Du undrade vilken typ av färg du kan måla ovandelen med. Om den inte blir varmare än att du kan hålla din hand på den så går det bra med vanlig väggfärg från t.ex. Rusta. Jag har målat min murade spis (där jag också har en insats i) med sådan färg, och det blev jättebra. Har hållt fint i några år nu. Dessutom var putsfärgen som den var målad med först väldigt svår att hålla ren. Väggfärgen har en bättre yta som inte allt smuts och damm fastnar i!
 
Brandsläckare har jag precis bredvid eldstaden
Och brandvarnare! Hjälper inte när du är iväg men kan vara det som räddar dig om du går och lägger dig innan det brunnit ut. Beroende på hur stort det är i huset och planlösningen osv rekommenderar jag dig att titta på sådana du kan koppla ihop med varandra. Dvs brinner det i vardagsrummet piper alla brandvarnare i hela huset. Är det litet och du kommer höra det även om det är på andra sidan huset det larmar är det mindre viktigt med den lösningen.
 
Okej, ska sammanfatta det. Pratade med sotaren som sa att dom hade besiktat den precis innan jag köpte huset och dom hade nu registrerat den på mig och att den ska sotas nästa år. Innan jag använder den ska mormor kika på den, hon är proffs. Brandvarnare har jag två stycken på 72 kvm så det borde räcka.
 
Jag var så trött igår efter att ha tömt hela huset och flyttat in. Först hade jag ju också kört på i lägenheten innan. När jag är stressad tappar jag nästan hungern och glömmer bort och jag tycker det är jobbigt att äta för att jag blir så illamående så det brukar bli en näringsdryck eller glass fast det går inte heller alltid.

Igår kväll insåg jag att jag borde äta så hämtade en glass. Orkade inte sitta upp så la mig på golvet(ingen kan säga att jag inte försöker äta) och sen vaknade jag på golvet vid 4 där jag tydligen somnat. Med glassen på golvet . Var så kall efter att jag sovit på stengolvet. I lägenheten har jag aldrig fryst på sommaren
 
Jag var så trött igår efter att ha tömt hela huset och flyttat in. Först hade jag ju också kört på i lägenheten innan. När jag är stressad tappar jag nästan hungern och glömmer bort och jag tycker det är jobbigt att äta för att jag blir så illamående så det brukar bli en näringsdryck eller glass fast det går inte heller alltid.

Igår kväll insåg jag att jag borde äta så hämtade en glass. Orkade inte sitta upp så la mig på golvet(ingen kan säga att jag inte försöker äta) och sen vaknade jag på golvet vid 4 där jag tydligen somnat. Med glassen på golvet . Var så kall efter att jag sovit på stengolvet. I lägenheten har jag aldrig fryst på sommaren
Sist jag flyttade var jag i säng dagen efter kl 8 på kvällen med en rostmacka med ost å skinka. Hälften hamnade på golvet (på en tallrik) å när jag vaknade hade katten unnat sig nattamat på skinkan å osten.
 
Jag var så trött igår efter att ha tömt hela huset och flyttat in. Först hade jag ju också kört på i lägenheten innan. När jag är stressad tappar jag nästan hungern och glömmer bort och jag tycker det är jobbigt att äta för att jag blir så illamående så det brukar bli en näringsdryck eller glass fast det går inte heller alltid.

Igår kväll insåg jag att jag borde äta så hämtade en glass. Orkade inte sitta upp så la mig på golvet(ingen kan säga att jag inte försöker äta) och sen vaknade jag på golvet vid 4 där jag tydligen somnat. Med glassen på golvet . Var så kall efter att jag sovit på stengolvet. I lägenheten har jag aldrig fryst på sommaren

Sätt larm på mattiderna på mobilen! Och se till att pausa direkt när larmet går. Så måste jag göra när jag fixar hemma, annars blir det "jag ska bara göra det här innan maten" hela tiden tills jag mår jättedåligt av för lågt blodsocker.
 
Jag tycker att du verkar ha hanterat hela processen med köp, sälj och flytt jättebra! Det är cirka det jobbigaste man gör i sitt liv men sen blir det oftast kanon :)
Tack,mamma och pappa berömde mig också igår. Att jag följt min dröm, att jag såg ett hus som faktiskt kan bli riktigt, riktigt bra med lite omvårdnad, Att jag skött hela processen trots alla upp och nedgångar.

Jag som brukar vara velig och osäker och be andra om råd har hela tiden varit säker på huset.

Direkt när jag kom in i huset sa jag att här ska jag bo till mamma, vet inte vad det är. Det är rätt gammalt, inte nyaste interiören och inget stort häftigt kök. Har ingen aning om var allt ska få plats eller hur jag ska få någon ordning på saker. Kaos här just nu. Men det känns ändå rätt.
 
Hoppsan, blev utelåst. Kom inte in efter promenaden. Nyckeln hade gett upp helt och jag var fast. En låssmed fick komma och fixa det. Jag trodde det var låset det var fel på men det var bara en nyckel.

Och i söndags la tvättmaskinen av, den blötte kläderna men inget mer. Pappa kom för att hjälpa till att rädda kläderna igår och fick bända upp den med hammare och något mer verktyg så nu måste jag vänta på ny tvättmaskin i 2 veckor. Mamma erbjöd sig att tvätta åt mig under tiden.

Dom är så snälla, otroliga. Nu i själva flytten till huset har dom hjälpt mig så otroligt mycket.
 
Hoppsan, blev utelåst. Kom inte in efter promenaden. Nyckeln hade gett upp helt och jag var fast. En låssmed fick komma och fixa det. Jag trodde det var låset det var fel på men det var bara en nyckel.

Och i söndags la tvättmaskinen av, den blötte kläderna men inget mer. Pappa kom för att hjälpa till att rädda kläderna igår och fick bända upp den med hammare och något mer verktyg så nu måste jag vänta på ny tvättmaskin i 2 veckor. Mamma erbjöd sig att tvätta åt mig under tiden.

Dom är så snälla, otroliga. Nu i själva flytten till huset har dom hjälpt mig så otroligt mycket.

:heart och de tycker sakert att det ar jatte trevligt och bra att fa hjalpa dig. Det ar sa de flesta av oss foraldrar ar.:love:
 
:heart och de tycker sakert att det ar jatte trevligt och bra att fa hjalpa dig. Det ar sa de flesta av oss foraldrar ar.:love:
Ja jag hoppas det, det verkar som det för dom har lagt nästan hela sin semester på mig och huset.

I onsdags ringde bonden halv nio och sa att han kommer halv tio samma dag fast vi bestämt fredag. Han kom med 5 kubik och jag tänkte att jag skulle klara det själv men mina föräldrar kom. Jag kunde bara vara med 1,5 timme innan jag var tvungen att åka till stan på viktigt möte. Jag sa att dom kunde åka dom med men och att jag skulle fortsätta när jag kom hem men när jag väl kom hem hade dom kört allt och staplat allt.

Idag skulle pappa hjälpa mig att klippa gräset, han skulle visa mig hur jag skulle köra men det blev som när man övningskör bil. Jag svängde visst på fel sätt fast jag tyckte jag gjorde rätt så då tog han över flera gånger tills jag sa att jag nog gjorde mer nytta med packningen.

Nu har jag slitit och slitit och det finns bara 7 kartonger kvar till imorgon. Har burit kartonger mellan mig och bodarna. Jag har dammsugit och skurat golvet. Har så ont i kroppen.

En elektriker var här och han jobbade extremt långsamt och hade glömt saker så han fick åka iväg en timme och det tog honom från 9-14 att titta på huset och vinden och göra en ny kontakt så jag kan ha en lampa vid dörren så jag kan hitta nyckelhålet när det är mörkt. Är det verkligen en rimlig tid? Han vill ha 489 kr/timme och jag tycker att en kontakt inte borde ta så lång tid.

Han sa dock att det var en fin kåk, ett riktigt kap och väldigt välbyggd så det var fint
 
En fråga om kamin när vi pratar om det, om man inte har bruksanvisning utan det enda jag vet är att dom brukade elda och använda värmepump. Hur vet jag då hur mycket jag kan elda?

Huset har trägolv förutom i mitt gigantiska sovrum som har stengolv. På nätterna blir det redan nu så kallt att jag måste sova i pyjamas med långbyxor,långärmad tröja och strumpor. I lägenheten var det för varmt med bara t-shirt och korta pyjamasshorts.

Känns som att det kommer behövas eldas en del i höst och vinter.
 
En fråga om kamin när vi pratar om det, om man inte har bruksanvisning utan det enda jag vet är att dom brukade elda och använda värmepump. Hur vet jag då hur mycket jag kan elda?

Huset har trägolv förutom i mitt gigantiska sovrum som har stengolv. På nätterna blir det redan nu så kallt att jag måste sova i pyjamas med långbyxor,långärmad tröja och strumpor. I lägenheten var det för varmt med bara t-shirt och korta pyjamasshorts.

Känns som att det kommer behövas eldas en del i höst och vinter.
Här har du lite goda råd om kamineldning:
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...a som mest tre kilo,att värma hela din bostad.

Men vad är din inomhustemperatur nu?
 
En fråga om kamin när vi pratar om det, om man inte har bruksanvisning utan det enda jag vet är att dom brukade elda och använda värmepump. Hur vet jag då hur mycket jag kan elda?

Huset har trägolv förutom i mitt gigantiska sovrum som har stengolv. På nätterna blir det redan nu så kallt att jag måste sova i pyjamas med långbyxor,långärmad tröja och strumpor. I lägenheten var det för varmt med bara t-shirt och korta pyjamasshorts.

Känns som att det kommer behövas eldas en del i höst och vinter.
Angående kaminen: Det jag gjorde när jag flyttade in i mitt hus, var att ta ett foto på kaminen och skicka det till en "kaminfirma" efter att först ha ringt dem och frågat om det var ok. De identifierade vilken typ av kamin det var och berättade hur jag skulle elda, 3-4 timmar åt gången med 3-5 vedklabbar igång samtidigt. Så jag behöver alltid ha mina elelement igång på vinterhalvåret för att luftvärmepumpen ska orka.
Ska kolla ditt foto och återkomma :)
 
Angående kaminen: Det jag gjorde när jag flyttade in i mitt hus, var att ta ett foto på kaminen och skicka det till en "kaminfirma" efter att först ha ringt dem och frågat om det var ok. De identifierade vilken typ av kamin det var och berättade hur jag skulle elda, 3-4 timmar åt gången med 3-5 vedklabbar igång samtidigt. Så jag behöver alltid ha mina elelement igång på vinterhalvåret för att luftvärmepumpen ska orka.
Ska kolla ditt foto och återkomma :)
Din kamin ser inte alls ut som min, så jag vågar inte uttala mig. Men gör som jag, kontakta en kaminfirma och fråga om du får skicka ett foto.
 
Man måste nog alltid vara litet försiktig vid eldning.
Jag har en vedspis i köket.
Vedspisar är anpassade för kontinuerlig eldning.
Men vi eldade efter nästan 30 år på blandved, mest tall, plötsligt med plommonträ.
Och det innehöll mer energi så det blev så varmt att emaljen på spisen smälte och släppte.
Hoppsan så det kan gå.
 
Man måste nog alltid vara litet försiktig vid eldning.
Jag har en vedspis i köket.
Vedspisar är anpassade för kontinuerlig eldning.
Men vi eldade efter nästan 30 år på blandved, mest tall, plötsligt med plommonträ.
Och det innehöll mer energi så det blev så varmt att emaljen på spisen smälte och släppte.
Hoppsan så det kan gå.
Jaa... Finns en anledning till att vi inte eldar asp annat än som tändkvistar 🙈
 
Man måste nog alltid vara litet försiktig vid eldning.
Jag har en vedspis i köket.
Vedspisar är anpassade för kontinuerlig eldning.
Men vi eldade efter nästan 30 år på blandved, mest tall, plötsligt med plommonträ.
Och det innehöll mer energi så det blev så varmt att emaljen på spisen smälte och släppte.
Hoppsan så det kan gå.
Min fd tog hem limträbalk från jobbet en gång. Vi eldade på som vanligt. Tills vi såg att det lyste i köket... Hela kaminen plus röret in i väggen glödde :eek:
Det är TUR att det var en gammal kåk med ordentliga grejjer. Allt höll och väggen började inte brinna heller.
 
Jätte bra sida!

Jag har ingen rättvis termometer inomhus för den jag har sitter vid det varmaste stället. Borde kikat nu i natt när jag inte sovit men på dagarna är det ju helt ok på 20 grader, men är van vid min bastu som min lägenhet var. Ska ställa en termometer inne i sovrummet
 
En fråga om kamin när vi pratar om det, om man inte har bruksanvisning utan det enda jag vet är att dom brukade elda och använda värmepump. Hur vet jag då hur mycket jag kan elda?

Huset har trägolv förutom i mitt gigantiska sovrum som har stengolv. På nätterna blir det redan nu så kallt att jag måste sova i pyjamas med långbyxor,långärmad tröja och strumpor. I lägenheten var det för varmt med bara t-shirt och korta pyjamasshorts.

Känns som att det kommer behövas eldas en del i höst och vinter.

Så länge du i inte har fått något råd från sotaren så skulle jag köra på max 1,5 kg ved per timme (väg vedträna och lär dig klyva i lagom stora bitar så att det brinner bra) och max tre timmar åt gången. Vila lika lång tid som du har eldat. Då skulle jag säga att du garanterat håller dig på rätt sida om marginalen.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 673
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 031
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 717
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp