Köpa stamtavla av uppfödare?

Ja jag vet inte.
Jag har ett vaccintyg och en besiktning. Var på hunden är helt ua. Där den är namngiven med samma namn som står på SKK’s hunddata.
De berättade även när jag var där och tittade på min valp att han var den enda valpen utan anmärkning då han var den enda som fötts utan sporrar. Alla andra valpar som var där som vi träffade va i stort sätt identiska alla svarta men de hade sporrar.
De va 12 valpar ut annonserade det finns 12 valpar på skk’s hunddata.
3 kullsyskon har jag hittat, de har betalat 10.000kr för sina valpar med sporre och de har väldigt många likheter med min valp, alla födda samma datum osv. Hur mer säker kan man bli?
Sporrar är inget som ger anmärkning.
Jag har själv en hund med en sporre bak och hon är helt utan anmärkning på veterinärbesiktning.
 
Sporrar är inget som ger anmärkning.
Jag har själv en hund med en sporre bak och hon är helt utan anmärkning på veterinärbesiktning.
Okej, då vet jag.
Det var de uppfödaren sa till mig.
Jag tog bara det som ett exempel på att hunden bör vara den hunden jag har köpt eftersom bes,chip osv stämmer.
 
Som reggad har den ett chipnr. Enkelt att jämföra om reg.bevis och hund har samma nr.

Chipläsare finns lite överallt. Hos ID-märkare för häst t.ex. Veterinär, polis m.fl har också
Ja jag har kollat hans chip, och det stämmer med bes och vacc.
Uppfödaren har dock inte skrivit in chipnr på SKK.
Chipnr sitter ju klistrat på stamtavlan som uppfödaren har ligger hemma hos sig som han säger att jag måste betala 8000kr för att få.
 
Ja jag har kollat hans chip, och det stämmer med bes och vacc.
Uppfödaren har dock inte skrivit in chipnr på SKK.
Chipnr sitter ju klistrat på stamtavlan som uppfödaren har ligger hemma hos sig som han säger att jag måste betala 8000kr för att få.
Har du tittat på SKK Hunddata? Där står alltid chipnr med. Det förs in automatiskt när valpen får sitt chip. Det ser veterinären till.
 
Ja jag har kollat hans chip, och det stämmer med bes och vacc.
Uppfödaren har dock inte skrivit in chipnr på SKK.
Chipnr sitter ju klistrat på stamtavlan som uppfödaren har ligger hemma hos sig som han säger att jag måste betala 8000kr för att få.
Att chipet i nacken stämmer med vaccinationen betyder inte att det stämmer med den registrerade hunden. Kolla på jordbruksverkets register, där SKA det stå
 
Har du tittat på SKK Hunddata? Där står alltid chipnr med. Det förs in automatiskt när valpen får sitt chip. Det ser veterinären till.
Detta är det enda jag ser när jag är inne på honom och alla andra valpar förutom 1 valp där valpköparen själv skrev in sitt chip när och reggade sig som ägare på valpen på skk.
 

Bifogade filer

  • IMG_2145.jpeg
    IMG_2145.jpeg
    69 KB · Visningar: 88
Det där är ju jättekonstigt!
Det känns som något är rejält skumt med alltihopa.
Jag tänkte att jag skickar detta till honom, och får se vad jag får för svar.
Tänker inte svara om han ringer, utan han får svara på sms så jag får allt skriftligt.

”Hej!
Jag har efter att ha pratat med många kompetenta förstått att detta inte gått helt rätt till. Och att du inte kan kräva mig på detta när jag redan äger hunden. Stamtavlan hör till hunden och ska följa hunden hela hundens liv.

Jag vill fortfarande gärna ha B**** stamtavla som ni berättat att ni har.

Jag kommer annars att kontakta SKKs juridiska avdelning. jag kommer upplysa SKK om att jag inte fått ett korrekt köpekontrakt enligt SKKs stadgar.”
 
Jag tänkte att jag skickar detta till honom, och får se vad jag får för svar.
Tänker inte svara om han ringer, utan han får svara på sms så jag får allt skriftligt.

”Hej!
Jag har efter att ha pratat med många kompetenta förstått att detta inte gått helt rätt till. Och att du inte kan kräva mig på detta när jag redan äger hunden. Stamtavlan hör till hunden och ska följa hunden hela hundens liv.

Jag vill fortfarande gärna ha B**** stamtavla som ni berättat att ni har.

Jag kommer annars att kontakta SKKs juridiska avdelning. jag kommer upplysa SKK om att jag inte fått ett korrekt köpekontrakt enligt SKKs stadgar.”
Superbra!
Jag håller tummar och tår för att du får din hunds stamtavla utan mer tjafs.
 
Ja, jag får lite samma känsla faktiskt. Det finns ju noll vinst i att sälja en reggad hund som oreggad däremot finns det ju fördelar med att göra tvärtom.

Eller hur, att skicka iväg stamtavlan skulle vara 8000kr extra? Om stamtavlan redan finns, varför då behålla den, eller anser dom att dom kör med någon form av välgörenhet med att undgå så mycket, särskilt när det är redan dyrt att föda upp seriöst? Låter som lurendrejeri.
 
Eftersom uppfödaren inte har kennelnamn är det nog stor risk att de skiter fullständigt i vad SKK säger i ärendet dock. Det "kostar" ju dem ingenting att bli uteslutna om det inte är så att de själva ställer/tävlar med sina hundar. Tyvärr alltså, men med det sagt hade jag kontaktat SKK oavsett eftersom det är bra att de får veta vad som pågår.
 
Eftersom uppfödaren inte har kennelnamn är det nog stor risk att de skiter fullständigt i vad SKK säger i ärendet dock. Det "kostar" ju dem ingenting att bli uteslutna om det inte är så att de själva ställer/tävlar med sina hundar. Tyvärr alltså, men med det sagt hade jag kontaktat SKK oavsett eftersom det är bra att de får veta vad som pågår.

Tyvärr kan det också vara så. Sen vet jag inte om det är ett krav eller en rekommendation, men Cane Corso verkar man strikt med när det kommer till känd höft- och armbågsstatus.
 
Det kan vara att uppfödaren ljuger och har fuskat och därmed ursäkten att inte skicka iväg stam eller skriva på något kontrakt.
Va?
Alltså OM det är så att valpen som finns på skk faktiskt är TS hund så är föräldrarna röntgade med C och A, så den biten är helt i sin ordning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 740
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 959
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 720
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 689
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp