Sv: Knivar
Hejsan!
Om du vill ha schyssta knivar av lite högre kvalité, men kanske inte vill betala skjortan för dem, kan jag faktiskt rekommendera DUKAs knivar, modell SAREK! Skön tyngd i knivarna (ja, jag vet att alla kanske inte gillar det
) och riktigt hög kvalité! Använder annars själv knivar från Henkel (kostar dock ganska mycket. Min 10" kockkniv går på nästan 2000:-!!
) som är bra balanserade och lagom tyngd i bladet.
En rekommendation är att du går till en bra köksaffär och bara testar olika knivar, hur de känns för dig att hålla i handen, tyngd, osv! Glöm inte att skaffa en riktig knivslip så att du kan slipa knivarna! Ett skärpstål, som många tror slipar eggen, rätar egentligen "bara" ut små hack och ojämnheter i bladet. Kan rekommendera FISKARS knivslip (ca 100-200:-) med trissa! SUVERÄN!!!! Funkar klockrent att slipa kniven med!
Privat använder jag till och från även ett diamantbryne (går på 400-500:-) när jag slipar mina knivar!
Ska erkänna att jag är väldigt petig med knivar, då jag arbetat som kock ett tag och utbildade mig till detta under tidiga år.
Men har lärt mig en sak om knivar och det är att om man köper bra kvalité på dessa, så kommer de att hålla nästan hela livet ut med rätt hantering och skötsel.
Håller även med
tomten angående ett "startset", men skulle vilja lägga till en liten skalkniv till "samlingen"! Bra att använda när man skall skala lök, mm.
Supersnällt att du fått knivar! Nu kan du ju ta god tid på dig att "shoppa" knivar, om du känner att du har behov av detta?!
Bra att inte känna sig jäktad när man skall göra sådana inköp! Kan rekommendera en hemsida på nätet för knivar:
www.knivar.nu
Har handlat av dem tidigare och de har haft bra och trevlig service, och du kan sitta hemma och kolla i lugn och ro. De har även så att du kan besöka dem i närheten av Spånga om jag inte minns helt fel!
Lycka till med dina knivar nu!