Knottallergi, hjälp!

Sv: Knottallergi, hjälp!

pernilla_s skrev:
Jag har en ponny med mycket svår eksem. De som hade honom innan mig, skötte inte om eksemet varken med flugmedel eller något annat. Det första jag gjorde när jag fick honom var att köpa ett eksemtäcke för att skydda honom. Köpte även flugmedel ( ett med naturliga ämnen då en häst med känslig hud inte bör ha en massa kemekalier). Sedan även ett lugnande medel för huden även det med naturliga ämnen. Efter ett tagh köpte jag ett täcke till för att de går sönder ofta så man får sy dem efterhand och hästen ska inte vara utan täcke ens för en timme. Man kan se att de kliar av sig ett tag efter det sedan och när de väl börjat klia så kliar dem på.
Han gick från att ha sår, vara väldigt svullen och inte ha någon man eller svans till att han nu är i princip helt utan symtom. I somras kliade han bara bort pyttelite man, men innan kunde man se även på vintern att han hade eksem. Täcket har verkligen funkat på honom!
:banana:

Bravo!!! Bra jobbat! :)

hur mycket kostar boetts eksemtäcken? har sett ett täcke i hööks katalogen som kostar 900 nåt, men kommer inte ihåg vad det var för märke. var kan man få tag på boetts eksemtäcken? finns de i storlek 165? det verkar ju som att de täckena är bäst..:D

scizofren skrev:
hur mycket kostar boetts eksemtäcken? har sett ett täcke i hööks katalogen som kostar 900 nåt, men kommer inte ihåg vad det var för märke. var kan man få tag på boetts eksemtäcken? finns de i storlek 165? det verkar ju som att de täckena är bäst..:D

Enklast att gå in på deras hemsida www.boett.com
De är dyyyra, och braaaa.
Det finns ju lite olika modeller, så där kan man se vad man skulle tänkas behöva.

har lite tips som kanske kan hjälpa om "olyckan är framme" trots förebyggande åtgärder. Aloé salva har jag använt på insektsbulor, solsvedda mular och vid sönderkliad svans - tycker att det ger fukt åt huden utan att det blir kladdigt eller fett (sedan är aloé också antiseptisk, vilket kan vara bra med tanke på ev. smitta från knotten). Är det mer eksemliknande symptom med torr och flagnande hud kan ringblomssalva hjälpa. Vid något tillfälle när betten blivit infekterade har vi även avmaskat en extra gång (kan dock ej säga med säkerhet att det hjälper).

håller med "nicke", dom är det bästa på marknaden jag provat.......!
har haft dom på hööks oxå, men dom håller inte lika länge och har inte lika bra passform....
ringer du till boett så kan dom hjälpa med både mått och annat, jättetrevliga att ha och göra med....!
ibland kan dom ha med mindre skönhetsfel till reducerat pris, det köpte jag ett för att ha "i reserv".

Jag menade att betet ska vara så klent som möjligt!! inget kort och sött:smirk: Jag brukar ha henne i en redan avbetad hage som inte blivit gödslad de senaste hundra åren. men jag stödfodrar då med ett fjolårshö+ lite kraftfoder för att den andra hästen får det+ fri tillgång till mineralbalja. Hon är en ponny som blir tjock av luft och kärlek.:banana:

Lazy Lady skrev:
Jag menade att betet ska vara så klent som möjligt!! inget kort och sött:smirk: Jag brukar ha henne i en redan avbetad hage som inte blivit gödslad de senaste hundra åren. men jag stödfodrar då med ett fjolårshö+ lite kraftfoder för att den andra hästen får det+ fri tillgång till mineralbalja. Hon är en ponny som blir tjock av luft och kärlek.:banana:

Vad bra :banana:

scizofren skrev:
men hur kan man säkert veta att det är knottallergi? kan man bara gör pricktest för att säkert veta? det kan knappast vara soleksem på hästen jag känner, eftersom hon är importerad från spanien och van vid solen där nere...

Runt 90% av eksemhästarna har knottallergi som grundorsak, att sedan hästen får flera allergier är inte ovanligt. Soleksem förorsakar inte svullnader i man och svans, samt klåda i dessa. Soleksem kan ses på ljusa partier, te x rosa mular eller karlleder som blir oerhört brända/röda med sårbildning som resultat.

Nicke skrev:
Jag funderade lite på det där med svältbete, hur menade du då?
Menade du inget gräs men hö, eller mindre mat?

Detta med svältbete är starkt omdiskuterat, själv tror jag inte ett smack på det. Däremot tror jag på att skydda hästen från det första spirande gräset på våren, samt att vara försiktig vid betessläppet. Man kan se att vissa hästar får ökad klådtendes av detta, orsakerna finns med största sannolikhet i den förändring som sker i magen när hästen äter sprödgräs. Eksemhästar funkar bäst i ett övervuxet bete, på ett sådant har jag haft min pålle utan ett enda tecken på klåda. Man kan även i övergången till betet köra någon magkur, fördel är att börja några dagar innan betssläppet.

Sen resonerar jag som så, om man tänker sig själv som insekt/knott var trivs man bäst och var är man bäst skyddad? På en äng där gräset växer med 3 strån per kvadrat meter, eller på en äng med tätgräs?

Boj skrev:
Detta med svältbete är starkt omdiskuterat, själv tror jag inte ett smack på det. Däremot tror jag på att skydda hästen från det första spirande gräset på våren, samt att vara försiktig vid betessläppet. Man kan se att vissa hästar får ökad klådtendes av detta, orsakerna finns med största sannolikhet i den förändring som sker i magen när hästen äter sprödgräs. Eksemhästar funkar bäst i ett övervuxet bete, på ett sådant har jag haft min pålle utan ett enda tecken på klåda. Man kan även i övergången till betet köra någon magkur, fördel är att börja några dagar innan betssläppet.

Sen resonerar jag som så, om man tänker sig själv som insekt/knott var trivs man bäst och var är man bäst skyddad? På en äng där gräset växer med 3 strån per kvadrat meter, eller på en äng med tätgräs?
Nu menar inte jag att man i princip ska släppa hästen i ett grustag.. I den hagen som min häst går i finns det gott om träd att få skugga ifrån och hon har visat sig må bättre av att gå på ett klent bete, har provat att släppa henne i en övervuxen hage oxå men det fungerade inte då hon började klia sig i manen igen, fukten stannar kvar längre i ett långt gräs-knotten likaså.

Iså fall vore det mest naturlig att stall in hästen nattetid, och ge hästen tillgång till mat dagtid. Knotten är mest aktiva i skymning och gryning, jag tror inte att man förbättrar hästens situation genom att förringa den maten som är livsviktig för resten av året.

Som jag skrev tidigare så tar jag in henne när det är för jäkligt.. Hon får inte stå utan mat med utstickande revben, jag anser inte att bete är något som är livsviktigt nuförtiden då man kan köpa väldigt bra mat till sina hästar. mina får analyserad mat av god kvalite året om. Det finns hästar som aldrig går på bete, min tävlingshäst kommer att få väldigt begränsad betestillgång detta året pga tävlingar,kommer att få vara inne nattetid. Kommer dock få en paus i juli augusti för att få en liten sväng i beteshagen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 100
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka