Ko skräck?? *långt*

B

BackorsExplosive

Jag har ingen aning om hur jag ska fixa detta så därför behöver jag hjälp.

Jag har ett eneglskt fullblod som jag "tror" är rädd för kor.
Han har innan han kom till mig för snart 2 år sedan inte sett en enda kossa.
Men där jag bor och har min häst så finns det kor ÖVERALLT.
Förra våren/sommaren när alla kor kom fram blev det ärligt talat ett rent helvete att rida.

Första mötet gick okej. Han blåste upp sig, andades häftigt och man kände hur hjärtat slog. MEN han gjorde inget mer än att galoppera på "stället".
Sen andra mötet gjorde han samma sak med skillnaden att han tvärvände och stack. Jag hade ingen kontoll alls. Efter den gången har det inte gått alls bra. Jag kommer aldrig förbi en kohage. Med kor i eller inte. Har det en gång gått kor där så går det inte.

Jag vet inte hur jag ska få bort hans "koskräck". Känns som jag provat massor. Det förstör extremt mycket för mig och han på vår/sommaren för jag känner att jag blir mer och mer osäker och då avstår jag från att rida där kossorna är och rider då hemma eller den ENDA lilla 20 min rundan som finns utan kor.

Jag älskar den här hästen mer än allt annat i hela världen. Han är perfekt för mig just förutom den grejen som gör att jag känner att jag vill bli av med honom. Men sen tänker ja på hur mycket han betyder för mig och vill då kämpa vidare.

Han går på sommaren i en hage som är brevid en kohage. Han tycker inte om dom första veckan men efter det går det bra. men jag kan fortfarande INTE rida förbi dom. :(

Är det någon som har tips på hur kan kan få bort denna rädslan han har.
Han betyder som sagt väldigt mycket för mig och det sista jag vill är att behöva göra mig av med honom.

Jag är intresserad av Nh så om ngn har tips inom det så uppskattas det jätte mycket.

Ber om ursäkt för luddigt inlägg.

Sv: Ko skräck?? *långt*

Hej!

Trist med korädd häst..

Stallet där jag rider har vi hela Revingehed (= militärövningsfält + x antal tusen kor som går lösa) att rida på. Inte så kul när man rider en häst som inte är så förtjust i kor, och två små kalvar kommer skuttandes efter en när man rider.. :p

Ponnyn som jag rider i nuläget är livrädd för kor. Vi råkade komma för nära en ko som tittade lite för mycket på oss, och hon kastade sig bort i ett bocksprång och tyckte att allt var jättefarligt. Det tog ett bra tag innan hon lugnade ner sig, taktade och galopperade på stället istället för att skritta osv.. Men det är bara att bita ihop och försöka träna bort det!

Det finns inte så mycket annat att göra än att träna, träna, träna!
Har du testat att leda honom istället för att rida? Börja med det annars, gå en runda med honom där ni går förbi korna, och ge inte upp förrän ni kommit förbi. Beröm med en godbit när han går lugnt och fint. Försök hålla avstånd från korna till en början, ni behöver ju inte gå ända inpå dom, utan gå kanske 20-30 meter bort (eller vad han nu klarar av) och minska sedan avståndet efter hand. Det är nog ingen bra idé att rida till korna, och sen sitta av och leda honom förbi, och sen sitta upp igen, utan led hela rundan.

Tänk på att du själv inte ska jaga upp dig, utan var lugn och låtsas som ingenting när ni är nära korna. Antar att du blir lite nervös varje gång ni rider förbi dom, eftersom han tramsar sig varje gång. Men försök att tänka på annat, han märker direkt när du blir osäker.

Hur är han om ni har ridsällskap som inte reagerar på korna?

Min ponny var livrädd för kor. Hon gick faktisk ikull en gång för att hon fick sådan panik (hal, varm asfalt). Men jag gjorde helt enkelt så att jag satte halsrem på hästen och tog med min kompis och hennes häst som inte är det minsta rädd för kor (och säker så jag kunde styra in i svansen på honom när det blev för stimmigt) och så red vi bland kor varje dag. Första veckan var hon hypernervös och jag var väldigt glad åt min halsrem! :D Men efter ett tag så lugnade hon sig och kom underfund med att det bara var kor och inte ponnyslukande jättemonster :laugh: Sedan hade vi turen att de släppte ut ungtjurar i hagen bredvid betet så hon fick extra träning. Nu är hon totalt botad :)

Sedan brukade jag rida lite dresyr förbi korna, så hon koncentrerade sig på annant (och så jag slapp sitta på en rodeomaskin :D) Blir hästen jätteuppskrämd kan det ju vara en bra idé att leda honom i början.

Mitt sista tips är att sjunga själv. Det är lätt att man slutar andas när man blir lite nervös men om man sjunger måste man andas :)

Lycka till!

Fråga en bonde om du får släppa hästen i en hage nära kor. Då vänjer den sej garanterat! :)
Mina hästar är omgivna av kor på tre sidor, jättebra! Ibland kommer nån ko in i hagen, hästarna reagerar inte ens på det...

Red för länge sen på en ridskola som hade uteritter i ett naturreservat med lösa kor. Det var väldigt sällan problem med någo ny häst eftersom den såg att de andra hästarna inte jagade upp sig.

Mitt första tips är därför att rida förbi korna i sällskap med en häst som inte reagerar på korna.

Fråga en bonde om du får släppa hästen i en hage nära kor. Då vänjer den sej garanterat! :)
Mina hästar är omgivna av kor på tre sidor, jättebra! Ibland kommer nån ko in i hagen, hästarna reagerar inte ens på det...

Fast det är en milsvid skillnad. Mina hästar ser kor på nära håll dagligen, men när det kommer 40 glada ungtjurar dånande i full karriär mot dem bredvid vägen får tom de hicka....

Grejen är den att han bryr sig inte om ifall dom andra hästarna jag rider med inte bryr sig. istället för att hålla sig till sin flock som han är van vid så väljer än ändå hellre att vända å sticka.

Han går på sommaren i en hage som är tråd i tråd med en kohage fullt med kor i. Men det hjälper inte heller.
det går bra i hagen men sen när man rider som CBoggie säger att de kommer 40 glda kor emot en så är han inte det minsta lugn längre.

Jag ska försöka att leda honom mycket bland korna. Är faktiskt inget jag gjort så mycket utan jag har jämt suttit på och så har allt slutat tråkigt varje gång.

Tack för alla tips. Kom gärna med fler. =)

Känner igen mig, hade en fh som var (eller jag hon e fortfarande rädd men betydligt bättre). Hon bor i närheten av ett kostall och vid betessläppet slutar hästen att äta för att ha koll på korna (dom kan ju komma och käka upp henne;)) Ägaren får sätta upp en handduk i boxen så hon inte kan se dom.

Vid ridningen var hon mycket som din. Vänder och sticker. Det som jag gjorde var helt enklet att gå upp till bondgården (hade bondens tillåtellse). Så hon fick studera korna. Och för var gång bad jag henne gå lite nämre. Och tillsist fick jag henne att nosa på en kviga över en "foderhäck". Då började jag rida henne på samma sätt. (Detta var på vintern med ungdjuren gåendes ute i ligghallar.)

På våren kom betessläppet och jag fick börja lite om från början. Samt att jag inte gav mog förren hon SKRITTADE förbi gården.

Sen e hon sådan att när det e något läskigt så går hon bättre förbi med lite halvlånga (glappande) tyglar. Kanske kan vara e ide och testa:idea:

Verkligen svårt när han till och med struntar i de andra.
Jag tror att ledövningen är bra, tänk bara på att du måste vara (ko)-lugn :)
Många försöker lugna sina hästar och berömma dem medan de fortfarande är skärrade, vilket kan ge fel signaler. Om han drar, bara stå (se till att ha handskar för guds skull!!) och ha gärna med dig någon så att du inte är ensam OM det händer något.

Med min funkade det med sällskap av andra hästar, i somras kom en hel flock i full galopp mot oss och han brydde sig inte. Skönt!

Lycka till!

Sen e hon sådan att när det e något läskigt så går hon bättre förbi med lite halvlånga (glappande) tyglar. Kanske kan vara e ide och testa:idea:

Känns inte som ja vågar ha för lösa tyglar.. då känns det som jag har ännu mindre kontroll. Men värt att prova såklart.

Jag ska iallafall först å främst prova att leda han mycket så får jag hoppas att det fungerar.

Känns inte som ja vågar ha för lösa tyglar.. då känns det som jag har ännu mindre kontroll. Men värt att prova såklart.

Jag ska iallafall först å främst prova att leda han mycket så får jag hoppas att det fungerar.

Det kan fungera med lösare tyglar. En av hästarna jag rider är rent ut sagt jävlig när man ska hemåt efter att ha ridit ut. Hon taktar något så fruktansvärt. Inte på ett stirrigt sätt, utan mest "bara för att". Sitter jag med korta tyglar på henne, så blir hon ännu studsigare, men länger jag tyglarna så verkar hon förstå att "okej, det är lugnt som gäller", och brukar antingen fortsätta takta, fast lugnare, eller börja skritta (vi hade kunnat ställa upp i SM i skritt...). Så det kan faktiskt fungera om du länger tyglarna. Du behöver kanske inte sitta med full tygellängd, men ha dom inte helt uppkortade.
Ha någon med dig ifall det skulle hända något.

*halvt kl
På tal om tyglar - brukar du korta upp tyglarna när du kommer till korna, eller har du dom korta sedan tidigare? För är det så att du kortar upp när du kommer fram till korna, så förstår hästen att det ska hända någonting.

Och hur går det om du rider och du har någon som går med?
Har en i stallet vars ponny är helt hopplös på att gå först när man rider ut, och klarar absolut inte av att ridas ut ensam på. Men har hon någon som går bredvid, så är det inga problem alls. Kanske något att testa?

Det kan fungera med lösare tyglar. En av hästarna jag rider är rent ut sagt jävlig när man ska hemåt efter att ha ridit ut. Hon taktar något så fruktansvärt. Inte på ett stirrigt sätt, utan mest "bara för att". Sitter jag med korta tyglar på henne, så blir hon ännu studsigare, men länger jag tyglarna så verkar hon förstå att "okej, det är lugnt som gäller", och brukar antingen fortsätta takta, fast lugnare, eller börja skritta (vi hade kunnat ställa upp i SM i skritt...). Så det kan faktiskt fungera om du länger tyglarna. Du behöver kanske inte sitta med full tygellängd, men ha dom inte helt uppkortade.

Det är är ju lite OT, men jag hade en häst som betedde sig exakt likadant, oavsett vad jag gjorde. Det visade sig att han hade låsningar i ryggen, när han fick det tillrättat blev det en helt annan häst som plötsligt kunde skritta normalt även på hemvägen! Kan ju vara värt att prova. :)

Försök att komma i kontakt med non inom Western i ditt området, dom bruka ordna ko klasser. Fråga dom på western har på buka.

Ett sträm tygle ofta lida till att hästen stäng av sig och få panik.

Vill hästen inte gå förbi, för du gå av och leda han.

min häst är också ko rädd :/ man blir väldigt låst när man inte kan rida ut på sommaren eller ens till ridhuset(ko hagen är mitt emellan min gård och ridhuset och på båda sidorna av vägen). :( jag kan inte ens ha hästen i sommar hagen när korna betar ca 100m bort. hon blir galen och springer runt i hagen tills nån vågar sig i närheten för att fånga henne i farten och snurr leda henne in i stallet :(. har lett förbi hagen några gånger med det går endast när det högst är 3 kalvar i hagen, och då ska dom hålla sig på avstånd. sen så får man rehabilitera henne från ko skräcken hela vintern för att man ska kunna ta sig till ridhuset utan en svettig och skräckslagen häst.
det som fungerat ganska bra har varit när korna går så hästen inte ser dem direkt, och sen galoppera förbi i full fart så hästen inte kan få för sig att stanna. detta kräver dock både sporrar och spö + en stor portion envishet. dock så blir det; rida fram hemma -> galoppera förbi korna -> träna hop
hoppning för tränaren i ridhuset-> skritta av -> galoppera förbi korna -> skritta av. dvs det blir ca 2 intensiva timmar träning. :/ men hästen får en sjukt bra kondition och styrka i alla fall ^_^.
när man ridit förbi kalvarna så har det gått ganska bra med sällskap, men man kan ju inte kräva att grannen ska ha tid att lotsa en förbi varje dag :(

*halvt kl
På tal om tyglar - brukar du korta upp tyglarna när du kommer till korna, eller har du dom korta sedan tidigare? För är det så att du kortar upp när du kommer fram till korna, så förstår hästen att det ska hända någonting.

Och hur går det om du rider och du har någon som går med?
Har en i stallet vars ponny är helt hopplös på att gå först när man rider ut, och klarar absolut inte av att ridas ut ensam på. Men har hon någon som går bredvid, så är det inga problem alls. Kanske något att testa?

Jag har tyglarna uppkortade hela tiden så det är inte bara ngt jag gör när korna kommer.
Att rida ihop med ngn gör ingen skillnad. Han är likadan hur som helst.
Brukar rida med hagkompisarna men han väljer ändå att sticka.
Jag tror att han liksom blir blockerad och därför inte bryr sig om att följa flocken.

Han är en sån häst man inte får pressa för mycket utan man måste ha mkt tålamod för annars stressar han upp sig och blir helt blockerad.
Är samma när jag tex tränar dressyr och han inte förstår. Då får man släppa allt. Trava ett varv och sen börja om.

Så jag är lite rädd också att jag ska gå på för mycket med korna så han blir mer förstörd.

Kanske kan de vara ngt att prova att rida och ha någon annan som går brevid och håller i?? Fast då måste det ju vara ngn han litar på.
det är ju också en grej man kan fundera över. Jag känner att han litar jätte mycket på mig när det gäller andra saker. Men just korna så finns inget av det kvar. Så då känns det ju helt plötsligt som att han kanske inte litar på mig alls så mkt som jag tror.

Ja, jag har mycket funderingar över det här. Förhoppningsvis löser det sig.

En tränare hade vart kanon. Typ en western som håller på med kogrenar... MEN. Jag har inte ekonomin till att ta hjälp av en så jag måste nog tyvärr kämpa själv tills ekonomin blir bättre. :(

Jag tränar på att gå in i ladugården med min häst.

Jag skulle ALDRIG gå in i en ladugård med min häst när han blir som han blir. Skulle jag gå in och han får ren panik så vet man ju aldrig vad som kan hända. Han kan ju bli rejält skadad om han känner att han är "instängd" med kor.:crazy:

Grejen är den att han bryr sig inte om ifall dom andra hästarna jag rider med inte bryr sig. istället för att hålla sig till sin flock som han är van vid så väljer än ändå hellre att vända å sticka.

Han går på sommaren i en hage som är tråd i tråd med en kohage fullt med kor i. Men det hjälper inte heller.
det går bra i hagen men sen när man rider som CBoggie säger att de kommer 40 glda kor emot en så är han inte det minsta lugn längre.

Jag ska försöka att leda honom mycket bland korna. Är faktiskt inget jag gjort så mycket utan jag har jämt suttit på och så har allt slutat tråkigt varje gång.

Tack för alla tips. Kom gärna med fler. =)

Jobbigt!
Jag hade tidigare ett engelskt fullblod som blev helt skräckslagen vid första mötet med kor, men precis som hos dej fanns många i omgivningen, bla grannen hade ungdjur så en beteshage gränsade till en kohage. Därför vande den sej, och blev t o m den som gillade att "driva" kor när ett gäng rymt hos en annan granne och vi möte dom på vägen och sa åt dem att vända hem!

Så var inte orolig, det kan bli bättre! Jag tror kornas starka lukt är EN orsak till oron. Och sen om det har gått illa några gånger så har nog rädslan förstärkts, det är viktigt att du känner dej trygg och kan vara lugn åt hästen. Den måste känna att du inte är rädd och då måste du skapa situationer där du har kontroll och kan vara lugn åt hästen så att den vågar titta och pröva om det verkligen är så farligt.
Om det tex känns bättre att leda så gör det när du ska vänja den.
Har du någon stor hage med kor intill? Vad händer där om du släpper hästen? (med andra hästar förstås) Skulle han vänja sej då?

Hur nära kossor kan du gå? Om du stannar där hästen bara ser dem och låter den stå och bara lukta och vänja sej vid att titta och inte pressar den alls, utan tar din tid kan du kanske få den att våga kolla efter hur farligt det egentligen är.

Och den som säger att den tar in en korädd häst i en lagård har inte ett engelskt fullblod ha ha ha! Nej gör inte det - än!

Jag skulle ALDRIG gå in i en ladugård med min häst när han blir som han blir. Skulle jag gå in och han får ren panik så vet man ju aldrig vad som kan hända. Han kan ju bli rejält skadad om han känner att han är "instängd" med kor.:crazy:

Det är ingen "traditionell" ladugård utan en nybyggd med lösdrift. Det är stora vikdörrar på ena sidan med en stor tom yta innanför. Så vi är inte instängda, det hade nog varit lite riskabelt när över hundra djur står och vrålar och glor på oss:D

Har du någon stor hage med kor intill? Vad händer där om du släpper hästen? (med andra hästar förstås) Skulle han vänja sej då?

Hur nära kossor kan du gå? Om du stannar där hästen bara ser dem och låter den stå och bara lukta och vänja sej vid att titta och inte pressar den alls, utan tar din tid kan du kanske få den att våga kolla efter hur farligt det egentligen är.

Han går i en hage hela sommaren där han har kor i hagen brevid. Tråd i tråd. Med sällskap av andra hästar. Det går ganska bra efter ett tag att ha honom där. Men han går inte nära dom utan håller sig långt borta.

Jag kan gå max typ 15 m nära när ja rider. Försöker ja få honom närmare går han kanske 5 steg och sen vänder han och sticker allt vad han har så fort en ko rör sig. :( Då är jag helt chanslös. det värsta är att han brukar hinna springa en bra bit innan ja får stop också. Han är så extremt läskigt smidig så allt går så fort så jag hamnar ofta i obalans och vill få tillbaka balansen innan jag får stop på honom då han brukar stanna för att sedan prova att sticka igen osv... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 177
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 782
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka