Köpa stamtavla av uppfödare?

Uppfödaren kanske inte visste om han skulle få stamtavlor beviljade eller ej tänker jag?
Med tanke på vad ts skrivit om att det var strul med röntgenresultat och bph?
Men då säger man väl det? Stamtavlan/hunden blev ju inte helt plötsligt värd åtta papp extra bara för att resultaten till sist blev godkända.
Var man så sugen på pengarna kunde man ju hålla tillbaka valparna tills det gick igenom. tydligen funkade det för alla andra valpar?
 
Men då säger man väl det? Stamtavlan/hunden blev ju inte helt plötsligt värd åtta papp extra bara för att resultaten till sist blev godkända.
Var man så sugen på pengarna kunde man ju hålla tillbaka valparna tills det gick igenom. tydligen funkade det för alla andra valpar?
Jag vet faktiskt inte alla tänker olika.
Han tycker väl att valpen är värd normalpris om ts vill ha stamtavla och ställa ut kanske avla vidare?

Valparna i kullen verkar ju sålts både med och utan stamtavla och för alla möjliga priser ts valp kostade 6500 några andra 10 000 och en användare i tråden skrev att en tredje ligger ute för 16000.
 
Kanske funkat som utpressningsmetod på någon annan innan…?
Jag har så svårt att se det så?
Om man väljer att köpa en oreggad hund varför är stamtavla helt plötsligt så viktigt att man kan bli utpressad för det?
Då köper man väl en registrerad hund från första början 🙈
 
Jag vet faktiskt inte alla tänker olika.
Han tycker väl att valpen är värd normalpris om ts vill ha stamtavla och ställa ut kanske avla vidare?

Valparna i kullen verkar ju sålts både med och utan stamtavla och för alla möjliga priser ts valp kostade 6500 några andra 10 000 och en användare i tråden skrev att en tredje ligger ute för 16000.
Fast då hade hen väl tagit "normalpris" från början? det är det jag tycker är så jäkla märkligt. Varför "rea" ut en reggad hund och sedan börja krångla när köparen frågar om stamtavla? Det kostade ju inte säljaren något extra jämfört med andra valpar.
Någon baktanke måste hen ju ha haft, varför mecka så mycket med valppriserna annars?
Sedan hade jag absolut inte köpt valp därifrån, men jag fattar verkligen inte vad hen kan tänkas pyssla med.
 
Fast då hade hen väl tagit "normalpris" från början? det är det jag tycker är så jäkla märkligt. Varför "rea" ut en reggad hund och sedan börja krångla när köparen frågar om stamtavla? Det kostade ju inte säljaren något extra jämfört med andra valpar.
Någon baktanke måste hen ju ha haft, varför mecka så mycket med valppriserna annars?
Sedan hade jag absolut inte köpt valp därifrån, men jag fattar verkligen inte vad hen kan tänkas pyssla med.
Han fick inte valparna sålda för normalpris och reade då ut dom?

Han fick sälja till det pris han fick helt enkelt.

Konstigt ja men alla tänker olika som sagt och jag får uppfattningen om att det här är en kull tagen mest för lite extra i plånboken.
 
Han fick inte valparna sålda för normalpris och reade då ut dom?

Han fick sälja till det pris han fick helt enkelt.

Konstigt ja men alla tänker olika som sagt och jag får uppfattningen om att det här är en kull tagen mest för lite extra i plånboken.
... och varför då inte slänga med stamtavlan som ändå fanns om hen inte tänkte tjäna en extra hacka i efterhand?
 
... och varför då inte slänga med stamtavlan som ändå fanns om hen inte tänkte tjäna en extra hacka i efterhand?
Enligt tråden så fanns inte stamtavlorna när ts köpte valpen utan kom senare till uppfödaren.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som stämmer eller inte det jag tycker är allra mest skumt är att ts köper en oreggad hund för att sen vända upp och ner på allt. Är stamtavla viktigt väljer man väl ändå en valp med stamtavla från första början?
 
Enligt tråden så fanns inte stamtavlorna när ts köpte valpen utan kom senare till uppfödaren.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som stämmer eller inte det jag tycker är allra mest skumt är att ts köper en oreggad hund för att sen vända upp och ner på allt. Är stamtavla viktigt väljer man väl ändå en valp med stamtavla från första början?
Fast säljaren hade ändå skickat in registreringen och kan uppenbarligen ta "fullpris" för andra valpar. Var det så att hen hade bråttom med att bli av med just denna och därför valde att "rea" ut den känns det också skumt. Såldes de andra till fullpris före eller efter? Varför dröjde resultaten? Varför fick inte TS veta att hunden var registrerad?
Vända upp och ned på allt är väl något av en överdrift, jag skulle också gärna ha stamtavla på mitt djur om jag upptäckte att det fanns en och undra varför den inte fanns med från början - särskilt när andra i kullen dök upp med en.

Oavsett är jag mer intresserad av hur säljaren tänkte faktiskt.
 
Typiskt! Jag gillar Paypal som privatperson just därför. De tar en liten avgift om man för över pengar i köp och sälj, men de hjälper å andra sidan till när något går fel.
Paypal är guld att ha o göra med, och väldigt hjälpsamma när nått går fel. Jag fick precis tillbaka över 1000 kr som jag betalat för en vara som visade sig vara scam! Banken skulle ha 500 kr bara för att öppna ett ärende, Paypal fixade gratis och smärtfritt.
 
Varför inte? När man köper saker på distans måste man ju lita på varann. Om säljaren inte skickar innan den får betalt och köparen inte betalar innan den fått varan så går det ju inte. Generellt alltså.

@Sel Klarna går inte att använda och ta betalt som privatperson 😊
Men iof, en uppfödare kanske räknas som företag? Hur som helst måste man ansluta sig och grejer så inget man kan använda tillfälligt.
Det är därför får blir lurade.
Har själv blivit scammad precis på det sättet trots att jag tyckte att jag var noggrann som kollade upp personen.

Jag hade absolut inte swishat innan han visar en video på hur han postar stamtavlan men helst åkt dit för att swisha på plats.
 
Det har nu kommit till min kännedom att det tydligen har varit hans fru som har tagit handt om alla valparna.
Sedan ska hon ha blivit väldigt trött på alla dessa CCs som varit kvar hemma och lagt ut en annons utan hans vetskap.

De sitter tydligen i skilsmässa idag.

Men när jag var där och tittade på hunden så var även karln med. Och 2 dagar innan när en annan tjej hämtade ett kullsyskon så blev paret ifrågasatt med detta då hon hade sett 2 annonser med olika pris.

Det framkom då att fru och herre inte var helt överens. Så då fick hon betala 9500 för sin valp med stamtavla.

2 dagar efter kommer jag och hämtar min valp och får betala det priset kvinnan har reat ut valparna för utan stamtavla.

Det tillhör också att mamma tog med en bror hem till min valp, som tydligen inte är reggad?
Det vill säga att de har velat mörka att min mammas valp är oreggad och eftersom jag hämtade min valp samtidigt som min mamma så gav dom inte mig alternativet att köpa min valp med då min mammas är oreggad.

Nej alltså vilken soppa.
Nu vill jag bara få hem stamtavlan.

Vet inte om jag ska swisha han hälften innan och resten när jag fått tavlan. Låter väl enda rimligt?
 
Det har nu kommit till min kännedom att det tydligen har varit hans fru som har tagit handt om alla valparna.
Sedan ska hon ha blivit väldigt trött på alla dessa CCs som varit kvar hemma och lagt ut en annons utan hans vetskap.

De sitter tydligen i skilsmässa idag.

Men när jag var där och tittade på hunden så var även karln med. Och 2 dagar innan när en annan tjej hämtade ett kullsyskon så blev paret ifrågasatt med detta då hon hade sett 2 annonser med olika pris.

Det framkom då att fru och herre inte var helt överens. Så då fick hon betala 9500 för sin valp med stamtavla.

2 dagar efter kommer jag och hämtar min valp och får betala det priset kvinnan har reat ut valparna för utan stamtavla.

Det tillhör också att mamma tog med en bror hem till min valp, som tydligen inte är reggad?
Det vill säga att de har velat mörka att min mammas valp är oreggad och eftersom jag hämtade min valp samtidigt som min mamma så gav dom inte mig alternativet att köpa min valp med då min mammas är oreggad.

Nej alltså vilken soppa.
Nu vill jag bara få hem stamtavlan.

Vet inte om jag ska swisha han hälften innan och resten när jag fått tavlan. Låter väl enda rimligt?

Oj! Vilken röra!!
 
Alltså hur kan det ens vara möjligt att regga en valp i SKK utan att skicka med chipnummret?
Som flera har skrivit så chippas de allra flesta i samband med besiktningen innan försäljning. Intyget får inte vara äldre än sju dagar vid leverans. Vid besiktningen ska stamtavlorna vara med så att rätt remsa klistras in på rätt hund. Vi bestämmer sällan vilken hund som ska till vilket hem förrän runt 7 veckor vilket också gör att vi inte vill chippa tidigare ifall köparen har fått vara med och välja namn.

Sedan registreras numret hos SKK i samband med ägarregistreringen i systemet.

Vill man annonsera kullen på Köpa Hund så måste valparna vara registrerade vilket gör att man i vissa fall väljer att registrera väldigt tidigt.
 
Som flera har skrivit så chippas de allra flesta i samband med besiktningen innan försäljning. Intyget får inte vara äldre än sju dagar vid leverans. Vid besiktningen ska stamtavlorna vara med så att rätt remsa klistras in på rätt hund. Vi bestämmer sällan vilken hund som ska till vilket hem förrän runt 7 veckor vilket också gör att vi inte vill chippa tidigare ifall köparen har fått vara med och välja namn.

Sedan registreras numret hos SKK i samband med ägarregistreringen i systemet.

Vill man annonsera kullen på Köpa Hund så måste valparna vara registrerade vilket gör att man i vissa fall väljer att registrera väldigt tidigt.
Ja och då stöder man som sagt att folk fuskar. Bara man är medveten om det så.
 
Det är därför får blir lurade.
Har själv blivit scammad precis på det sättet trots att jag tyckte att jag var noggrann som kollade upp personen.

Jag hade absolut inte swishat innan han visar en video på hur han postar stamtavlan men helst åkt dit för att swisha på plats.

Fast varför skulle det förfarandet leda till att folk blev mindre lurade? Den möjligheten är ju lika stor bara att det blir den i andra änden som luras.

Jag hade aldrig skickat iväg något som jag inte fått betalt för först. Sen hade jag visserligen inte köpt eller sålt något som var såhär dyrt på distans över huvud taget, och definitivt inte från någon som verkade skum. Men att förvänta sig att säljaren ska göra som du beskriver tycker jag inte är rimligt..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 894
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 183
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 049
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 797
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp