Köpa stamtavla av uppfödare?

Precis det jag menar. Om uppfödaren inte får ut normalt/förväntat pris när hen vill ha det är valpen bara värd det pris som den blir såld för.
Värd och värd ja marknadsmässigt kanske men normalpris är det inte.
Grundläggande ekonomi. En vara är värd vad någon är beredd att betala för den
Ja och ts köpte oreggad alltså till priset av en oreggad.
Så jag har förståelse för uppfödaren också.
 
Jag förstår helt enkelt inte vad som ligger bakom. Om hunden ändå är reggad men man inte kan få den såld till fullpris säljer man den väl bara billigare men med alla papper? Det är inte som att stamtavlan kostat säljaren åttatusen spänn.
Eller varför inte alternativet att köpa med stamtavlan (som egentligen hör till hunden ändå) gavs som alternativ från första början.
Det hela är ju så skumt och dumt.
Snikenhet bara tror jag.
 
Känns konstigt. Ja, en valp med stamtavla är nog värd mer än 6500 kr - men nu har han ju faktiskt sålt valpen för det priset och han kan inte ångra sig i efterhand genom att lägga mellanskillnaden på stamtavlan.

I så fall borde vilken uppfödare som helst kunna börja begära pengar från valpköpare - ”ja, du köpte valpen för 18 000, men nu har jag märkt att den värd 25 000, så…” :crazy:
Ja vad matt jag blev..trodde en då att jag skulle få mer i ryggen ifrån skk..
Men men..
Kändes ju bara så självklart att stamtavlan tillhör ju hunden? Alltså mig?
Det händer ju att man lyckas köpa saker för underpris tex.
Så jag håller som sagt inte med. 6500kr täcker knappt vad hunden kostade att producera skulle jag tro, om allt är korrekt gjort.

Jag tycker alltså inte att TS ska betala mer för hunden för att få stamtavlan. Men nog fasen är valpen extremt billig.
jag har nu efter många om och men fått bild på min valps stamtavla.

Och då jag hittat flertalet kullsyskon som har fått betalat mellan 9 och 10000 så erbjöd jag uppfödaren att jag kunde betala 3500kr till för att få min stamtavla.

Han har härjat och skickat div otrevliga sms. Allt finns skrivet.

Nu har han gått med på att skicka den för 3500kr men vill att jag swishar innan han postar.
 
Ja vad matt jag blev..trodde en då att jag skulle få mer i ryggen ifrån skk..
Men men..
Kändes ju bara så självklart att stamtavlan tillhör ju hunden? Alltså mig?

jag har nu efter många om och men fått bild på min valps stamtavla.

Och då jag hittat flertalet kullsyskon som har fått betalat mellan 9 och 10000 så erbjöd jag uppfödaren att jag kunde betala 3500kr till för att få min stamtavla.

Han har härjat och skickat div otrevliga sms. Allt finns skrivet.

Nu har han gått med på att skicka den för 3500kr men vill att jag swishar innan han postar.
Det var ju bättre än åtta papp i alla fall. Finns det någonting som funkar som PayPal? Att du kan föra över pengarna men han kan inte få dem förrän varan anlänt, typ? Fungerar inte Klarna så?
 
Jag förstår helt enkelt inte vad som ligger bakom. Om hunden ändå är reggad men man inte kan få den såld till fullpris säljer man den väl bara billigare men med alla papper? Det är inte som att stamtavlan kostat säljaren åttatusen spänn.
Eller varför inte alternativet att köpa med stamtavlan (som egentligen hör till hunden ändå) gavs som alternativ från första början.
Det hela är ju så skumt och dumt.
Ja alltså hela grejen är extremt märklig.
 
Ja vad matt jag blev..trodde en då att jag skulle få mer i ryggen ifrån skk..
Men men..
Kändes ju bara så självklart att stamtavlan tillhör ju hunden? Alltså mig?
Rent krasst är det väl såhär:
Du har köpt en hund utan stamtavla och fått det. <- Detta har inte SKK med att göra eftersom det är mellan dig och uppf.
Sen har uppfödaren ju brutit mot en massa SKK regler och det är ju mellan uppfödaren och SKK men det har inte "med dig att göra". Om du förstår hur jag menar?

Så anmäl till SKK för de regelbrott hen gjort så kommer hen nog få ett disciplinärende på sig.
 
Värd och värd ja marknadsmässigt kanske men normalpris är det inte.

Ja och ts köpte oreggad alltså till priset av en oreggad.
Så jag har förståelse för uppfödaren också.
ja (tidigare?) "normalpris" är det inte av någon anledning (för många valpar av rasen på marknaden, allmänt mindre efterfrågan på den typen av hund än tidigare etc)
Situationen påminner om när gamla tiders LP-skivor reades ut. Om de inte gick att sälja för fullt pris klipptes ett märke i konvolutet och skivorna såldes för kanske 1/3 av ursprungspriset.

I det här läget var TS beredd att köpa valpen utan korrekt kontrakt och stamtavla för 6500. Vad hunden hade varit värd med stamtavla och kontrakt kan vi inte veta eftersom vi inte vet vad TS eller någon annan varit beredd att betala för det.
Uppfödaren bröt mot SKK:s regler för hur försäljning ska gå till. Varför uppfödaren valde att göra så här är lite svårt att förstå.

Edit: ser nu att andra varit beredda att betala 9-10 000 inkl stamtavla. Så om denna valp inte såldes för det så ligger värdet med alla papper sannolikt mellan 6500 och 9000
 
Det var ju bättre än åtta papp i alla fall. Finns det någonting som funkar som PayPal? Att du kan föra över pengarna men han kan inte få dem förrän varan anlänt, typ? Fungerar inte Klarna så?
Det fanns ju postförskott förr. Men det kan man ju inte använda mer..
Så vette sjutton hur jag löser detta nu.

Bara swisha och hoppas på att han skickar tavlan. Jag har ju allt skrivet? Känns dock osäkert då han verkar som en väldigt instabil person.
 
Det fanns ju postförskott förr. Men det kan man ju inte använda mer..
Så vette sjutton hur jag löser detta nu.

Bara swisha och hoppas på att han skickar tavlan. Jag har ju allt skrivet? Känns dock osäkert då han verkar som en väldigt instabil person.
Om det inte nån jätteresa åk och hämta stamtavlan och swisha på plats?
Ta med en vän så är risken större att personen håller god min.
 
Gör man? Jag har ingen aning. Vet bara att mina hästar var tvungen att vara chippade innan jag kunde regga. Verkar märkligt att de inte ha den gången även för hund.

Man reggar i regel när valparna är 5-6 veckor och chippar i regel när valparna besiktas vid 8 veckor.
Det kan ta upp till ett par veckor att få stamtavlorna om man har otur, även om de blivit väldigt snabba på senare tid.
 
Man reggar i regel när valparna är 5-6 veckor och chippar i regel när valparna besiktas vid 8 veckor.
Det kan ta upp till ett par veckor att få stamtavlorna om man har otur, även om de blivit väldigt snabba på senare tid.
Då kanske man behöver ändra proceduren så att det inte går att regga utan vederbörlig märkning.
 
Då kanske man behöver ändra proceduren så att det inte går att regga utan vederbörlig märkning.

Och betala för att ta ut veterinär/åka dit med små valpar ytterligare en gång? Det tror jag aldrig kommer gå igenom. Det är dels en smittrisk att åka till veterinären och en onödig stress för valparna att göra det två gånger på så kort tid. Eftersom besiktningen bara är giltig i 7 dagar och alla kanske inte har möjlighet att hämta på prick dagen när de fyller 8 veckor, så ser jag det som snarast osannolikt eftersom man i så fall knappt skulle hinna göra det utan att ha två veterinärbesök.
 
Och betala för att ta ut veterinär/åka dit med små valpar ytterligare en gång? Det tror jag aldrig kommer gå igenom. Det är dels en smittrisk att åka till veterinären och en onödig stress för valparna att göra det två gånger på så kort tid. Eftersom besiktningen bara är giltig i 7 dagar och alla kanske inte har möjlighet att hämta på prick dagen när de fyller 8 veckor, så ser jag det som snarast osannolikt.
Föl chippas sällan av veterinär utan av ID kontrollant. Varför skulle man behöva åka till vet för en sådan sak vad gäller hund?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 894
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 183
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 049
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 797
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp