Köpa slakthäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äter du kött? Använder du läder i skor, sadlar, handskar eller rent av äger kläder med päls? Är det skillnad på att en fullt frisk, trevligt 5-årigt halvblod med gröna papper avlivas eller att en 6-månaders gris går till slakt? Antagligen dör hästen en bra mycket stressfriare och snabbare död än vad alla grisar som åker till slakt nu gör, för att inte tala om pälsfarmade djur, industrihöns, broilers osv osv. .

Nej jag äter inte kött, ägg eller mejeri, eller bär päls/skinn för den delen. Hästarna har utrustning i läder. Det är en kompromiss helt enkelt, då det fyller sin funktion bäst och är mest miljövänligt i det långa loppet. Frågor på det?
Varför blir du provocerad av att jag tycker att det är tragiskt?
Ja, det är fruktansvärt tragiskt att fullt friska djur dör, oavsett art.
 
Nej jag äter inte kött, ägg eller mejeri, eller bär päls/skinn för den delen. Hästarna har utrustning i läder. Det är en kompromiss helt enkelt, då det fyller sin funktion bäst och är mest miljövänligt i det långa loppet. Frågor på det?
Varför blir du provocerad av att jag tycker att det är tragiskt?
Ja, det är fruktansvärt tragiskt att fullt friska djur dör, oavsett art.
Jag är inte ett dugg provocerad, jag undrar hur du tänker som använder dig av läder och tycker det är fel att en frisk häst avlivas men att det är en ok kompromiss att andra djur slaktas.

Frågor på det?
 
Jag är inte ett dugg provocerad, jag undrar hur du tänker som använder dig av läder och tycker det är fel att en frisk häst avlivas men att det är en ok kompromiss att andra djur slaktas.

Frågor på det?

Jag tänker som jag skrev. Läder är mer hållbart och ur miljösynpunkt bättre än de alternativen som finns att tillgå. Det är inte optimalt, utan som sagt en kompromiss som jag inte har några problem att diskutera. Ungefär som att min karl äter kött, och hunden givetvis.
 
Jag tänker som jag skrev. Läder är mer hållbart och ur miljösynpunkt bättre än de alternativen som finns att tillgå. Det är inte optimalt, utan som sagt en kompromiss som jag inte har några problem att diskutera. Ungefär som att min karl äter kött, och hunden givetvis.
Jag har förstått att du tycker det är helt ok att andra djur slaktas så länge det inte är en frisk häst som avlivas. Du gör skillnad på liv men fördömmer andra för deras val.

Jag har inte frågor på det.
 
Jag tror att det är väldigt få personer som slaktar en "fullt frisk häst" utan att man hellre säljer eller ger bort till någon. Tycker dock att det är bättre att avliva/ slakta en häst som inte är frisk än att sälja/ ge bort. Har en häst här hemma nu som sålts (vi köpte) som avels sto men tror vi kommer ta bort henne då hon är för dålig i benen :(
 
Om du som äger och känner hästen har bedömt att den troligtvis kommer ha svårt att hitta ett fungerande hem i framtiden så får en ju lita på det.
Att en fullt frisk om ändock outbildad travare skulle vara omöjlig att hitta ett hem åt köper jag inte, främst då jag har förmedlat en "drös" travare som har kommit till fina hem.
Problemet där är i många fall att ägaren inte orkar ta itu med det och att slakt är en enkel utväg som innebär så lite arbete som möjligt för ägaren.
(Och här får jag gardera mig! När jag skriver "hitta ett hem åt" så innebär det inte att slänga iväg hästen till första bästa som vill ha den. Givetvis är avlivning bättre än vanvård, men det är sällan enbart de två alternativen som finns.)
Sedan finns det alltid undantag där det faktiskt inte går att hitta ett hem till hästen. Jag vidhåller att det är tragiskt, men då har en gjort vad en kunnat för att hitta ett gott hem till hästen. I ett sådant fall är avlivning en sista utväg.
Men då är vi ju fortfarande på individnivå.

Jag frågade om hen tycker att det är bättre att avliva fullt friska hästar än att försöka hitta bra hem åt dem, hade det handlat om en specifik häst så hade jag inte reagerat. När det nu handlade om att inte sälja vidare hästar för att de kan bli vanvårdade ifrågasatte jag det. Såvida hen nu inte är säker på att hen inte kommer ha något annat än problemhästar och gamla travare i framtiden så tycker jag att det är en tråkig syn på hästar.
Min morbror sålde förr dom travarna som han tyckte passade som hobby och ridhästar efter ha gjort sitt på banan.
Nej han sålde inte till första bästa ändå hamnade 1 till ett slakteri i Italien och 1 började gå löp på Malta.

Blir det att jag säljer någon gång i framtiden så får det allt vara en häst som är attraktiv på marknaden.
Annars blir det ut på foder om jag kan ta hem hästen på dagen om det behövs eller slakt.
 
Jag har förstått att du tycker det är helt ok att andra djur slaktas så länge det inte är en frisk häst som avlivas. Du gör skillnad på liv men fördömmer andra för deras val.

Jag har inte frågor på det.

Det är inte helt ok, men läser man buketrådar som fan läser bibeln så är det absolut en tolkning.
Det finns ett mått hyckleri och det förnekar jag inte. I det läget att valet står mellan pest eller kolera kan en få kompromissa tills ett bättre alternativ dyker upp. Jag är långt ifrån perfekt och får helt enkelt göra mitt bästa.

Jag tycker fortfarande att en fullt frisk häst förtjänar en chans till ett gott liv innan det tas ett beslut om slakt.
 
Det är inte helt ok, men läser man buketrådar som fan läser bibeln så är det absolut en tolkning.
Det finns ett mått hyckleri och det förnekar jag inte. I det läget att valet står mellan pest eller kolera kan en få kompromissa tills ett bättre alternativ dyker upp. Jag är långt ifrån perfekt och får helt enkelt göra mitt bästa.

Jag tycker fortfarande att en fullt frisk häst förtjänar en chans till ett gott liv innan det tas ett beslut om slakt.
Det gör även den 1-åriga tjuren.
 
Min morbror sålde förr dom travarna som han tyckte passade som hobby och ridhästar efter ha gjort sitt på banan.
Nej han sålde inte till första bästa ändå hamnade 1 till ett slakteri i Italien och 1 började gå löp på Malta.

Blir det att jag säljer någon gång i framtiden så får det allt vara en häst som är attraktiv på marknaden.
Annars blir det ut på foder om jag kan ta hem hästen på dagen om det behövs eller slakt.
Håller med om att det är tragiskt, fodervärd kan säkert vara en bra lösning om en känner sig otrygg med försäljning.
 
Håller med om att det är tragiskt, fodervärd kan säkert vara en bra lösning om en känner sig otrygg med försäljning.
Vem skulle inte känna sig otrygg med att sälja en häst som inte är attraktiv på marknaden, är ju inte bara att luska ut hur och vem den människan är utan även hur den kommer att resonera om/ när den personen står inför att behöva sälja, kan ju vara en som tycker döden är värre än att gå till Malta eller annat likvärdigt vidrigt ställe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 015
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 855
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp