Köra olagligt?

Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

Ja
Bil och hästtransport vägt några gånger och polisen varit på väg att väga vid några tillfällen och jag har glatt svarat - varsågod att väg.
Då har de frågat hur tungt det är lastat. Små pinglorna ger mig ungefär 500kg till godo på lastvikten.
Kör en hel del med släp.
Har fullt körkort och har tungt släp med laglig dragbil i förhållande till körkort och last. Är mycket noga med hur mycket jag lastar o kör lagligt. Behöver mitt körkort.

Det är snarare fler i mitt område som har fel behörighet o förtunga släp o även överlass. Än de som kör lagligt med hästtransport. Några har nervägda släp o lastar tyngre än man gör lagligt. Vilket är lika illa.

Jag tycker att det borde va som det va förr på vägarna. I mitt område var det koll 3 dagar i veckan av tunga fordon o två dagar i veckan lätta fordon ink besiktnings tekninker på plats. Man viste aldrig vilka dagar de kontrollerade vad.
Men nu möter man inga poliser det händer några få ggr per år. Det är för få tillfällen. Väldigt få alkohol kontroller.

Men varför inte ha en utbildnings kväll på ridskolorna/ privat stall om vad man får koppla till sin bil o vad man får lasta? Bara en tanke. Kanske ha en dag man kan lära sig att backa med släp. Det är några som inte kan backa eller känner sig osäkra på backning. Märker vi på tävlingar.
 
Ja
Bil och hästtransport vägt några gånger och polisen varit på väg att väga vid några tillfällen och jag har glatt svarat - varsågod att väg.
Då har de frågat hur tungt det är lastat. Små pinglorna ger mig ungefär 500kg till godo på lastvikten.
Kör en hel del med släp.
Har fullt körkort och har tungt släp med laglig dragbil i förhållande till körkort och last. Är mycket noga med hur mycket jag lastar o kör lagligt. Behöver mitt körkort.

Det är snarare fler i mitt område som har fel behörighet o förtunga släp o även överlass. Än de som kör lagligt med hästtransport. Några har nervägda släp o lastar tyngre än man gör lagligt. Vilket är lika illa.

Jag tycker att det borde va som det va förr på vägarna. I mitt område var det koll 3 dagar i veckan av tunga fordon o två dagar i veckan lätta fordon ink besiktnings tekninker på plats. Man viste aldrig vilka dagar de kontrollerade vad.
Men nu möter man inga poliser det händer några få ggr per år. Det är för få tillfällen. Väldigt få alkohol kontroller.

Men varför inte ha en utbildnings kväll på ridskolorna/ privat stall om vad man får koppla till sin bil o vad man får lasta? Bara en tanke. Kanske ha en dag man kan lära sig att backa med släp. Det är några som inte kan backa eller känner sig osäkra på backning. Märker vi på tävlingar.
Kör du ofta där det finns fast vågplats eller har det varit portabla vågar?
 
En bekant blev stoppad för, så vitt jag vet, medvetet olaglig körning. Sedan blev hen irriterad på polisen som stoppade, för det var inte rätt att låta det gå ut över hästarna. :confused: (Men kör inte olagligt då?!)

Utöver det har jag aldrig hört att polisen stoppar. Hade också gärna sett fler kontroller.
 
Som fler sagt är ju BE eller utökat B inget krav för att dra transport med häst lagligt.
Jag har B och får köra min bil med den ena av våra transporter och två hästar i den.

Har blivit stoppad och vägd vid ett tillfälle, men då hade polisen gjort en satsning på att kontrollera hästekipage inför en större tävling i trakterna jag körde i.
Annars har jag aldrig varit med om det, och då kör jag minst 2-3 gånger i veckan.
 
Och fel behörighet upptäcks enkelt vid vägkantskontroller, de som ofta görs ihop med rutinblåsningar osv.
Medan överlasten kräver våg som väl bara finns med vid riktad specialkontroll.
Kanske stoppar man överlaster som helt uppenbart är orimliga med ögonmått, men då måste det nog vara väldigt mycket?
Vågar finns portabla i alla fall till personbilar. Det finns även vågar på vissa vägar som kollar axeltryck. Vet att en sådan finns innan Göteborg på 40:an. Trafikpolisen blir mer och mer ersatta av plåtpolisen...
 
Inpass: överlast kan bli olovlig körning om ekipaget egentligen kräver annan behörighet med överlasten.

"Husvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kilo, om du har B-körkort* För att få köra ett ekipage som har mer än 3 500 kilo i sammanlagd totalvikt krävs BE-körkort.


Frågan som många har ställt, är vad som händer om man lastar sitt ekipage så att det överskrider dessa 3 500 kilo i totalvikt, och bara har B på körkortet. Räknas det som olovlig körning då?


Reglerna är snåriga, så vi tog kontakt med Klas Rehnberg, som är jurist hos Vägverket, för att reda ut begreppen. Han hänvisar till lagtexten, Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, som definierar begreppet totalvikt. Där står att totalvikten för (bland andra, red:s anm) släpfordon är
”Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.”


Just detta ”inrättat för” är avgörande. För hur du än lastar din husvagn, kan du inte ändra den totalvikt som vagnen en gång blev inrättad för. Lasten påverkar alltså inte totalvikten enligt de här juridiska termerna, oavsett vad vågen visar vid det enskilda tillfället.


Slutsatsen är att du inte har gjort dig skyldig till olovlig körning i det här fallet. Däremot är det överlast, om du har lastat mer än vad maximilasten tillåter, och böter är vad du har att vänta.
"
 
Och fel behörighet upptäcks enkelt vid vägkantskontroller, de som ofta görs ihop med rutinblåsningar osv.
Medan överlasten kräver våg som väl bara finns med vid riktad specialkontroll.
Kanske stoppar man överlaster som helt uppenbart är orimliga med ögonmått, men då måste det nog vara väldigt mycket?

Frågan är om "ögonmått" håller rättsligt? Dvs är ekipaget på papperet godkänt för behörigheten lär det behövas våg för ev överlast.
 
Jag har blivit stoppad en gång, och jag var medveten om att det var olovlig körning så att det visslade om det. Hade otrolig tur som inte fick någon påföljd, trots att det anmäldes, och tog BE efter det.
 
Ärligt talat tror jag faktiskt det är B-körkortskörarna som är mest olagliga. Det är ofta liten vikt som bilen får dra. Nedvägda transporter och för tunga hästar.

De med BE har ju större marginaler och är man så förbannat dum att man kör med ett sådant ekipage utan BE så....

Tänker att även polisen tänker så men vem vet?
 
Senast ändrad:
Frågan är om "ögonmått" håller rättsligt? Dvs är ekipaget på papperet godkänt för behörigheten lär det behövas våg för ev överlast.
Jo, ett straff kan man nog protestera effektivt mot om det inte är vägt.
Jag tänkte mer om det fanns en möjlighet att stoppa körningen tills man fixat vägning om det inte finns saker på plats direkt. Och inte för en ungefärlig gissning, utan när det är direkt orimligt att vikten kan vara ok. (typ skälig misstanke eller vad det kan kallas :))
 
Vågar finns portabla i alla fall till personbilar. Det finns även vågar på vissa vägar som kollar axeltryck. Vet att en sådan finns innan Göteborg på 40:an. Trafikpolisen blir mer och mer ersatta av plåtpolisen...
Jo, jag vet att det finns vågar. Min poäng var att risken att i praktiken åka dit för överlast troligen är mindre än för olovlig körning. Samtidigt som det också är ett mildare brott.

Den som är "strategisk" väljer att köra överlastat B-släp hellre än ett viktmässigt ok BE utan rätt körkort. Jag tror det är vanligare att man fuskar med vikten än med behörigheten.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar
Jag har haft körkort i 27 år och har blivit stoppad två gånger, ena gången körde mitt barn men på mitt körkort då hen övningskörde. Båda gångerna var utan släp. Det är inte risken att bli stoppad som avgör om jag kör lagligt eller inte och inte heller om försäkringen skulle gälla eller inte utan risken för olyckor. Jag är helt enkelt inte så korkad att jag riskerar mitt och andras liv genom olagliga kombinationer.
Min transport får jag dra med bra marginal även på b-kort. Det är inte så att man måste ha BE eller utökad behörighet utan är vikterna rätt så går det utmärkt att dra på vanligt b-kort.
 
Som många andra har skrivit kan man absolut dra hästsläp lagligt med B-kort. Många nyare bilar går det inte med dock, men min V50 tex får dra 1540 kg på B-kort. Kör alltid bara en häst och då finns det många olika släp att välja på.

Bland mina vänner är det inte vanligt att man kör olagligt, däremot är det många som inte vet att det är totalvikten som gäller, olastat eller ej.

Har haft körkort i mer än 13 år och har aldrig blivit stoppad, varken med eller utan släp.
 
Man kan absolut dra hästsläp lagligt på B-kort.
Bara för att ta våra fordon och min häst som exempel:
Herr Häst: ca. 530 kg.
Släp: Tranesläpet/Thule/Trailergruppen 130T årsm. 2001. Totalvikt 1 300 kg, max lastvikt 620 kg.
Bilar: Volvo 850 årsm. 1996 som får dra 1 600 kg oavsett behörighet (primär), Skoda Octavia Combi årsm. 2014 som får dra 1 500 kg på B-kort (sekundär).

Inget olagligt med ovanstående vad jag vet.
 
Kör du ofta där det finns fast vågplats eller har det varit portabla vågar?

Ja det finns vågplats tyvärr obemannad alt för ofta, men kör en del med transport på E6 och E45 med jämna mellan rum.
Transporten alltid väg av tunga gruppen med portabla vågar. Även vägd på mindre väg.
 
Som fler sagt är ju BE eller utökat B inget krav för att dra transport med häst lagligt.
Jag har B och får köra min bil med den ena av våra transporter och två hästar i den.

Har blivit stoppad och vägd vid ett tillfälle, men då hade polisen gjort en satsning på att kontrollera hästekipage inför en större tävling i trakterna jag körde i.
Annars har jag aldrig varit med om det, och då kör jag minst 2-3 gånger i veckan.
Du menar att du får lasta två hästar och köra lagligt med B-kort? Kan aldrig vara möjligt! Det finns inte en hästtransport där man får lasta 1200 - 1400 kg och köra lagligt med B-kort. Ponnyer möjligen, hästar aldrig!
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

Jag har varken utökat eller BE, men med min bil får jag dra mitt släp ändå. Bara att knappa in registreringsnumren på bilen och släpet i Släpvagnskalkylatorn om man är osäker. Det är ju INTE så att du måste ha utökad eller BE för att dra hästsläp - det beror ju på bilen och släpet.
 
Du menar att du får lasta två hästar och köra lagligt med B-kort? Kan aldrig vara möjligt! Det finns inte en hästtransport där man får lasta 1200 - 1400 kg och köra lagligt med B-kort. Ponnyer möjligen, hästar aldrig!
Varva ner.
Hästar, ja. Varmblodiga travare. Räknar 1000 kilo på båda, och då tar jag i överkant. Den ena vägde 420 när vi vägde på klinik och den andra är inte mycket större än henne. Och innan du anklagar mig för något annat, nej, de är på intet vis underviktiga. Runt 155 i manken, ädla i typen, slimmade, välmusklade och i full tävlingskondition.

Transportens tjänstevikt ligger på strax under 700. Jag får dra en totalvikt på 1800 med min bil innan vi går över 3500.

Jag har fått ekipaget inklusive två hästar och sulky på transporten vägt av polis och varit inom viktgränsen för såväl dragkrok/bil som lastvikt och körkortstyp. Jag tror att jag vet bättre än du om jag kör lagligt eller inte. Med eller utan utropstecken och fetad text.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes...
Svar
14
· Visningar
1 813
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: Messy
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 176
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp