totalvikt och högre lastvikt. Ett enhästars då jag ändå inte kan lasta in någon utrustning att tala om

Viktmåttband på H.H, släpet aldrig vägt nej. Men om viktmåttbandet säger 526, jag själv avrundar till 530, tror jag knappast att han väger över 600 kg ens. + Jag minns hur illa han såg ut när vetten uppskattade honom till 575 kg - och han är betydligt smalare idag. ;)

Däremot så skulle släpet absolut kunna vägas! :up:
 
Det sitter ju för många i att det är svårt att motivera att ha en stor tung dragbil också. Dvs ha två bilar.

Jag pendlar långa sträckor och vill då inte sitta i en stor bränsleslukande sak. Den vill jag dock ha när jag drar samt första/sista milen på pendlingen...

Visst är det lite så. Men samtidig är det ju inte så att man behöver ha något jättemonster för att köra "säkert" med ett helt vanligt 1300 kg-släp, som ändå rätt många med bara en häst nöjer sig med att ha för att kunna köra på b-kort. Haft en bmw med tjänstevikt på 1855 kg som drog kring 0,8 l/mil blandkörning. Funkar ypperligt med ett lättare hästsläp, dock inte på b-kort.

Jag har hört mer än en gång att min bil är så himla bra som får dra 1400 kg på b-kort. Att bilens tjänstevikt är 1330 kg verkar inte vara ett problem. Han drar dessutom 0.6 l/milen blandkörning så skillnaden är inte så stor.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes...
Svar
14
· Visningar
1 813
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: Messy
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 176
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp