@tanten jag har ingen bild men visar sen, det ör en gammal sak och överdelen måste målas om. Jag vet inte om det behövs särskild färg till den men det vet nog färgafären.
 
Bygg upp din brasa med tändbart, späntad ved eller torra grenar och sedan vedklabbar. Du behöver inte börja med en liten eld utan kan tända direkt. Om det är en kamin så öppna ventiler och stängda luckor, är det en öppen spis så öppet spjäll och gnistgaller.
Tusen tack,jag får kika hur den ser ut mer noggrant men det där borde jag fixa.
 
Det där brukar lugna sig fort :)
Ja jag har inget emot att prata med folk, det är trevligt men om någon kommer när jag inte är beredd blir det jobbigt för mig. Däremot kommer min farbrors ränna hit hela tiden. Pensionär som bara går en promenad per dag och klipper gräset och vill vara social. Men honom får man inte lyssna på för enligt honom är allt fel men han älskar mina hundar så då är han godkänd, han har inte känt den yngsta innan utan mest gamlingen men igår blev han rejält fast vid den yngsta för han är ju värdens gosigaste hund.
 
Så jag kan gå en kort runda alltså? Hur länge klarar sig eldstaden själv? Förståt ju att jag inte kan åka iväg med bilen på ett möte men typ 20 minuter?
När jag har tänt i kaminerna så kan jag lämna dem ett par timmar efter jag justerat flödet på syret så det inte brinner fullt flås och ut på en timme. Du ska däremot aldrig strypa så du pyreldar för då kan du få beläggningar i skorstenen. Bättre det brinner ut och du gör upp en ny eld när du kommer hem.

Om du inte redan har så är brandsläckare en bra investering. Jag köpte 2 nya 6 kg på Black Friday väldigt billigt.
 
Om du inte redan har så är brandsläckare en bra investering. Jag köpte 2 nya 6 kg på Black Friday väldigt billigt.
Viktigt!
Och @Lillefrun en brandfilt.
Titta på några videoklipp om hur man använder dem också så att du vet vad du skall göra om det börjar brinna på fel ställe.

Var noga med gammal aska också eftersom att glödande kol kan glöda länge efter avslutad brasa.
Plåthink med lock och en säker plats ute att hälla den på.
 
När jag har tänt i kaminerna så kan jag lämna dem ett par timmar efter jag justerat flödet på syret så det inte brinner fullt flås och ut på en timme. Du ska däremot aldrig strypa så du pyreldar för då kan du få beläggningar i skorstenen. Bättre det brinner ut och du gör upp en ny eld när du kommer hem.

Om du inte redan har så är brandsläckare en bra investering. Jag köpte 2 nya 6 kg på Black Friday väldigt billigt.
Brandsläckare har jag precis bredvid eldstaden
 
Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?
Jag gick från första till sista sidan med hopp om att andra inte fått hindra dig och blev så glad när jag förstod att du följt din egen vilja.

Grattis :banana:
 
Viktigt!
Och @Lillefrun en brandfilt.
Titta på några videoklipp om hur man använder dem också så att du vet vad du skall göra om det börjar brinna på fel ställe.

Var noga med gammal aska också eftersom att glödande kol kan glöda länge efter avslutad brasa.
Plåthink med lock och en säker plats ute att hälla den på.
Brandfilt får jag köpa. Det finns en sån tunna som jag berättade för mina föräldrar vad det var men är rädd att dom slängt den men ska lera i vår tillfälliga skräphörna bakom bodarna. Men det borde ju gå att fixa en ny. Vad ska jag välja för sorts hink, räcker det med vilken vilken plåthink som helst eller måste det vara någon särskild sorts hink för aska?
 
Brandfilt får jag köpa. Det finns en sån tunna som jag berättade för mina föräldrar vad det var men är rädd att dom slängt den men ska lera i vår tillfälliga skräphörna bakom bodarna. Men det borde ju gå att fixa en ny. Vad ska jag välja för sorts hink, räcker det med vilken vilken plåthink som helst eller måste det vara någon särskild sorts hink för aska?
Det finns att köpa askhinkar på bl a Jula. Det viktiga är att du har ett väl passande lock så ev glöd i askan kvävs och det inte kan börja brinna i hinken.
 
Alltså, jag menar verkligen att aldrig mer köpa ett dödsbo. Visst så får jag massor av intressanta saker. Gamla saker, lite möbler, trädgårdsredskap men inte värt det knappt. Jag ville ju h just det är huset av alla jag tittat på i flera år men slitet. Utan massor av hjälp hade det här aldrig gått. Att göra huset beboeligt. Tomten måste jag verkligen ta tag i bara jag vet var gräsklipparen är och hur den fungerar.
Jag köpte dödsbo för 15 år sen.
Det tar tid. Låt det ta tid. Fokusera på att du ska trivas inne. Utomhus får man ta lite i taget.


Jag är så glad och stolt över att du gjort detta. Det kommer att bli fantastiskt.
En fri själ behöver ett eget hem med en dörr som kan stå öppen :up:
 
Jag gick från första till sista sidan med hopp om att andra inte fått hindra dig och blev så glad när jag förstod att du följt din egen vilja.

Grattis :banana:
Åh, ts
Jag gick från första till sista sidan med hopp om att andra inte fått hindra dig och blev så glad när jag förstod att du följt din egen vilja.

Grattis :banana:
Tack, då vad jag blev glad av att läsa det :heart

Jag har förändrats dom senaste 4 månaderna. På så många plan. Jag har lärt mig att stå upp för mig själv, ta egna beslut, helt styrt renoveringen med att bygga om inuti för att komma till det läget att det får plats annat än bokhyllorna som satt fast i väggarna. Jag har bestämt vad jag vill skänka eller slänga fast alla säger släng eller behåll. Jag bryr mig inte om saker är dyra om dom inte passar in i mitt hus.

Jag har genomfört samma resa utöver huset, troligtvis på grund av huset faktiskt. Inte orkat med destruktiva saker av utmattning efter packandet hemma och i huset. Men också fastnat i djupa kriser då det känts som jag inte vill leva mer. Förr skulle jag agera mer på dom nu har jag låtit det vara och härdat ut

Det känns lite som att man är med i en bok, en riktig stadsbo tar sig an en gammal stuga och finner sig själv.
 
Jag köpte dödsbo för 15 år sen.
Det tar tid. Låt det ta tid. Fokusera på att du ska trivas inne. Utomhus får man ta lite i taget.


Jag är så glad och stolt över att du gjort detta. Det kommer att bli fantastiskt.
En fri själ behöver ett eget hem med en dörr som kan stå öppen :up:
Ja precis, jag är inte gjord för att bo i lägenhet. Har sen jag varit väldigt litet barn velat bo på landet men jag tänkte mig något större för jag villa ha ett hem där jag räddade vanskötta och misshandlade och övergivna djur. Men jag har ju två hundar, det får räcka.

Hade du också ett kaos när du flyttade in?
 
Ja precis, jag är inte gjord för att bo i lägenhet. Har sen jag varit väldigt litet barn velat bo på landet men jag tänkte mig något större för jag villa ha ett hem där jag räddade vanskötta och misshandlade och övergivna djur. Men jag har ju två hundar, det får räcka.

Hade du också ett kaos när du flyttade in?
Jajjemen :)
Här hade man rensat bort allt som var av värde, men skiten fanns kvar och ta i.
Allt var övervuxet och det såg för jävligt ut. Ur kranarna kom brunt vatten och huset hade inte fått någon underhållsvärme när det stått tomt.

Lägg till 8 hektar mark som ingen rört på flera år.

Men det är bara att blunda och njuta av det som är bra. Jag gick runt och bara njöt av att det var mitt och jag äntligen slapp bo i lägenhet. Det är det bästa beslut jag fattat.
 
@tanten jag har ingen bild men visar sen, det ör en gammal sak och överdelen måste målas om. Jag vet inte om det behövs särskild färg till den men det vet nog färgafären.

Åter, det går inte att besvara när vi inte vet vad det är för eldstad. Om du skrivit det så har jag missat

Är det en gjutjärnskamin ska den absolut inte målas, den ska svärtas med spissvärta.

Och gammal sak - eldstäder kan vara allt från vedspis, spispanna, kokskamin, öppen spis, rörspis till moderna plåtgrejor.

Så- "eldstad" säger mig absolut ingenting. :)
 
IMG_0498.jpeg
 
Det svarta på det vita är sot från att det har rykt in.
Det kan tyda på att den är svåreldad.
Det är väl också där som du tycker att den behöver målas?
Börja med att göra rent från sot först och se hur det blir.
Du kan ändå inte måla direkt på sotet, det måste bort först.

Det är en murad öppen spis med insats.
Det är en säker och effektiv lösning om den är rätt gjord.
Kontrollera att insatsens väggar och tak är hela samt att den är korrekt ansluten till skorstenen.
Bäst är att be sotaren att besiktiga den.

Eftersom att den vita kåpan är murad så kan du måla med en passande färg, jag skulle kalka med det där ser inte ut som kalkfärg.
Fråga på en riktigt färgaffär så att det inte blir tokigt.

Jag skulle använda motorfärg eller elementfärg beroende på hur varmt det blir där när man eldar.
Först så skulle jag mäta det med en anpassad termometer.
Men det är min ytterst amatörmässiga lösning.
Och jag brukar prova en massa konstiga lösningar på olika problem, ibland så går det bra och ibland så får jag göra om.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 673
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 033
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 717
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp