Knep för att få hästen att stanna när man åkt av?

Sv: Knep för att få hästen att stanna när man åkt av?

Är man ett pucko för att man är mänsklig och gör misstag?
Shiet. det är nog lika bra jag går o gräver ner mig, för att rycka hästen i munnen har jag gjort mig skyldig till mer än en gång.

Ja, man är ju inte direkt en god ryttare om man sitter o sliter och rycker hästen i munnen.
eller du kanske tycker det..? :confused:

Jag kan ersänna att när jag började min ridning så hände det att jag råkade rycka till hästen i munnen, men eftersom jag alltid hållt mig till western och NH hantering och ridning så har jag inte använt tygeln så mycket och därpå så rycker jag inte i hästens mun.

Men du-

Alternativ
1. Du håller kvar. Hästen får ett ryck i munnen, du hänger med lite. Oj, ett litet sår i munnen. Helosan en vecka sen är det som bortblåst.

2. Du släpper. Tygeln är kvar över halsen, men som den alltid gör så glider den mer åt ena sidan. Hästen trampar på tygeln, drar sönder munnen rejält. Till följd av det snubblar den när huvudet är placerat i lågt läge då tygeln inte går av SÅ lätt. tjohej, där rök hästens hals :crazy:

Välj själv:smirk:

Till ts:
Sen att dessa hästar busar. Vem bestämmer - du eller hästen?! Häten FÅR INTE busa med dig på det sättet, det är direkt LIVSFARLIGT. En flockledare kan bestämma när det får busas och inte, den flockledaren är du. Det är upp till dig.

Och om du nu är flockledaren så får hästen inte under några som helst omständigheter trampa eller sparka dig. Den ska acceptera dig och visa dig vördnad och respekt. Låter som om att "bus" är en ursäkt till dåligt uppförande tycker jag.

Tillägg: Oj, ursäkta. Du ville ha tips på hur de ska stanna kvar. Tycker "kom"-grejen verkar mkt väl värd att pröva;)

Nu har jag inte läst tråden men svarar endå.

Av en ren reflex håller man ju kvar tyglarna i handen. Funkar på min storhäst som stannar snällt brevid.
Höll däremot kvar i unghästen en gång av samma reflex, hon försökte dra i väg och vips så åkte min axel ur led. Säger bara AJ!
Sen dess släpper jag Alltid henne. (Men samtidigt rider jag inte ensam ute så risken för att hon skulle dra iväg är minimal)

jag håller också kvar i tyglarna av ren reflex. tycker det är liite överdrivet med alla dessa kommentarer om vilka skador det ger på hästen att få detta ryck i munnen. när jag ramlat av och hängt kvar i tygeln så har ponnyn stannat av sig själv efter några meter och han har aldrig fått ngt sår eller annan skada.. däremot har jag själv fått skrubbsår och liknande. det är inte djurplågeri att hålla i tygeln när man ramlar av..
dessutom så tror jag inte att majoriteten faller av så ofta att hästen skulle få några bestående skador av att man håller i tygeln. jag tror också att olycksrisken är större om den rusar iväg, fastnar i slängande stigbyglar, bockar så tyglarna åker över huvudet och runt frambenen, springer över en bilväg etc.
Har nog inget konkret tips till TS direkt, men något i förebyggande syfte iaf så man slipper avramlingarna.. balansövningar kanske? :) och uppfostra hästarna bara. du kanske kan låta dom springa av sig sin överskottsenergi i ett ridhus/utebana innan ridningen.

Du har missat ganska många saker.

Alternativ
1. Du håller kvar. Hästen får ett ryck i munnen, du hänger med lite. Oj, ett litet sår i munnen. Helosan en vecka sen är det som bortblåst.
Om du tror att det värsta som kan hända är ett litet sår, så kanske du ska tänka lite utanför ramen.
Jag vet hästar som pga ett liknande "litet" ryck i munnen aldrig kunnat gå med bett, eller som blivit förstörda i käken.
Det är inte så stor risk, men det kan hända.
Tänk på att det är en 50+-kgs klupm som sliter i munnen i hög fart
och inte en fågel som nyper i tygeln.

Du missade även det med om tränset råkar flyga = hästen kan skada sig något förskräckligt. Träns är starka saker.

Du håller kvar i tygeln, hamnar under hästen och dör/skadar dig allvarligt.

Hästen får panik för att du håller tygeln, springer iväg med dig släpandes efter (har jag sett x antal ggr, en människa har sällan reflexerna nog att släppa ens då..).

2. Du släpper. Tygeln är kvar över halsen, men som den alltid gör så glider den mer åt ena sidan. Hästen trampar på tygeln, drar sönder munnen rejält. Till följd av det snubblar den när huvudet är placerat i lågt läge då tygeln inte går av SÅ lätt. tjohej, där rök hästens hals

Tyglar går lätt av. Annars måste man ha några supertyglar.

Det är snarare risken att fastna som är värst. Trampar hästen på tygeln går den av - snor hästen in sig i tygeln kan benet gå av.

jag tror risken att det händer ngt farligt (för hästen då, ryttarens skaderisk ökar ju såklart om man hänger kvar) är ungefär lika om man släpper taget eller ej.. liksom okej man släpper, men risken finns att hästen skadar sig när den rusar hem till stallet. man släpper inte taget och hästen kan göra sig illa i munnen/nacken.

Ptrooa hysteriskt.. släpp inte tyglarna. Ibland känner man ju, "Nu ramlar jag av" och då kan man tänka på hur man landar och att hålla kvar i tyglarna. När det går fort är det svårare.

Mina stannar alltid nu för tiden och undrar vad jag gör på marken när jag nyss satt på. Typ "Jaha, skulle du inte sitta däruppe mer?! Nähä okej då.. väntar väl här så länge då.."

Min märr har dragit hem en gång och då var hon stressad. Jag har ramlat av henne massa ggr och tappat henne när hon har gått på släp (alltså tappat grimskaftet, hon har inte slitit sig) men hon stannar alltid när man ptrooar om hon inte är helt uppe i varv, då snurrar hon lite men kollar vart jag är.

Den andra blir grymt osäker om jag ramlar av. Han brukar fortsätta lite men sen stannar han jämt och kollar bakåt. Han har aldrig dragit hem, däremot har han skenat med vagn en gång och var borta i ca 45 min innan vi hittade honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 946
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 562
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden