Så länge du i inte har fått något råd från sotaren så skulle jag köra på max 1,5 kg ved per timme (väg vedträna och lär dig klyva i lagom stora bitar så att det brinner bra) och max tre timmar åt gången. Vila lika lång tid som du har eldat. Då skulle jag säga att du garanterat håller dig på rätt sida om marginalen.
Tack, då ska jag bara införskaffa en våg. Idag kommer mormor och morfar och kikar på den. Det sotaren sa var att den var sotad och godkänd och att det är fritt fram att elda.
 
Tack, då ska jag bara införskaffa en våg. Idag kommer mormor och morfar och kikar på den. Det sotaren sa var att den var sotad och godkänd och att det är fritt fram att elda.
Det är bra att börja elda nu och lära sig hur den fungerar - innan man står där och behöver värmen, det är ofta då misstagen uppstår annars (alltså att man fryser och inte vill följa begränsningarna).
 
Det är bra att börja elda nu och lära sig hur den fungerar - innan man står där och behöver värmen, det är ofta då misstagen uppstår annars (alltså att man fryser och inte vill följa begränsningarna).
Bra ide, måste köpa mig en våg först bara. Är rätt rädd för att göra fel och elda upp hela huset men om jag tar 1,5 kg ved per timme och börjar med små bitar först för att få igång elden så borde det gå bra. Ska man alltså lägga in lite vartefter i tre timmar så att man fixar 4,5 kg ved innan?

Idag hjälptes pappa och jag åt i trädgården, han klippte gräs och jag räfsade gräset och tvingade skottkärran genom ett litet träsk och en överväxt stig fram till komposten.
Pappa sa flera gånger att det var härligt att jobba i trädgården och jag tyckte det var mysigt att vi hjälptes åt i trädgården. Lite som när mamma och jag brukade hjälpas åt i stallet.

Jag mår så mycket bättre här. Är nästan aldrig inomhus förutom när jag jobbar med något. Jag hittar nya skogsstigar varje dag. Imorgon ska jag ta mig tiden att utforska stigen vi började gå idag,har ingen aning om var någon av alla stigar går så det blir spännande. Har köpt nya gardiner också som ska sättas upp. Ljusa och tunna för att låta det fantastiska ljuset fortfarande ska kunna skina in och mörkläggningsgardiner i sovrummet.

Vi satte upp en liten skylt med min adress uppe vid vägen. Ska flytta skylten lite bara imorgon.

Beställt hem plädar som ska passa i biblioteket och ska kika på några fler plädar till soffan.

Barnlåset till skåpen med hundarnas saker i är på plats, rätt fult tyvärr men ena hunden tar sig in i allt så vågar inte chansa, speciellt inte nu i början.

Är lite kvar att göra i huset men det känns nästan klart, som ett riktigt hem :heart
 
Nu har jag pratat med ”min” sotare och han sa att jag kan elda 2,5-3 kg i timmen i 4 timmar. Sen vila 4 timmar så nu känns det jätte bra. Bara det att jag är helt värdelös på att få brasan att brinna. Den slukar tidningspapper och näver och små kvistar och får lite glöd på vedträna men sen dör den bara.
 
Jag ska gå en sväng i trädgården idag och se vad som ska bort och vad som ska behållas. Pappa verkar tycka att ju större maskin desto bättre. Han älskade att köra med motorsågen och den största motorgräsklipparen och nu en gigantisk röjsåg.

På lördag ska vi arbeta i trädgården hela dagen. Och jag som redan är trött men det behövs ju. Idag är det också massor att göra och imorgon. Får väl vila på söndag då.
 
Nu har jag pratat med ”min” sotare och han sa att jag kan elda 2,5-3 kg i timmen i 4 timmar. Sen vila 4 timmar så nu känns det jätte bra. Bara det att jag är helt värdelös på att få brasan att brinna. Den slukar tidningspapper och näver och små kvistar och får lite glöd på vedträna men sen dör den bara.
Såna här är väldigt bra och enkla att använda för att tända. Finns även i mer ekologiska varianter om man vill ha det.
Tidningspapper kan vara lite meckigt, rökigt och smutsigt.

https://www.clasohlson.com/se/Brastandare-tandpasar-100-pack,-Burner-Fire-Starter/p/31-2460-100

Finns i många olika märken i olika slags affärer (även i livsmedelsaffärer brukar det finnas).
 
Såna här är väldigt bra och enkla att använda för att tända. Finns även i mer ekologiska varianter om man vill ha det.
Tidningspapper kan vara lite meckigt, rökigt och smutsigt.

https://www.clasohlson.com/se/Brastandare-tandpasar-100-pack,-Burner-Fire-Starter/p/31-2460-100

Finns i många olika märken i olika slags affärer (även i livsmedelsaffärer brukar det finnas).
Min man älskade bivaxtändremsor som säljs som överskott från produktion av de där bivaxdukarna man har till mat :)
Bara ett tips om någon läser, tror de kallar dem braständare också.
 
Nu har jag pratat med ”min” sotare och han sa att jag kan elda 2,5-3 kg i timmen i 4 timmar. Sen vila 4 timmar så nu känns det jätte bra. Bara det att jag är helt värdelös på att få brasan att brinna. Den slukar tidningspapper och näver och små kvistar och får lite glöd på vedträna men sen dör den bara.

Börja med att lägga upp en trave med späntved - en startbrasa. Använd inte näver eller tidningspapper då det kväver elden. Använd tändkuber eller tändpåsar. Lägg även ner några smala stickor tändved i mitten av startbrasan och peta ner en tändkub när den brinner bra.

Se överhuvudtaget till att startbrasan är luftig och att du har god lufttillförsel utifrån.

Startbrasans tändved ska bestå av ganska många kortare och max 5 cm tjocka vedträn som du lägger två och två korsvis så att det blir ett litet torn med hål i mitten. Se t.ex. här: https://tidningensyre.se/2021/26-november-2021/konsten-att-tanda-en-brasa/
 
Nu har jag pratat med ”min” sotare och han sa att jag kan elda 2,5-3 kg i timmen i 4 timmar. Sen vila 4 timmar så nu känns det jätte bra. Bara det att jag är helt värdelös på att få brasan att brinna. Den slukar tidningspapper och näver och små kvistar och får lite glöd på vedträna men sen dör den bara.
En blåsbälg är ett riktigt bra hjälpmedel. Min kamin har dåligt drag pga kort skorsten, och en blåsbälg hjälper mycket när jag ska få igång en brasa :) !
 
Nu har jag pratat med ”min” sotare och han sa att jag kan elda 2,5-3 kg i timmen i 4 timmar. Sen vila 4 timmar så nu känns det jätte bra. Bara det att jag är helt värdelös på att få brasan att brinna. Den slukar tidningspapper och näver och små kvistar och får lite glöd på vedträna men sen dör den bara.
Det är svårt innan man får till tekniken. Jag lägger tidningspapper i botten (någon sida eller två av icke-glansig sort brukar räcka här men då har vi rejält drag i kaminen när allt som ska vara öppet är öppet), ovanpå det några avbarkade småpinnar (kaniner är mästare på att gnaga aspkvistar så har du någon sådan i närheten kan du ju kolla om du får nyttja deras bissingar ;) ), därefter 2 vedträn lagda så det finns luft runtomkring. Då brukar det bli fart här.

Jag tror att jag såg en video från brandförsvaret om hur man eldar i kamin för något år sedan eller två. Ska se om jag kommer ihåg att leta upp den senare idag så kan jag skicka över.
 
Såna här är väldigt bra och enkla att använda för att tända. Finns även i mer ekologiska varianter om man vill ha det.
Tidningspapper kan vara lite meckigt, rökigt och smutsigt.

https://www.clasohlson.com/se/Brastandare-tandpasar-100-pack,-Burner-Fire-Starter/p/31-2460-100

Finns i många olika märken i olika slags affärer (även i livsmedelsaffärer brukar det finnas).
Dom ska jag prova, handlar det nästa gång jag får tillfälle att handla, på onsdag tror jag
 
Ska väl tillägga att varje eldstad, kamin, vedspis, öppen spis, insats etc - alla har sin pesonlighet.

När man blivit kompis med den blir man bättre på att förstå hur den vill ha det för att brinna bra.:heart

Grundprincipen är densamma för all eld, men för just varje eldstaden varierar det lite.

Min vedspis på gården funkade inte riktigt som den jag har i stugan här. Trots samma fabrikat (Norrahammar vedspis)
Det tog ett tag men nu är vi bästa vänner :D
 
Nu nästa sak, det jobb en elektriker från veterankraft gjorde visade sig vara helt fel så jag fick ta ut en ny elektriker som upptäckte så många fel att både han och jag anser att jag definitivt inte ska betala 2800 kr för att sätta dit en lampa vilket jag inte tänkt innan alls heller men nu stöd av elektriker och bilder. Hoppas dom är vettiga och inte krånglar.

Att jag inte har något varmvatten i duschen har ingen kunnat hjälpa mig med men bad pappa om hjälp att hitta och installera en ny blandare fast att jag betalar för den. Är inte så skönt att duscha i det kallaste vattnet som går att få.
 
Nu nästa sak, det jobb en elektriker från veterankraft gjorde visade sig vara helt fel så jag fick ta ut en ny elektriker som upptäckte så många fel att både han och jag anser att jag definitivt inte ska betala 2800 kr för att sätta dit en lampa vilket jag inte tänkt innan alls heller men nu stöd av elektriker och bilder. Hoppas dom är vettiga och inte krånglar.

Att jag inte har något varmvatten i duschen har ingen kunnat hjälpa mig med men bad pappa om hjälp att hitta och installera en ny blandare fast att jag betalar för den. Är inte så skönt att duscha i det kallaste vattnet som går att få.
Har den andra elektrikern utfört arbetet nu? Om jag inte är helt ute och seglar är det 3 chanser en firma har på sig att utföra arbetet rätt. Det kan alltså bli trubbel med ersättning/fakturaavdrag om du tagit in en annan för att göra jobbet nu.
 
Har den andra elektrikern utfört arbetet nu? Om jag inte är helt ute och seglar är det 3 chanser en firma har på sig att utföra arbetet rätt. Det kan alltså bli trubbel med ersättning/fakturaavdrag om du tagit in en annan för att göra jobbet nu.
Ja han gjorde det, så du menar att jag kan få betala dubbelt? Det hade jag ingen aning om men den gubben hade ju ingen aning om vad han gjorde. Vet inte hur länge jag skulle få vänta också eftersom dom ofta har långa väntetider. Kunde inte vänta ut det. Får se om det går att lösa med dom. Har mailat och annars får jag ringa och se vad dom säger.
 
Ja han gjorde det, så du menar att jag kan få betala dubbelt? Det hade jag ingen aning om men den gubben hade ju ingen aning om vad han gjorde. Vet inte hur länge jag skulle få vänta också eftersom dom ofta har långa väntetider. Kunde inte vänta ut det. Får se om det går att lösa med dom. Har mailat och annars får jag ringa och se vad dom säger.
Vad var det för typ av arbete? Det du kanske kan spela på är om det är ett jobb där du ska vara elektriker och personen inte hade den kompetens/utbildning man behöver ha och att ingen annan på firman uppfyller kraven. Osäker på om det kanske är så att även firman behöver något för att få leverera elektrikertjänster. Det går att kolla upp.

Jag använde för ett par år sedan en firma till ett annat jobb som levererade en ren katastrof, minst sagt. Utan att överdriva är jag rätt säker på att vi förlorade 90-100' på det iom hur saltad fakturan var. Alternativet att låta första katastrofen rätta till det de ställt till med var liksom inte ens på kartan. De påstod att de kunde saker de inte kunde. Tyvärr visste jag ju med mig att det inte var värt att bråka om iom att man då riskerar att de ska försöka igen och dessutom begära betalt för det (med argumentet att de debiterat för lite för arbetet de skulle slutföra). För vår hälsas skull fick vi bita i det sura och inse att det var en dyr läxa. Tyvärr.

I vissa fall, såsom vårt men också ditt (eljobb är ju riktigt obehagligt när det blir fel), är det värt att förlora några slantar på att få det bättre gjort. Jag håller tummarna för att du åtminstone kan minska prislappen från första stället. Jag tycker att de kan vara bra att ha med att göra i mitt län och här kanske det är bra om de får veta hur illa det var gjort så det inte händer olyckor.
 
Vad var det för typ av arbete? Det du kanske kan spela på är om det är ett jobb där du ska vara elektriker och personen inte hade den kompetens/utbildning man behöver ha och att ingen annan på firman uppfyller kraven. Osäker på om det kanske är så att även firman behöver något för att få leverera elektrikertjänster. Det går att kolla upp.

Jag använde för ett par år sedan en firma till ett annat jobb som levererade en ren katastrof, minst sagt. Utan att överdriva är jag rätt säker på att vi förlorade 90-100' på det iom hur saltad fakturan var. Alternativet att låta första katastrofen rätta till det de ställt till med var liksom inte ens på kartan. De påstod att de kunde saker de inte kunde. Tyvärr visste jag ju med mig att det inte var värt att bråka om iom att man då riskerar att de ska försöka igen och dessutom begära betalt för det (med argumentet att de debiterat för lite för arbetet de skulle slutföra). För vår hälsas skull fick vi bita i det sura och inse att det var en dyr läxa. Tyvärr.

I vissa fall, såsom vårt men också ditt (eljobb är ju riktigt obehagligt när det blir fel), är det värt att förlora några slantar på att få det bättre gjort. Jag håller tummarna för att du åtminstone kan minska prislappen från första stället. Jag tycker att de kan vara bra att ha med att göra i mitt län och här kanske det är bra om de får veta hur illa det var gjort så det inte händer olyckor.
Jag gissar att det här helt enkelt är en pensionär med anledning av "firmanamnet" veterankraft. Han har kanske aldrig ens haft en licens utan jobbat på en firma som du säger, där en person haft licensen.
 
Jag gissar att det här helt enkelt är en pensionär med anledning av "firmanamnet" veterankraft. Han har kanske aldrig ens haft en licens utan jobbat på en firma som du säger, där en person haft licensen.
Jo Veterankraft har jag använt för länge sedan för andra saker och det är pensionärer som drygar ut kassan. Men det går ju att kolla om alla regler följts och om inte är det ju lättare att bestrida.
 
Jo Veterankraft har jag använt för länge sedan för andra saker och det är pensionärer som drygar ut kassan. Men det går ju att kolla om alla regler följts och om inte är det ju lättare att bestrida.
Är de inte alla enskilda och anlitar ett bolag för bokningar och faktureringar? Tror inte det kommer bli några diskussioner efter så grava fel som i det här fallet.
 
Är de inte alla enskilda och anlitar ett bolag för bokningar och faktureringar? Tror inte det kommer bli några diskussioner efter så grava fel som i det här fallet.
Jag kan faktiskt inte svara på det. Det lät på den personen som jag använde (samt dennes.. kontaktperson/chef/vaddetnuvar) som att de var anställda.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 673
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 031
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 717
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp