Köpa stamtavla av uppfödare?

Föl chippas sällan av veterinär utan av ID kontrollant. Varför skulle man behöva åka till vet för en sådan sak vad gäller hund?

För att det är det vanligaste att man gör det i samband med besiktningen, och då gör veterinären det.
ID-kontrollanter finns inte på samma sätt på hund, även om det förekommer.

Min uppfödare chippar som sagt själv, men det är ju inte det vanligaste.
 
För att det är det vanligaste att man gör det i samband med besiktningen, och då gör veterinären det.
ID-kontrollanter finns inte på samma sätt på hund.
Ja och in om hundaveln kan inget förändras? Jaja inte mitt problem men hundvärlden blir för mig mer och mer obegriplig
 
ja (tidigare?) "normalpris" är det inte av någon anledning (för många valpar av rasen på marknaden, allmänt mindre efterfrågan på den typen av hund än tidigare etc)
Situationen påminner om när gamla tiders LP-skivor reades ut. Om de inte gick att sälja för fullt pris klipptes ett märke i konvolutet och skivorna såldes för kanske 1/3 av ursprungspriset.

I det här läget var TS beredd att köpa valpen utan korrekt kontrakt och stamtavla för 6500. Vad hunden hade varit värd med stamtavla och kontrakt kan vi inte veta eftersom vi inte vet vad TS eller någon annan varit beredd att betala för det.
Uppfödaren bröt mot SKK:s regler för hur försäljning ska gå till. Varför uppfödaren valde att göra så här är lite svårt att förstå.

Edit: ser nu att andra varit beredda att betala 9-10 000 inkl stamtavla. Så om denna valp inte såldes för det så ligger värdet med alla papper sannolikt mellan 6500 och 9000
och varför ts tyckte stamtavla eller inte kvittade vid köp för att plötsligt ändra sig är också en fråga.
 
Ja vad matt jag blev..trodde en då att jag skulle få mer i ryggen ifrån skk..
Men men..
Kändes ju bara så självklart att stamtavlan tillhör ju hunden? Alltså mig?

jag har nu efter många om och men fått bild på min valps stamtavla.

Och då jag hittat flertalet kullsyskon som har fått betalat mellan 9 och 10000 så erbjöd jag uppfödaren att jag kunde betala 3500kr till för att få min stamtavla.

Han har härjat och skickat div otrevliga sms. Allt finns skrivet.

Nu har han gått med på att skicka den för 3500kr men vill att jag swishar innan han postar.
Får jag bara fråga varför stamtavla nu är viktigt för dig när du vid köpet av valpen tyckte att det kvittade?
 
ja (tidigare?) "normalpris" är det inte av någon anledning (för många valpar av rasen på marknaden, allmänt mindre efterfrågan på den typen av hund än tidigare etc)
Situationen påminner om när gamla tiders LP-skivor reades ut. Om de inte gick att sälja för fullt pris klipptes ett märke i konvolutet och skivorna såldes för kanske 1/3 av ursprungspriset.

I det här läget var TS beredd att köpa valpen utan korrekt kontrakt och stamtavla för 6500. Vad hunden hade varit värd med stamtavla och kontrakt kan vi inte veta eftersom vi inte vet vad TS eller någon annan varit beredd att betala för det.
Uppfödaren bröt mot SKK:s regler för hur försäljning ska gå till. Varför uppfödaren valde att göra så här är lite svårt att förstå.

Edit: ser nu att andra varit beredda att betala 9-10 000 inkl stamtavla. Så om denna valp inte såldes för det så ligger värdet med alla papper sannolikt mellan 6500 och 9000
Ts köpte en oreggad hund och fick det också det är inget tvång att registrera valpar eller skicka efter stamtavlor även om det är det absolut vanligaste.
 
absolut INTE!!!
Varför inte? När man köper saker på distans måste man ju lita på varann. Om säljaren inte skickar innan den får betalt och köparen inte betalar innan den fått varan så går det ju inte. Generellt alltså.

@Sel Klarna går inte att använda och ta betalt som privatperson 😊
Men iof, en uppfödare kanske räknas som företag? Hur som helst måste man ansluta sig och grejer så inget man kan använda tillfälligt.
 
och varför ts tyckte stamtavla eller inte kvittade vid köp för att plötsligt ändra sig är också en fråga.
Ja jag visste inte ens att valpen var reggad i skk.
Utan fick veta detta i efterhand och tyckte att det var väldigt konstigt att jag inte blev erbjuden att köpa valpen med stamtavla.

Eftersom det nu är så att valpen jag köpt har en stamtavla, varför skulle det då vara konstigt att jag vill ha den? Den tillhör ju valpen jag köpt.
 
Ja jag visste inte ens att valpen var reggad i skk.
Utan fick veta detta i efterhand och tyckte att det var väldigt konstigt att jag inte blev erbjuden att köpa valpen med stamtavla.

Eftersom det nu är så att valpen jag köpt har en stamtavla, varför skulle det då vara konstigt att jag vill ha den? Den tillhör ju valpen jag köpt.

Precis som du skriver du valde att köpa en oreggad hund så ja jag tycker det är konstigt att du helt plötsligt måste ha stamtavla.
 
Varför inte? När man köper saker på distans måste man ju lita på varann. Om säljaren inte skickar innan den får betalt och köparen inte betalar innan den fått varan så går det ju inte. Generellt alltså.

@Sel Klarna går inte att använda och ta betalt som privatperson 😊
Men iof, en uppfödare kanske räknas som företag? Hur som helst måste man ansluta sig och grejer så inget man kan använda tillfälligt.
Typiskt! Jag gillar Paypal som privatperson just därför. De tar en liten avgift om man för över pengar i köp och sälj, men de hjälper å andra sidan till när något går fel.
 
Varför inte? När man köper saker på distans måste man ju lita på varann. Om säljaren inte skickar innan den får betalt och köparen inte betalar innan den fått varan så går det ju inte. Generellt alltså.

@Sel Klarna går inte att använda och ta betalt som privatperson 😊
Men iof, en uppfödare kanske räknas som företag? Hur som helst måste man ansluta sig och grejer så inget man kan använda tillfälligt.
Vet inte hur långt ts har till uppfödaren men jag hade åkt dit och hämtar stamtavlan då karln inte verkar pålitlig för fem öre 🙈
 
Varför inte? När man köper saker på distans måste man ju lita på varann. Om säljaren inte skickar innan den får betalt och köparen inte betalar innan den fått varan så går det ju inte. Generellt alltså.

@Sel Klarna går inte att använda och ta betalt som privatperson 😊
Men iof, en uppfödare kanske räknas som företag? Hur som helst måste man ansluta sig och grejer så inget man kan använda tillfälligt.
I just detta fallet skulle jag antingen åka dit eller möta upp eller be någon närmare om hjälp
 
Ja jag ser inte varför det skulle vara konstigt att jag vill ha stamtavlan när den tillhör hunden jag äger.

Känns bara märkligt att jag ska låta han sitta med stamtavlan på min hund.
Som sagt du köpte en oreggad hund.
Jag tycker det är lika märkligt att du helt plötsligt måste ha stamtavla nu i efterhand när du inte valde en skk reggad.
 
Det är ju konstigt att uppfödaren delat upp det så. Kullen är ju bevisligen reggad, så varför sälja utan stamtavla? Även om han väljer att sälja billigare? Det kostar ju bara några hundralappar per valp, så det är ju inte som att han sparar in eller förlorar speciellt på att skicka med stamtavlan 🤔
Precis, det här är jättemärkligt tycker jag. Antingen säljer man hela kullen till fullpris och äger att man får sitta med en valp lite längre, eller också har man bråttom och säljer kvarvarande valp/ar billigare men med papper liksom. Jag förstår inte varför man skulle ljuga om saken och säga att valpen är oregistrerad när den har stamtavla. ?? Vad vinner man på det?
 
Precis, det här är jättemärkligt tycker jag. Antingen säljer man hela kullen till fullpris och äger att man får sitta med en valp lite längre, eller också har man bråttom och säljer kvarvarande valp/ar billigare men med papper liksom. Jag förstår inte varför man skulle ljuga om saken och säga att valpen är oregistrerad när den har stamtavla. ?? Vad vinner man på det?
Uppfödaren kanske inte visste om han skulle få stamtavlor beviljade eller ej tänker jag?
Med tanke på vad ts skrivit om att det var strul med röntgenresultat och bph?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 894
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 183
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 049
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 797
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp