, och sen galoppera förbi i full fart så hästen inte kan få för sig att stanna. detta kräver dock både sporrar och spö + en stor portion envishet. QUOTE]
Och det här ser du som en metod att rekomendera.....!!??
Kicki
nej detta är absolut inget att rekomendera
jag menar bara att såhär har jag fått göra för att få förbi min häst. även när det inte går några kor i hagarna. innan och efter ko gården så finns det stengärden vid vägen,och det svåraste är egentligen att ta henne förbi dessa. när vi på hösten börjar träna på att gå lugnt förbi de fd ko hagarna så är det helt lugnt för hästen att gå mellan stengärdena men att gå förbi dem är väldigt svårt.
jag letar fortfarande efter ett sätt att träna hästen förbi korna, och om jag måste galoppera förbi för att komma bort från att hästen tvär vägrar, reser sig och skenar iväg så gör jag det, men sen när vi kan det så saktar vi av efter halva vägen och galopperar långsammare där, och sen när vi kan det kontrollerat och med bibehållen framåt bjudning så går vi ännu långsammare tills vi ev kan trava hela vägen. detta är kanske inget för alla, men det fungerar någorlunda för min häst och mig. min häst är väldigt dominant och har väldigt lite respekt för människor och litar inte på vem som helst, speciellt inte när man går leder henne. jag tränar såklart varje dag med att få hästen att lita på mig och inte gå över folk, men att leda henne förbi kor är farligt för
mig. man kan inte kontrollera henne till 100% och man kan inte hålla kvar en 600kg häst mot sin vilja, speciellt inte när hon "glömmer" att man är där och nästan går över en för att komma undan korna.
och om jag försöker rida förbi men inte får till den rätta framåtbjudningen och framåt tänket + ramar in henne så kommer hon garanterat att tvärvända och skena åt andra hållet tills man efter 5min får stopp på henne. om jag kunde få fram henne i skritt så hade jag gjort det, men nu kan jag inte det då hon backar + stegrar + lyssnar inte alls på mig. jag vill inte behöva piska eller sparka fram henne, därför galopperar jag förbi nu men spö och sporrar endast för att rama in hästen, och för att kunna ta det lugnare efter hand.
tyvärr så får man ju börja om träningen varje år då pollen "glömt bort" att korna finns i lagom tid tills de släps på bete igen.