Knep mot slemhosta???

P

Parant

Nu när det är massa förkylningstider så undrar jag om ni har något knep mot slemhosta på småbarn?
Min son är 6 månader o det är hans första hosta. :cry:
 
Sv: Knep mot slemhosta???

Är det illa så tycker jag att du ska ringa VC eller sjukvårdsupplysningen eftersom det är helg, och få hostmedicin utskrivet för det finns inget icke receptbelagt som man får ge till så små barn! Och eftersom det är RS tider så är det bra att ha varit till läkaren!
 
Sv: Knep mot slemhosta???

Nej det är inte så illa, han hostar inte mycket alls, är pigg o glad, och kunde sova ordentligt i natt. Vi andra två i familjen är oxå förkylda.
Jag bara tänkte rent allmänt. :)
 
Sv: Knep mot slemhosta???

Oki då är högt huvudläge, näsdroppar kan hjälpa lite grann, vara ute är oxå bra, även om de hostar lite just när man går ut så är det bättre att vara ute! Men blir det värre så tveka inte att få hjälp!
 
Sv: Knep mot slemhosta???

Högläge och näsdroppar är bra, precis som snurrfian skriver. Men man ska helst inte ge hostdämpande i onödan, för då stannar slemmet kvar i lungor och luftrör. Det är mycket bättre att de får hosta upp slemmet och bli av med det. Visst är det jobbigt, men det går ju över.

En sak till förresten, undvik gärna de receptbelagda hostmedicinerna om det går. Det är väldigt olika hur de slår...det finns bebisar som blir som uppskruvade som Energizer-bunnies av dem, somliga får hemska mardrömar. Jag testade att ta en slurk själv och blev alldeles "manisk", kunde inte sitta still och städade nästan hela huset i ett sträck. :D Det är något morfinliknande ämne (tror jag?) i de receptbelagda. Alla blir inte trötta och sover gott av dem. :angel:
 
Sv: Knep mot slemhosta???

När Fredrik var fyra månader åkte han antagligen på RS, inget prov togs men barnläkaren var tämligen övertygad, men ialla fall så fick vi brickanyl utskrivet då som är luftrörsvidgande, för det tyckte hon var bättre till sådan små barn. Elin fick någon vända med Lephfeton när hon var runt året men det gömde jag längst in efter att hon vaknade med hjärtklapning och panik... Mollipecen har fungerat relativt bra de gånger vi har behövt... Eh ja vi har haft ett antal omgångar med jobbig hosta, men peppar peppar så verkar vi ha klarat oss i år! :crazy::D
 
Sv: Knep mot slemhosta???

Beror på hur mycket barnet hostar och om det störs av det, tex inte får sova.
Vi har div hostmediciner för olika behov. Sista omgången nu så blev det en ny, en starkare eftersom lillen hostade tills han kräktes.

Håller med om att barn under 1 år i allafall ska man försöka undvika hostmedicin i det längsta men barn måste få sova så då är det bra att ge tycker jag. Är alltid lika oroliga för lunginflammation hos mindre barn som har svårt att hosta.

Men att ringa sjukvårdsupplysningen är ingen dum idé.
 
Sv: Knep mot slemhosta???

KL
Jag ringde faktiskt till sjukvårdsupplysningen nu ikväll.då min dotter (8mån) har väldig hosta sen några dagar tillbaks och de rekommenderade varm söt saft. Sa att det var minst lika bra som hostmedicin,just för att lösa slem. Har prövat det nu ikväll och hoppas att det blir en bra natt och att hon slipper hostan något iallafall..
 
Sv: Knep mot slemhosta???

KL
Jag ringde faktiskt till sjukvårdsupplysningen nu ikväll.då min dotter (8mån) har väldig hosta sen några dagar tillbaks och de rekommenderade varm söt saft. Sa att det var minst lika bra som hostmedicin,just för att lösa slem. Har prövat det nu ikväll och hoppas att det blir en bra natt och att hon slipper hostan något iallafall..

Slemlösande är ju bra, då blir det lättare att hosta upp. Ett tips är att undvika mjölkprodukter helt under tiden, för mjölk förvärrar slemmet. :idea: Hårdost går bra.
 
Sv: Knep mot slemhosta???

När Fredrik var fyra månader åkte han antagligen på RS, inget prov togs men barnläkaren var tämligen övertygad, men ialla fall så fick vi brickanyl utskrivet då som är luftrörsvidgande, för det tyckte hon var bättre till sådan små barn.

Luftrörsvidgande är ju bättre, eftersom de får lättare att andas trots slemmet.

Allt kallas ju hostmedicin, men det är skillnad på slemlösande, luftrörsvidgande och hostdämpande. Jaja, jag ska sluta tjata. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 749
Senast: Krålus
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: cewe
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 428
Senast: amsway
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp