Knuta på halsen

M

_Misse_

Min häst har fått stopp i stora venen på halsen efter att ha blivit sprutad och fått dropp pga förstoppning. vi märkte att han svullna i huvudet och sen fick en ganska stor knuta på halsen. vi trodde han blivit sparkad av unghästen då han varit ganska busig och sparkat mot Gazmon. men svullnaden gick inte ner så åkte till veterinär och fick då reda på att de va stopp och att man kanske inte skulle kunna rida han så hårt på ett tag.
så nu tänkte jag höra om någon som har varit med om samma sak kanske kan säga hur hårt man kommer kunna rida hästen sen? :) jag är rädd att han kommer bli deprimerad då han verkligen älskar att jobba och träna :(
väldigt tacksam för svar :)

Sv: Knuta på halsen

det du beskriver låter som tromboflebit. mitt halvblod råkade ut för det efter injektion för kastrering, i hans fall krävdes så småningom en operation (som gick bra vilket inte va självklart) rehaben tog nästan ett år.

som första behandling är tex butta för att häva inflamationen i venväggen, om venen "dör" (om venen svullnat upp och blodflödet stoppats helt) så krävs en operation där venen avlägsnas, blodet finner andra kärl som utvecklas och "tar över" den blodförsörjningen.

är det bara "lite trångt" i venen så kan svullnaden ge med sig själv.

i min häst fall så fick han tyvärr inte rätt beh från början då dom första (2 el 3 vet minns inte riktigt) inte visste vad han drabbats av. en gissade på ormbett...

de va något sånt namn, men vi åkte till klinik och fick medicin och en smörja som vi smörjer med :) det har ju gått ner en del så tror inte hans va så långt gått när vi kollade upp de. så jag tror nästan de bara är lite trångt då svullnaden ger med sig själv efter ett tag, han är ju väldigt pigg och framåt nu med på allt som händer och verkligen älskar att få komma ut igen :)
men vill veta hur folk gått tillväga efter och hur de gått att rida, Robin Z skulle ju även haft samma och kunnat tävla med den :P

min pålle är helt återställd och fullt ridbar. ärret hindrar ingenting :) nu va han inte inriden när han insjuknade men det tog ett år innan han va helt återställd.

fick en liten tromb på en annan pålle efter inj i venen, den gick ner på en vecka. den hästen beh. med butta och orudis. den veckan stod hästen.

okej, veterinären tror gazmon kommer bli bra utan operation då han springer runt som en galning utan att det svullnar upp :) de ska ta tid innan blodet hittar nya vägar men ser bra ut hittills :)
han är ju super pigg och skrittar rundor på han utan att något händer, han har ju väldigt mycket motor och är rädd för mycket så han stressar ju upp sig :P hoppas de går vägen nu bara, han va nära på att gå bort vid nyår då han fick förstoppning och blev super sjuk :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 713
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka