knöl, vad kan det vara?

G

granbark

Har haft min foderhäst i ett halvår nu, och han är 13 år. Vi har haft problem med en hovböld i sommar och han fick massa hov bortskuren, gips och sedan husarrest i två veckor. Så totalt fick han väl en månads vila, tidigare har jag ridit 4-5 dagar i veckan, ingen speciellt ansträngande ridning då han inte haft några muskler att tala om utan mest uppbyggande, men inga hoppass med hinder på 1.20 precis.

För några dagar sedan märkte jag att han var oren i traven och när jag tittade på benen märkte jag att han fått knölar mellan kotan och hoven, på sidan om liksom (jag är hopplöst kass på namn på hästens kroppsdelar). Jag har inte lagt märke till dem tidigare, på höger fram är det säkert normalt, det är nog bara jag som nojjar men på vänster fram är det en rätt rejäl knöl som sticker ut. Nog för att jag är oerhört blind men hade det varit benpålagringar borde jag väl sett dem tidigare? Han har vilat i 4 dagar nu och idag markerade han inget i skritten i alla fall, han ömmade inte eller reagerade inte när jag klämde och kände och vred och klämde lite till.

Vad kan det vara för något tro? Någon som har några spekulationer?

Här är en bild på det
imag0017_162838555.jpg

Sv: knöl, vad kan det vara?

Vid vrickningar så kan det uppstå "knölar" svullnader på det stället du beksriver.

Jag har en känsla av att det tyvärr inte är en vrickning :cry:
Han var rätt halt i traven idag även om han fortfarande inte ömmar
Har bokat tid på klinik men har inte tid förrän om en vecka men han verkar inte vara jätteöm för han bryr sig inte om man klämmer och så...

Knölen är ju rätt hård, och jag tror att det kan vara en benpålagring, hur farligt är det när den sitter där? :cry:

Min ömmade inte heller på knölen efter sin vrickning, det onda verkade sitta djupare sas.

Okej hur lång tid tog det innan knölen försvann?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb