Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att färre slakterier just nu kan övervakas bättre, med en mer utvecklad kontroll ser jag inga problem med fler.

På vilket sätt menar du ? Jag förstår verkligen inte vad du menar ?
Varför ska vi vara tacksamma att inte så många hästar går till slakteri ?
Varför är just häst ett problem ?
Eller menar du att slakterier i Sverige allmänt oavsett om det gäller gris, ko eller häst är icke önskvärt ?[/QUOTE]
För att hästar inte har slaktats som man sagt, man har inte slaktat rätt häst gentemot pass. Men det här kan väl inte ha undgått dig. Jag har inget mot att hästar tas bort på slakteri, men det blir en besynnerlig ekvation när slakterin påstår sig ha sålt säg 1000 kg kött, och restauranger mfl köper in 1400 kg svenskt hästkött. OBS att jag använde mig av figurerade siffror nu, bara för att du ska förstå min poäng. Kan inte skriva tydligare än så här.
 
Därför att färre slakterier just nu kan övervakas bättre, med en mer utvecklad kontroll ser jag inga problem med fler.[/QUOTE]
I de fallen förköpsrätt skrivs in i kontraktet SKA vite skrivas in, annars är det värdelöst. Det kan en jurist hjälpa dig utforma.

Fast helt seriöst, så är du insatt i hur en ev process ser ut även om vite skrivits in i något avtal/kontrakt ?
Väldigt sällan något sånt öht väger in i sambandet som diskuteras ...
 
På vilket sätt menar du ? Jag förstår verkligen inte vad du menar ?
Varför ska vi vara tacksamma att inte så många hästar går till slakteri ?
Varför är just häst ett problem ?
Eller menar du att slakterier i Sverige allmänt oavsett om det gäller gris, ko eller häst är icke önskvärt ?
För att hästar inte har slaktats som man sagt, man har inte slaktat rätt häst gentemot pass. Men det här kan väl inte ha undgått dig. Jag har inget mot att hästar tas bort på slakteri, men det blir en besynnerlig ekvation när slakterin påstår sig ha sålt säg 1000 kg kött, och restauranger mfl köper in 1400 kg svenskt hästkörkort. OBS att jag använde mig av figurerade siffror nu, bara för att du ska förstå min poäng. Kan inte skriva tydligare än så här.[/QUOTE]

Förlåt har svårt att förstå svaret ?
 
Och då har du kanske förstått, att det inte är många "fullt" friska hästar som avlivas. Utan det finns oftast en historia i botten, som inte är skrivet i pannan på hästen.

Nej nu var det aldrig tal om att det skulle vara vanligt, var läser du detta?
Som jag skrivit flertalet gånger så är det inte hästar med div problem jag talar om, utan fullt friska hästar som ägaren slaktar pga lathet eller egoism.
Huruvida det är vanligt vet jag inte, jag hoppas att det inte är det. Det går ju dock att ha åsikter om mindre vanliga företeelser också.
 
Därför att färre slakterier just nu kan övervakas bättre, med en mer utvecklad kontroll ser jag inga problem med fler.


Fast helt seriöst, så är du insatt i hur en ev process ser ut även om vite skrivits in i något avtal/kontrakt ?
Väldigt sällan något sånt öht väger in i sambandet som diskuteras ...[/QUOTE]

Ett korrekt utformat köpeavtal med vite inkluderat är underlag för att driva en process, något som är lönlöst utan vite.

Jag har skrivit förslag på vad en kan göra för att försöka förhindra att en såld häst vanvårdas, säljs vidare till någon som skickar hästen till Malta eller vad som.
Men ni får vara realistiska. Nej det går inte att garantera. Precis som det inte går att garantera att ingen stjäl din häst ur stallet för att slakta den. Men det är sån försvinnande liten chans att det skulle hända om en gör det en kan. Det går att hitta bra hem till de allra flesta hästar.
 
Nej nu var det aldrig tal om att det skulle vara vanligt, var läser du detta?
Som jag skrivit flertalet gånger så är det inte hästar med div problem jag talar om, utan fullt friska hästar som ägaren slaktar pga lathet eller egoism.
Huruvida det är vanligt vet jag inte, jag hoppas att det inte är det. Det går ju dock att ha åsikter om mindre vanliga företeelser också.
Hur vet du att det sker p.g.a. lathet eller egoism?
 
@Boj
Jag tror dina citat och kommentarer publiceras lite lustigt ang vem som skrivit vad etc eftersom citaten blivit fel ?
Just nu ser det ut som jag skrivit något du själv skrivit/kommenterat vilket blir jättekonstigt ? Utifrån det ser det ut som jag är den som skrivit din åsikt . Och sen har du själv svarat på din egen åsikt som om det var jag du svarar ?
 
@Boj
Jag tror dina citat och kommentarer publiceras lite lustigt ang vem som skrivit vad etc eftersom citaten blivit fel ?
Just nu ser det ut som jag skrivit något du själv skrivit/kommenterat vilket blir jättekonstigt ? Utifrån det ser det ut som jag är den som skrivit din åsikt . Och sen har du själv svarat på din egen åsikt som om det var jag du svarar ?
Ja jag fick anstränga mig lite för att reda ut det.
 
Hur vet du att det sker p.g.a. lathet eller egoism?
För att ägaren berättar att det är orsaken?
"Jag orkar inte ta itu med det, det är bara en häst" - Ser jag som lathet.
"Jag vill inte att någon annan har min häst om inte jag kan ha kvar den" - Egoism enligt mig.

Fritt för egna tolkningar som alltid, detta är min.
 
Fast helt seriöst, så är du insatt i hur en ev process ser ut även om vite skrivits in i något avtal/kontrakt ?
Väldigt sällan något sånt öht väger in i sambandet som diskuteras ...

Ett korrekt utformat köpeavtal med vite inkluderat är underlag för att driva en process, något som är lönlöst utan vite.

Jag har skrivit förslag på vad en kan göra för att försöka förhindra att en såld häst vanvårdas, säljs vidare till någon som skickar hästen till Malta eller vad som.
Men ni får vara realistiska. Nej det går inte att garantera. Precis som det inte går att garantera att ingen stjäl din häst ur stallet för att slakta den. Men det är sån försvinnande liten chans att det skulle hända om en gör det en kan. Det går att hitta bra hem till de allra flesta hästar.[/QUOTE]

Vet inte vem du avser svara med dina svar när du svarar mig specifikt utifrån tråden ?
 
Ett korrekt utformat köpeavtal med vite inkluderat är underlag för att driva en process, något som är lönlöst utan vite.

Jag har skrivit förslag på vad en kan göra för att försöka förhindra att en såld häst vanvårdas, säljs vidare till någon som skickar hästen till Malta eller vad som.
Men ni får vara realistiska. Nej det går inte att garantera. Precis som det inte går att garantera att ingen stjäl din häst ur stallet för att slakta den. Men det är sån försvinnande liten chans att det skulle hända om en gör det en kan. Det går att hitta bra hem till de allra flesta hästar.

Vet inte vem du avser svara med dina svar när du svarar mig specifikt utifrån tråden ?[/QUOTE]

Dig.
 
@Tennesse

Fast det har ju blivit väldigt märkligt ang felcitat , hur ev svar du gett ser ut som att jag skrivit ? Blir ju väldigt märkligt . Självklart responderar man på det när det blir helt absurt ?
 
@Tennesse

Fast det har ju blivit väldigt märkligt ang felcitat , hur ev svar du gett ser ut som att jag skrivit ? Blir ju väldigt märkligt . Självklart responderar man på det när det blir helt absurt ?

Jo, jag såg det och vet inte varför det blev så. Men det går ju ändå att lista ut vem av oss som skrivit vad.
 
@mackan Eller menar du att du inte skrivit det du skrivit/inte skrivit till mig? Jag har svarat på det jag fått notiser om, ber om ursäkt om det var menat till någon annan.
 
Jo, jag såg det och vet inte varför det blev så. Men det går ju ändå att lista ut vem av oss som skrivit vad.

Fast ärligt så nej ? Det blir väldigt svårt att för många försöka krångla sig igenom dina felcitat . De flesta på sociala media gör inte det öht . Så det blir väldigt fel med dina flera poster .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 015
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 855
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp