Giganten

Trådstartare
Ska snart flytta hemifrån (igen) och är i stort behov utav köksknivar. Då jag inte har någon koll på vilka knivar som behövs så söker jag komplett knivset för att skära bröd och kött o.s.v.
Men vart hittar man Bra knivar till inte allt för många tusenlappar? Jag är helt värdelös på köksgrejer, har ingen koll alls på vad som är bra/dåligt...

Sv: Knivar

kvalité kostar.. victorinox är rätt billiga och omtyckta.

det jag direkt kan avråda är åhlens egna knivar som kostar ett par hundralappar styck, inge vidare skärpa i o de tappar den dessutom snabbt. används numera enbart till att skära i ugnsformar o sånt med så man slipper skärpa ordinarie knivar så ofta.

Jag köper gärna kvalité. Kikade tillochmed på NK i Stockholm. Men deras knivset för 3500:- saknade en kniv. Har ingen lust att köpa okomplett knivset och ha en omatchande kniv, vill helst ha en hel serie.

NK betyder i sig inte kvalité, men visst.. global, kai, satake mfl kör ju samma stil år efter år och är helt okej.

när du säger "saknar en kniv", vad är det som saknas? det är ju en fördel om du specificerar vad du vill ha då det till stor del är en smaksak vad man väljer att nyttja till vad.

vill man ha en 12 eller 20cm grönsakskniv eller både och? .. vill man ha en 15 eller 20 cm lång filékniv? flexibel eller styvt blad? ja du förstår grejjen.. bra om man tänkt igenom vad man söker

själv har jag bara globalknivar och är väldigt nöjd, det mesta finns och en del även i flexibelt utförande som jag uppskattar (hos filéknivarna främst då). Designen har de haft sedan 80talet iaf och det är lätt att komplettera med nya utan oroa för att designen ska vara någon annan..

som med alla knivar, de kräver sitt underhåll för att göra sig rättvisa, och är du inte beredd att slipa de regelbundet (jag slipar mina iaf en gång i veckan) så är det inte pengarna värt.

Jag behöver kunna skära kött och fisk, grönsaker, svamp, frukt. Jag behöver kunna skära bröd. Det är det jag behöver knivarna till.
Är ingen proffskock direkt. Vill bara kunna laga mat åt mig själv och kanske lite gäster ibland. Kunna skära kött, kunna skära grönsaker... Jag bor ju ensam...

Kniven ska vara skön att hålla i.

Globalknivarna kändes lite över min budget. Är mycket att skaffa till egna boendet.

På NK så saknades kniven att skära köttet med. Fanns två utav tre knivar...
Räcker tre knivar till vanlig hemmamatlagning? Jag kan inte sådant här. Inte ett dugg...

en del nöjer sig med en tandad brödkniv och skär allt från bröd till kött o grönsaker med det.

sedan beror det ju mycket om vad du lagar.

en kockkniv på 18-25cm (mitt tycke lagom stor, måttet avser längden på eggen) duger alldeles utmärkt att skära stekbara skivor av entrecôte, kalv eller vad som, eller skära upp en köttbit som gräddats i ugnen, eller att skära ut lagom stora portionsbitar av en filead lax.

den är däremot inte i mitt tycke lämpad att filea en fisk med, då vill jag ha en flexibel filékniv i storleksordningen 16-20cm ungefär (inte kortare iaf) som fungerar bra till att filéa det mesta i fiskväg, lax uppåt 10kg anser jag inte för stort för en sådan kniv.. jag använder den i kombination

utöver det så vill jag ha en, gärna två grönsaksknivar.. en större och en mindre, måste jag välja en av de väljer jag den större. mindre 10-14cm, större anser jag 16-20cm, den större för större grödor såsom kolhvuden, sallat osv, den mindre för vitlök och andra små lökar, rädisor osv.

sedan ett par små skalknivar med lika olika storlekar och eggar, raka o svängda åt båda hållen till att skala potatis, frukter osv med.. (jag skalar inte med "potatisskalare").

sedan vill jag även ha en lång rakeggad kniv på 30-35cm till att skära julskinka, lax (om man ska grava exempelvis) eller dylikt.. fungerar även utmärkt att skära baguetter och annat bröd med med om kniven är skärpt.

vad har man mera? tja.. en köttgaffel vill jag ha o det anser jag faller under köksknivar då det brukar ligga i samma disk.. utöver det så vill jag även ha någon kniv att skära i karotter och skålar i, typ om man gör en potatisgratäng eller lasagne... det vill jag inte ha några "fina" knivar till.. främst för att det sabbar knivarna i form av att de blir slöa, vilket genererar merjobb i form av att man får ställa sig o slipa knivarna varje gång man skurit i en form, vilket i förlängningen kortar ner livslängden då de slipas ner fortare.

men det är klart, sedan jag flyttade hemmifrån har jag valt att unna mig sådant som jag själv tyckt varit viktigt, nu när jag bor med min sambo behöver jag inte vara orolig för att något syskon går o öppnar konservburken med de dyra knivarna, eller att de diskar de i diskmaskinen.

men ja, man kan börja med 2-3knivar.. ska du välja 2 knivar så väljer jag en kockkniv på 18-20cm och en stor grönsakskniv i 16-20cm storleksordningen, har du 3 knivar väljer jag ovan nämnda men också en filékniv.. jag antar att många skalar potatis med skalare.

Jag gillar icas egna. Tycker de är marginellt sämre än Global faktiskt. Köp en och se vad du tycker. Sen rekomenderar jag magnetlist istället för att ha dem i lådan och att ha ett bra bryne.

Icas knivar har fått bra betyg i dom tester jag läst. Köper nog dom till att börja med. För dom ligger bra till. Sen var frågan vad man behöver för knivar...
Men det har Tomten radat upp bra :)

Oj vad "alla" är avancerade med sina knivar!

Vi använder typ bara kockkniven vi har. Ibland någon liten kniv, grönsakskniv antar jag, men oftast bara den stora kockkniven. Den fungerar utmärkt till allting här hemma, kött o grönsaker, rotfrukter osv. Vi filéar aldrig någon fisk eller liknande så vi har inget behov av någon flexibel filékniv. Brödknivar tycker jag generellt sett bara smular sönder, vi har en men den används knappt.

Loppis ;). Ha ha, nej men när jag flyttade hemifrån inhandlade jag slöa knivar på loppis för nästan noll kr, sen slipade jag upp dom och sen hade jag perfekta knivar. Numera har jag 2 knivblock jag fått i present, men har märkt att: man använder nästan bara 2 av 5 knivar enbart. De andra blir lite överflödiga. Man väljer sina favvoknivar och har dom sen till allt oavsett om dom ska användas till det ändamålet eller inte.

Sen var frågan vad man behöver för knivar...

Köp ett billigt knivset på IKEA då tills du vet vad du behöver. Sen kan du lägga ut dyra slantar om du vill, när du vet att det är något du faktiskt kommer att använda. Ska du flytta hemifrån finns det nog gott om saker att lägga pengar på annat än köksknivar.

Jag håller med Skogstrollet - köp ett billigt knivset på IKEA och köp någonting lite bättre när du har bättre råd.

Jag har några olika (billiga) knivset. Från coop osv. Funkar jättebra för oss, känner inte att jag är i behov av knivar för flera tusen..

Jag tycker man behöver:
-tandad lång kniv till bröd
-Vass vanlig kniv som går till kött, grönt osv.
-Liten kniv

Sen är det ju alltid skönt att ha ganska många knivar, iallafall om man som jag gärna skjuter på disken.. :angel:

Jag har bland annat dessa (förutom den smala till höger)
2826_F26669E3-0DED-474C-AE83-D2DD36E65950.jpg
och de är jättebra.

Åh, tack alla för alla svar!
En snäll bukare har erbjudit mig knivar gratis (blir aldeles stum) så jag har knivar medans jag funderar vidare på vad jag behöver för knivar. Så jag har knivar att börja med så länge. Buke är fantastiskt!

Kanske man inte behöver sådana där lyxknivar heller? Kanske Icas och Coops duger aldeles utmärkt?

Jag har då inget behov av lyxknivar. Du lär märka när du håller på med dina knivar, om de känns tillräckliga eller om du villa ha mer.
Så snällt att du fick knivar! :laugh:

Hejsan!

Om du vill ha schyssta knivar av lite högre kvalité, men kanske inte vill betala skjortan för dem, kan jag faktiskt rekommendera DUKAs knivar, modell SAREK! Skön tyngd i knivarna (ja, jag vet att alla kanske inte gillar det ;) ) och riktigt hög kvalité! Använder annars själv knivar från Henkel (kostar dock ganska mycket. Min 10" kockkniv går på nästan 2000:-!! :angel: ) som är bra balanserade och lagom tyngd i bladet.

En rekommendation är att du går till en bra köksaffär och bara testar olika knivar, hur de känns för dig att hålla i handen, tyngd, osv! Glöm inte att skaffa en riktig knivslip så att du kan slipa knivarna! Ett skärpstål, som många tror slipar eggen, rätar egentligen "bara" ut små hack och ojämnheter i bladet. Kan rekommendera FISKARS knivslip (ca 100-200:-) med trissa! SUVERÄN!!!! Funkar klockrent att slipa kniven med! :love: Privat använder jag till och från även ett diamantbryne (går på 400-500:-) när jag slipar mina knivar!

Ska erkänna att jag är väldigt petig med knivar, då jag arbetat som kock ett tag och utbildade mig till detta under tidiga år. :o Men har lärt mig en sak om knivar och det är att om man köper bra kvalité på dessa, så kommer de att hålla nästan hela livet ut med rätt hantering och skötsel.

Håller även med tomten angående ett "startset", men skulle vilja lägga till en liten skalkniv till "samlingen"! Bra att använda när man skall skala lök, mm.

Supersnällt att du fått knivar! Nu kan du ju ta god tid på dig att "shoppa" knivar, om du känner att du har behov av detta?! ;) Bra att inte känna sig jäktad när man skall göra sådana inköp! Kan rekommendera en hemsida på nätet för knivar: www.knivar.nu

Har handlat av dem tidigare och de har haft bra och trevlig service, och du kan sitta hemma och kolla i lugn och ro. De har även så att du kan besöka dem i närheten av Spånga om jag inte minns helt fel!

Lycka till med dina knivar nu! :)

jag kan varmt rekommendera tupperwares knivar där bestämmer du själv vad som ingår i ditt sett. priserna ligger på mellan ca200-ca500kr st. jag köpte både kockkniven, brödkniven, skalkniven ,örtkniven och en mindre variant av brödkniv fick ett paketpris på 1500kr men som sagt så väljer du själv hur många knivar och vilka så du kan beställa dem var för sig. följer du dessutom skötselråden så är det s.k "livstids garanti". supersmidigt. jag har även köpt till TW egna knivslip.

kan även rekommendera knivar av märket anders petter, har dock inte en aning vart de ligger prismässigt men det är en trogen tjänare hemma i köket...

Senast ändrad:

Har kikat på hemsidan där men det är så mycket knivar! Men bra att du sa det! Jag ska absolut åka dit! Klämma och känna på knivarna! Tack för tipset! Tar med mig föräldrarna och väljer mitt aldeles egenvalda knivset!

Duka finns ju tyvärr inte kvar längre...

TW ska jag kika på också! Är fruktansvärt nöjd med deras andra produkter. Köper hellre kvalité en gång än billigt skit många gånger...

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?