Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vad spelar det dig för roll om en ägare väljer att avliva istället för att sälja? Denne kanske behöver bli av med hästen snabbt av olika anledningar och orkar inte med cirkusen att sälja med alla konstiga spekulanter som inte klarar av att läsa innantill i en annons.
Som jag förstår det tycker du att det är ok att avliva en fullt frisk häst, då det var detta vi talade om.

Äter du kött? Använder du läder i skor, sadlar, handskar eller rent av äger kläder med päls? Är det skillnad på att en fullt frisk, trevligt 5-årigt halvblod med gröna papper avlivas eller att en 6-månaders gris går till slakt? Antagligen dör hästen en bra mycket stressfriare och snabbare död än vad alla grisar som åker till slakt nu gör, för att inte tala om pälsfarmade djur, industrihöns, broilers osv osv. .
Det gör även den 1-åriga tjuren.
Jag har aldrig påstått något annat, jag gör inte skillnad på liv som du gör.
Inte okej att slakta en tjur.

Jag tycker att det kan vara helt ok med dödstraff i en del fall, kannibalism kan vara det i vissa fall.
Okej med kannibalism.

Har jag missförstått dig så kan du förklara istället för att leka översittare, tycker det är oförskämt faktiskt.
Och hen är helt okej att använda. Vänligen läs på, det svenska språket utvecklas ständigt.
 
Ibland behöver man tänka ett steg till och sätta sig in i någon annans situation.
Jag står med en häst som tillhör den svårsålda skaran. En jättefin häst, men med "flera detaljer" emot sig. Och ju äldre den blir, desto färre vill ha den. Jag har försökt sälja den i flera år.
Det bär mig verkligen emot, men tanken har slagit mig flera gånger att jag i nödfall får ta bort den. (det blir inte ens slakt i det fallet, utan avlivning som jag får betala för, eftersom den har ett B-pass...) För jag gör hellre det än att släppa den till fel person. (men jag är inte där än...)
Till rätt köpare är den extremt billig, till fel köpare släpper jag den inte ens för en miljon. Det är mitt förbannade ansvar som ägare och säljare att se till att hästen inte hamnar fel.

Det är som en vän till mig uttryckte det: "svårt sånt där, när det inte finns det minsta efterfrågan. Eller när de som efterfrågar tillhör den skaran man inte skulle anförtro ens en dalahäst till"

Vad tycker du @Tennessee att man ska göra i ett sånt läge? Om man inte har möjlighet att ha kvar den. Och det inte finns någon lämplig som vill ha den?
 
Ibland behöver man tänka ett steg till och sätta sig in i någon annans situation.
Jag står med en häst som tillhör den svårsålda skaran. En jättefin häst, men med "flera detaljer" emot sig. Och ju äldre den blir, desto färre vill ha den. Jag har försökt sälja den i flera år.
Det bär mig verkligen emot, men tanken har slagit mig flera gånger att jag i nödfall får ta bort den. (det blir inte ens slakt i det fallet, utan avlivning som jag får betala för, eftersom den har ett B-pass...) För jag gör hellre det än att släppa den till fel person. (men jag är inte där än...)
Till rätt köpare är den extremt billig, till fel köpare släpper jag den inte ens för en miljon. Det är mitt förbannade ansvar som ägare och säljare att se till att hästen inte hamnar fel.

Det är som en vän till mig uttryckte det: "svårt sånt där, när det inte finns det minsta efterfrågan. Eller när de som efterfrågar tillhör den skaran man inte skulle anförtro ens en dalahäst till"

Vad tycker du @Tennessee att man ska göra i ett sånt läge? Om man inte har möjlighet att ha kvar den. Och det inte finns någon lämplig som vill ha den?

Som jag har skrivit tidigare så förstår jag att det finns situationer som är ohållbara där hästen inte kan vara kvar, och det helt enkelt inte finns någon som kan ta hästen.
Ja då kan avlivning vara en sista utväg, det har jag aldrig varit emot.
Däremot finner jag det tragiskt om man har det som enda utväg för alla hästar man äger och i framtiden kommer att äga. Jag tycker att fullt friska hästar ändå är värda att anstränga sig lite för att hitta ett hem åt innan en väljer att slakta den. Går det inte så går det inte, men då har en försökt.
 
Herregud ang denna ”diskussionen”
Tråden är från 2013 . Sen har den tagit fart och hur den läses ang ämne är helt tveklöst ”High and low country” :confused:

Jag undrar mest över detta och då inte utifrån just @Boj s kommentar som inte svarats på, utan åsikterna och antaganden allmänt om hur det väljs att avliva en häst även om den må vara ”frisk” fysiskt .

@Boj varför tycker du vi ska vara tacksamma att ”få slakterier tar emot häst” ?[/QUOTE]
 
Herregud ang denna ”diskussionen”
Tråden är från 2013 . Sen har den tagit fart och hur den läses ang ämne är helt tveklöst ”High and low country” :confused:

Jag undrar mest över detta och då inte utifrån just
@Boj s kommentar som inte svarats på, utan åsikterna och antaganden allmänt om hur det väljs att avliva en häst även om den må vara ”frisk” fysiskt .

@Boj varför tycker du vi ska vara tacksamma att ”få slakterier tar emot häst” ?
 
hoppeloppe skrev:
Ja, hemskt. Vi har sålt en ponny en gång, det var första och sista gången vi sålde en häst. Han blev oerhört illa skött och vanvårdad. Bättre att avliva om ingen annan utväg finns, då vet man var hästen är och att den inte lider.

Du glömde att feta den viktiga biten "om ingen annan utväg finns".
 
Sv: Köpa slakthäst?

Jag har hört flera historier om sådant. Den första för över tio år sedan, slaktbilen hämtade en unghäst till slakt, men chauffören tyckte den var för fin så han gav den till någons dotter.

Sen satt jag på en uteservering för några år sedan och råkade lyssna på några killar vid grannbordet. Den ena killen berättade att han jobbade på ett slakteri och fick se en jättefin vit häst. Han gosade o gav den socker och så gick han in till chefen som tyckte det var ok att han kunde ta med sig hästen hem till sin flickvän. Dock berättade han att när han skulle gå ut o berätta för sina kollegor att han skulle ha den hästen så var hästen borta. Sen kom den ena kollegan med hästens huvud o kastade det framför honom.... -var det den här du menade?? hade kollegan sagt.

Det är nog väldigt mkt som inte är som det ska på svenska slakterier....:meh:

...eller så ska man inte tro allt man hör...? :o
 
Läs mitt tidigare inlägg.

Ja, det har jag gjort.
Men tycker fortfarande att du tydligt misstolkat det inlägg du reagerat på.
Användaren skrev så som du citerat.

Men var läser du att användaren egentligen avser att sälja/göra sig av med sin häst?
Personen kanske har tänkt sig ha kvar hästen tills den dör av ålder, typ.

Eller köper projekt eller andra svårplacerade hästar.
Och avlivning är ett rimligt alternativ om inga andra vettiga alternativ finns.

Jag förespråkar alltså inte avlivning som första alternativ gällande alla hästar, men jag ser att det kan vara ett fullt rimligt alternativ i ganska många situationer eftersom det finns ganska gott om hästar som inte är helt lättplacerade. Trots att de är fullt friska...
 
Ärligt så skiter jag i om det är sista eller första åtgärden att slakta sin häst. Vem som har vilken anledning är inte upp till mig att döma.
Vill du slakta din häst för att du älskar den så mycket att du inte vill att någon annan ska ha den så är det verkligen upp till den personen. Vad skulle det spela hästen för roll? Den vet ju inget annat.

Att sätta mänskliga aspekter i dessa fall blir ju fruktansvärt fel och snedvridet. Lika illa när någon, som håller liv i sitt sjuka djur allt för länge, säger att "den vill ju leva" som om den vet vad alternativet är.

Jag upplever att de som har lättast att döma andra också är de som har svårast för att ta emot andras dömande.

Jag har en häst jag inte skulle ta mig besväret att sälja, inte ens sätta ut annons. En välutbildad, jävligt bra häst, snäll, körd och tävlad msv. Jag får inte heller ut de pengar han skulle vara värd om han var en annan ras.
En kolikhäst där jag lärt mig alla hans signaler men ändå varit nära att mista honom många gånger.
Nä, han får somna in innan jag ens försöker, dvs inte sista åtgärden, den första.

Den andra.....inga problem. Där finns det många som skulle ta hand om honom lika bra eller bättre. Hjärtat skulle ändå brista men inga problem på någon annan front.
 
Ja, det har jag gjort.
Men tycker fortfarande att du tydligt misstolkat det inlägg du reagerat på.
Användaren skrev så som du citerat.

Men var läser du att användaren egentligen avser att sälja/göra sig av med sin häst?
Personen kanske har tänkt sig ha kvar hästen tills den dör av ålder, typ.

Eller köper projekt eller andra svårplacerade hästar.
Och avlivning är ett rimligt alternativ om inga andra vettiga alternativ finns.

Jag förespråkar alltså inte avlivning som första alternativ gällande alla hästar, men jag ser att det kan vara ett fullt rimligt alternativ i ganska många situationer eftersom det finns ganska gott om hästar som inte är helt lättplacerade. Trots att de är fullt friska...
Ok, jag tror inte det. Vill användaren jag frågat svara så får hen göra det.
 
Det är inte helt ok, men läser man buketrådar som fan läser bibeln så är det absolut en tolkning.
Det finns ett mått hyckleri och det förnekar jag inte. I det läget att valet står mellan pest eller kolera kan en få kompromissa tills ett bättre alternativ dyker upp. Jag är långt ifrån perfekt och får helt enkelt göra mitt bästa.

Jag tycker fortfarande att en fullt frisk häst förtjänar en chans till ett gott liv innan det tas ett beslut om slakt.
Jag tycker det är viktigt att du klargör din syn på en fullt frisk häst, för i min värld avlivas inte fullt friska hästar OM det inte finns speciella omständigheter. Tex kan jag se en, nämligen varmbloden/travare. Här hamnar alldeles för många hos okunniga människor, och för mig är det tyvärr en spiral av nedgång/destruktion för hästen. Och OM jag skulle vara ägare till en sådan häst, så skulle jag faktiskt fundera några extra gånger innan jag beslutar mig men. Finns ingen som har någon kompetens, så kan det faktiskt vara bättre på de gröna ängarna. Förstår att det kan verka provocerande, men aldrig att jag skulle sälja förvett skitbelopp och sedan få reda på att hästen fått diverse skador, för att sen köras till Italien, Malta för street racing. Aldrig.
 
Jag tycker det är viktigt att du klargör din syn på en fullt frisk häst, för i min värld avlivas inte fullt friska hästar OM det inte finns speciella omständigheter. Tex kan jag se en, nämligen varmbloden/travare. Här hamnar alldeles för många hos okunniga människor, och för mig är det tyvärr en spiral av nedgång/destruktion för hästen. Och OM jag skulle vara ägare till en sådan häst, så skulle jag faktiskt fundera några extra gånger innan jag beslutar mig men. Finns ingen som har någon kompetens, så kan det faktiskt vara bättre på de gröna ängarna. Förstår att det kan verka provocerande, men aldrig att jag skulle sälja förvett skitbelopp och sedan få reda på att hästen fått diverse skador, för att sen köras till Italien, Malta för street racing. Aldrig.
Absolut, det har jag klargjort i tråden och ska inte vara några problem att hitta.
 
Det går att ställa frågor, ta referenser och kolla upp ev köpare. Jag hade litat på magkänslan om allt annat verkade stämma. Exempelvis kan en skriva in att hästen ska tillbaks till säljaren om köparen behöver bli av med hästen, och kanske välja en köpare som bor i närheten och vill hålla kontakten.
Finns inget måste idet även om det finns på kontrakt, man kan skriva in ett vite om så inte sker. Men då krävs det av tidigare ägare att driva en civil process mot köpare, frågan är om det är värt ekonomiskt om köpare vägrar betala vitet trots sitt kontrakt.
 
Herregud ang denna ”diskussionen”
Tråden är från 2013 . Sen har den tagit fart och hur den läses ang ämne är helt tveklöst ”High and low country” :confused:

Jag undrar mest över detta och då inte utifrån just @Boj s kommentar som inte svarats på, utan åsikterna och antaganden allmänt om hur det väljs att avliva en häst även om den må vara ”frisk” fysiskt .

@Boj varför tycker du vi ska vara tacksamma att ”få slakterier tar emot häst” ?
[/QUOTE]
Därför att färre slakterier just nu kan övervakas bättre, med en mer utvecklad kontroll ser jag inga problem med fler.
 
Därför att färre slakterier just nu kan övervakas bättre, med en mer utvecklad kontroll ser jag inga problem med fler.[/QUOTE]

På vilket sätt menar du ? Jag förstår verkligen inte vad du menar ?
Varför ska vi vara tacksamma att inte så många hästar går till slakteri ?
Varför är just häst ett problem ?
Eller menar du att slakterier i Sverige allmänt oavsett om det gäller gris, ko eller häst är icke önskvärt ?
 
Finns inget måste idet även om det finns på kontrakt, man kan skriva in ett vite om så inte sker. Men då krävs det av tidigare ägare att driva en civil process mot köpare, frågan är om det är värt ekonomiskt om köpare vägrar betala vitet trots sitt kontrakt.
I de fallen förköpsrätt skrivs in i kontraktet SKA vite skrivas in, annars är det värdelöst. Det kan en jurist hjälpa dig utforma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 015
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 855
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp