Ko skräck?? *långt*

Sv: Ko skräck?? *långt*

Det är ingen "traditionell" ladugård utan en nybyggd med lösdrift. Det är stora vikdörrar på ena sidan med en stor tom yta innanför. Så vi är inte instängda, det hade nog varit lite riskabelt när över hundra djur står och vrålar och glor på oss:D

Jaha okej... aa men just nu så skulle jag aldrig kunna göra det ändå. :p
Jag skulle aldrig komma så nära.

Nej det går väl inte om de är extremt rädda.
Annars hade man kunnat bygga en superstabil utbrytningssäker box inne i ladugården och låta hästen stå där tills den vant sig. Men det kanske inte är så schysst.

Jag skulle ALDRIG gå in i en ladugård med min häst när han blir som han blir. Skulle jag gå in och han får ren panik så vet man ju aldrig vad som kan hända. Han kan ju bli rejält skadad om han känner att han är "instängd" med kor.:crazy:

Är ju knappast någon som skulle låta dig gå in heller, för vem vill ha sin anläggning förstörd och sina djur skadade/skrämda för att någon skulle få träna sin häst!?

Jag skulle aldrig riskera mina kor, kalvar eller ungdjur för att någon skulle få träna sin häst.

Kicki :laugh:

Om du nu har hästen bredvid kor under sommaren så kan du ju rida i beteshagen en stund varje dag. Din häst har säkert numer 2 relationer till kor, en som hör till frihet och bete och en som hör till ridning och måsten. Vad du bör försöka göra är att binda samman dessa två till en enhet i hästens huvud.

Även att du passerar korna där du brukar rida förbi på ett mer "avslappat" vis. Att ta med en hink med foder och leda honom dit varje dag så han får äta där och sedan gå hem igen, helt kravlöst i övrigt.

Annars hade man kunnat bygga en superstabil utbrytningssäker box inne i ladugården och låta hästen stå där tills den vant sig. Men det kanske inte är så schysst.

Nej det är ju bara otroligt dumt på alla vis!! Vad skulle man uppnå med det? Att "vänja" någon genom att bryta ner den är väl inget mål man bör ha eller....!?

Kicki :confused:

, och sen galoppera förbi i full fart så hästen inte kan få för sig att stanna. detta kräver dock både sporrar och spö + en stor portion envishet. QUOTE]

Och det här ser du som en metod att rekomendera.....!!??

Jag är helt inne på Kickis linje. Du har hästen på bete intill kor hela sommaren, hur kan du inte träna?

Punkt 1 ser jag som att han INTE får/kan sticka. Med teknik och tajming kan man hantera hästar rätt bra men prio ett är självklart att inte sätta hästen i en situation där den kopplar bort dig och vill dra. VARJE sådant tillfälle bygger bara på hästens misstro över att du är en trygg punkt den kan stanna kvar vid. Förutom det utsätter du den för en mycket stressande upplevelse.

Mao du får välja din tillfällen och utöka allt eftersom hästen känner sig mer trygg med dig. Jag antar du kan släppa in och ut din häst ur hagen? Och hagen ligger tråd i tråd med kornas. Så, gå en sväng i hagen vid in/utsläpp åtminstone. Utöka allt eftersom. Om du vill "träna" utöver det så lägg dina ridpass i hagen (eller börja med avsuttna pass, vad osm passar er bäst).

Du vill ju att hästen ska tycka om korna, det har liksom noll att göra med hur nära hästen kan gå korna, om den kan gå förbi stillastående kor, om den tål/inte tål en grupp ungtjurar i full kareta. Tänk på det när du tränar, allt du gör med korna ska fokuseras på att ge hästen positiva upplevelser av kossorna. På så vis kommer han självmant vilja fortsätta förbi korna/inte bli lika rädd för korna om de är stimmiga osv.

Min häst är/var tex aprädd för älgar pga några olyckliga första möten (man kan ju inte riktigt styra när en älg väljer att hoppa ut framför en). Nu börjar han bli bättre, vi har vid vartenda tillfälle stannat och tittat länge på älgarna/åt hållet där älgarna hörts, inte lagt någon press på att han ska gå vidare/gå fram eller lyssna, bara stått still tills han börjar slappna av. Han har INTE tillåtits att vända sig minsta lilla eller att försöka gå iväg eftersom flyktförsök bara triggar hästen ännu mer.

min häst är också ko rädd :/ man blir väldigt låst när man inte kan rida ut på sommaren eller ens till ridhuset(ko hagen är mitt emellan min gård och ridhuset och på båda sidorna av vägen). :( jag kan inte ens ha hästen i sommar hagen när korna betar ca 100m bort. hon blir galen och springer runt i hagen tills nån vågar sig i närheten för att fånga henne i farten och snurr leda henne in i stallet :(. har lett förbi hagen några gånger med det går endast när det högst är 3 kalvar i hagen, och då ska dom hålla sig på avstånd. sen så får man rehabilitera henne från ko skräcken hela vintern för att man ska kunna ta sig till ridhuset utan en svettig och skräckslagen häst.
det som fungerat ganska bra har varit när korna går så hästen inte ser dem direkt, och sen galoppera förbi i full fart så hästen inte kan få för sig att stanna. detta kräver dock både sporrar och spö + en stor portion envishet. dock så blir det; rida fram hemma -> galoppera förbi korna -> träna hop
hoppning för tränaren i ridhuset-> skritta av -> galoppera förbi korna -> skritta av. dvs det blir ca 2 intensiva timmar träning. :/ men hästen får en sjukt bra kondition och styrka i alla fall ^_^.
när man ridit förbi kalvarna så har det gått ganska bra med sällskap, men man kan ju inte kräva att grannen ska ha tid att lotsa en förbi varje dag :(

Det låter som ett fullkomligt vidrigt och inte alls framgångsrikt sätt att träna hästen på. Eller blir hon något bättre?

Liknelsen jag direkt kommer att tänka på är en känd fälttävlanstränares kommentar ang gravar, oftast verkar hästen inte ha några problem med gravar förrän uppåt *-klass för ryttaren har ridit den så forcerat tidigare i utbildningen att hästen knappt hunnit uppfatta hindret.

Det är ju liksom inte ett sätt man vill använda sig av när man tränar hästar =/

, och sen galoppera förbi i full fart så hästen inte kan få för sig att stanna. detta kräver dock både sporrar och spö + en stor portion envishet. QUOTE]

Och det här ser du som en metod att rekomendera.....!!??

nej detta är absolut inget att rekomendera :( jag menar bara att såhär har jag fått göra för att få förbi min häst. även när det inte går några kor i hagarna. innan och efter ko gården så finns det stengärden vid vägen,och det svåraste är egentligen att ta henne förbi dessa. när vi på hösten börjar träna på att gå lugnt förbi de fd ko hagarna så är det helt lugnt för hästen att gå mellan stengärdena men att gå förbi dem är väldigt svårt.

jag letar fortfarande efter ett sätt att träna hästen förbi korna, och om jag måste galoppera förbi för att komma bort från att hästen tvär vägrar, reser sig och skenar iväg så gör jag det, men sen när vi kan det så saktar vi av efter halva vägen och galopperar långsammare där, och sen när vi kan det kontrollerat och med bibehållen framåt bjudning så går vi ännu långsammare tills vi ev kan trava hela vägen. detta är kanske inget för alla, men det fungerar någorlunda för min häst och mig. min häst är väldigt dominant och har väldigt lite respekt för människor och litar inte på vem som helst, speciellt inte när man går leder henne. jag tränar såklart varje dag med att få hästen att lita på mig och inte gå över folk, men att leda henne förbi kor är farligt för mig. man kan inte kontrollera henne till 100% och man kan inte hålla kvar en 600kg häst mot sin vilja, speciellt inte när hon "glömmer" att man är där och nästan går över en för att komma undan korna.
och om jag försöker rida förbi men inte får till den rätta framåtbjudningen och framåt tänket + ramar in henne så kommer hon garanterat att tvärvända och skena åt andra hållet tills man efter 5min får stopp på henne. om jag kunde få fram henne i skritt så hade jag gjort det, men nu kan jag inte det då hon backar + stegrar + lyssnar inte alls på mig. jag vill inte behöva piska eller sparka fram henne, därför galopperar jag förbi nu men spö och sporrar endast för att rama in hästen, och för att kunna ta det lugnare efter hand.

tyvärr så får man ju börja om träningen varje år då pollen "glömt bort" att korna finns i lagom tid tills de släps på bete igen.

Vad gör hästen om du låter henne titta på korna då men inte går så långt att du inte lyckas hindra henne från att vända och dra hem?

även när hon är i hagen så skenar hon runder så fort hon ser en ko, och de är ca 200m bort då. :/
men ja om hon står på bra avstånd, så stirrar hon, frustar, vänder om backar ner i dikena + svettas så att det rinner av henne :(. tror hon blivit stångad eller liknande, min gamla ponny var också lite små rädd för kor i början men han var inte hälften så panikslagen som hästen är. och efter första sommaren så var han helt ok med att ha kor tvärs över vägen och att bli riden förbi dem.

Det som du gör här är ju att förstärka rädslan för kor, sporrar och spö är ju inget som upplevs som behagligt när det är för att tvinga fram ett resultat!

Du måste ju tänka mer på långsikt än bara för stunden. Tycker att du ska göra något trevligt som hästen kan förknippa med korna. För även om det kan bli oerhört tidskrävande att genomföra så är det ju värt det i slutändan.

Jag botade en häst en sommar genom att helt enkelt bara låta henne stå kvar och titta första gångerna, lät henne inte sticka iväg utan bara satt kvar och kliade, klappade och pratade. Hon fick se dem på håll och allt eftersom kunde vi komma närmare. Jag red som vanligt tills hon nitade, jag väntade och gjorde ingen affär av det hela utan nöjde mig med att hon bara stod kvar, sen vände vi igen när jag bestämde.

Till sist så kunde vi stå kvar utanför hagen även när korna närmade sig och efter det släppte det helt. :bow:

Min häst är nästan helt botad :banana: Men å andra sidan har jag jobbat masssor med hennes koskräck, hon har tom sprängt ett staket i sken med mig på ryggen i början:crazy:
Så vi tillbringade större delen av hela förra sommaren med att rida till korna och titta på dom, jag satt av en bra bit innan hagen och sen tog vi allt i hennes takt. Första gångerna slet hon sig nästan från mig men med mycket tålamod så gick det sakta men säkert frammåt, en gång när vi stått i nästan en och en halv timme kom Bonden ut och frågade om jag behövde hjälp :p Förklarade läget för honom och han tyckte det jag gjorde var både bra för korna och hästen ur säkerhetssynpunkt:laugh:
I dag kan vi rida förbi kor men jag måste ha halvlånga tyglar, om hon stannar får man vänta ut henne en liten stund, prata lite och sen säga: nu går vi! och då funkar det!:banana: Dock är det fortfarande lite läskigt om det kommer 10-15 kor i full karriär springade mot oss men hon fixar det, det som är väldigt viktigt är att bara begära en sak från henne, lugn skritt frammåt och inget annat.

Jag hade börjat med att gå med hästen där det finns kor. Ha ett riktigt långt grimskaft eller repgrimma så du kan gå före hästen, och visa att det inte är farligt. Viktigt att inte DU signalerar att korna är farliga, utan bara vara helt avslappnad, gör ingen stor sak av korna.
Gå med hästen så nära korna som hon tycker är ok, sedan går du själv några steg närmare. Stå där och bara vänta tills hästen är avslappnad och lugn, då ber du den komma ett par steg närmare dig, och så står ni där igen tills allt är lugnt.
Låt det ta tid, närma dig bit för bit och håll dig hela tiden mellan hästen och korna.
Här har du ju alla möjligheter att träna även i hagen till att börja med, så att hästen blir trygg i ditt sällskap.
Lycka till!

Du har redan fått en del vettiga svar. Framförallt att han ska börja koppla ihop korna han möter på ridtur med korna som står bredvid hans hage. Kor = kor, sadel eller ej.

1. Enklast är att rida med någon annan. När han nitar så kan den andra hästen också stanna, några meter framför. Pressa honom inte så att han vänder och drar, utan låt honom står och glo. Be om två steg. Stå och glo. Be om två steg till. Stå och glo. Det är en variant.

2. En annan är att hoppa av och leda förbi ett par gånger. Finns ingen "prestigeförlust" i det, du går före och låter hästen slappna av bakom - attackerar monstren är det du som dör och han hinner fly. ;) Du kan inte hoppa av veckor i rad dock, någongång får man be honom att fixa biffen själv... Men är den riktigt rädd är det en helt ok metod.

3. Rid i hans hage! Galopperna runt lite, rid sidvärts längs stängslet, skritta på långa tyglar... Sadel - arbete - kossor - normalt.

4. Tömkörning är också utmärkt - ett mellanting mellan att leda, och att rida. Han får gå först, men du är med på marken som stöd. Tömkör någon av era vanliga rundor. Nitar han, så vänta ett tag och låt honom fundera på saken. Sedan går ni - ställ bort huvudet om han trippar och är spänd.

5. Även om det beskrevs illa tidigare i tråden funkar det ibland att rida i högre tempon förbi otäcka saker. Inte galopp med viftande pisk - men rask trav. Hästar är flyktdjur, får han röra sig utan att bli fasthållen i tygeln går det ofta förvånansvärt bra att komma förbi. Inte om han är livrädd givetvis, rädsla a la "uhu - kolla dääär" tonar ned. Istället kollar han till, kanske sprätter åt sidan lite, och länger stegen förbi. Inga konstigheter.

6. Det har ju blivit en grej för er nu. Du förväntar dig att han ska bli rädd, han blir rädd. Försök släppa det. Lättare sagt än gjort, men tänk på annat. Sjung en sång. Vet du med dig att du är spänd uppsuttet så led istället, han minns alla händelser på gott och ont - gör det så lätt som möjligt.

Lycka till och berätta hur det går! :)

Du får komma och träna här hos mig, obs inget staket här inte. Samma kohage
telefon2063.jpg
får hästarna gå igenom. Och inte är det zoomat heller:D

jag har försökt att gå med hästen i longerlina förbi korna men det fungerar bara om det inte är några kor där och även då är det svårt att hantera hästen.

i år så har jag helt enkelt låtit bli att gå förbi ko gården, ibland så skrittar vi mot den och vänder innan hästen hunnit säga emot. sen så har det gått super mycket bättre att gå förbi den andra ko hagen (vid en 90 graders sväng så är det en öppning i häcken mot en äng och på andra sidan ängen är det en ko hage, ca 60m dit) på grus vägen, jag kan stanna henne så att hon tittar lugnt på korna och skritta lugnt förbi ^_^ samma när man skrittar "förbi" den hagen på vår markväg, (en åker emellan hagen och vägen då längre avstånd än vid svängen) där så kan hon också gå lugnt och titta på korna :p. innan så var det bara full galopp och en stor sväng ut på åkern som gick för att komma förbi dom där :).
man ser inte korna från hagen i år så hästarna kan gå på bete där och jag kan rida som vanligt i hagen, att ta sig till ridhuset är inte längre nödvändigt då min nya tränare kommer ut(och då ridhus avgiften är dyyr).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 697
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur