Knep för att få hästen att stanna när man åkt av?

Sv: Knep för att få hästen att stanna när man åkt av?

eller försök hålla kvar tyglarna...QUOTE]

försök ALDRIG att hålla kvar i tyglarna!!
Det är det mest idiotiska man kan göra om hästen springer iväg när man faller!!

jag kan säga så här jag har en vana att aldrig släppa tyglarna dom få gångerna jag ramlar av å har ALDRIg "peppar peppar" slagit mej. De känns som om att när man flyger å håller i tyglarna så landar jag alltid på fötterna elle ri alla fall inte med huvet först. så jag tänker fortsätta hålla kvar tyglarna.

Men hästen får ju skylla sig själv om den försöker rusa iväg. Det är samma sak som om den börjar skena, den får skylla sig själv om den "springer emot" bettet, den får skylla sig själv att den får ont.
Hon kan väl inte rå för att hon ramlade av, det är ju inget man kan förhindra för det mesta. Och varför skulle hon INTE få rida ut som nio åring? Tänk efter lite innan du skriver

Är det jag som skall tänka efter lite när jag skriver? :confused:
Jag tycker du borde göra det.
"Hästen får skylla sig själv om den försöker rusa iväg"??

Men gud människa, vad tänker du med??

Vet du inte hur en häst fungerar?? :confused:

Det behöver absolut inte bli något ryck i munnen när man trillar av.

Behöver nej, men jag kan nog påstå att 99% av alla som håller kvar i tyglarna sliter hästen i munnen!
Annars måste man ha extremt långa tyglar eller alldeles för liten häst.. ;)

Det värsta som kan hända om man håller kvar i tygeln är att huvudlaget kan följa med över hästens öron.
Är det då bättre med en lös häst utan träns (Eller i värsta fall med tränset slängandes runt benen! :eek: ) än en lös häst med träns?

Tänk lite innan du skriver.

Men hästen får ju skylla sig själv om den försöker rusa iväg. Det är samma sak som om den börjar skena, den får skylla sig själv om den "springer emot" bettet, den får skylla sig själv att den får ont.
Det är knappast hästens fel att den är ouppfostrad eller har dåligt förtroende för ryttaren.
Man kan aldrig säga att hästen ska skylla sig själv, när den inte är uppfostrad att göra rätt.

Hon kan väl inte rå för att hon ramlade av, det är ju inget man kan förhindra för det mesta.
Nej, och den stackars hästen kan inte rå för att den klantiga ryttaren inte höll sig kvar. :idea:

jag kan säga så här jag har en vana att aldrig släppa tyglarna dom få gångerna jag ramlar av å har ALDRIg "peppar peppar" slagit mej. De känns som om att när man flyger å håller i tyglarna så landar jag alltid på fötterna elle ri alla fall inte med huvet först. så jag tänker fortsätta hålla kvar tyglarna.

måste bara skriva att jag tycker man ska hålla kvar tyglarna så gott man kan...
såg ut i den citeringen som om ja inte tycker de...men de tycker jag.
fast som sagt beror på situationen..dom hästar ja ramlat av har alltid stannat när dom kännt att dom inte kan springa iväg.

Senast ändrad av en moderator:

men de är ju så o ramla av..man kan bli trampad även om man släpper hästen..och sen så brukar dom flesta hästar stanna när dom märker att man håller i dom.

Bara för att få dig/er att tänka ur en annan synvinkel..

Om man sitter på en känslig häst, ramlar av på sidan och då drar den i munnen (om man väljer att hålla kvar tygeln) så svänger hästen automatiskt åt det håll man drar. För den är lärd så. Den kanske inte ens hinner reagera på att ryttaren är påväg mot backen/ligger på backen innan det är försent.
Vad som kan hända sen vill jag helst inte ens spekulera om.

En annan häst kanske istället försöker fly från smärtan (har jag sett x antal gånger) och släpar med ryttaren bakom/bredvid sig.
Då måste man vara extremt reaktionssnabb och hinna släppa innan det är för sent.... :crazy:

Väljer man att släppa så är det nästan aldrig någon risk att på något sätt bli översprungen.

mm..beror ju på vad de är man rider på..är de en väldigt nervös o ängslig häst som istället blir rädd o sticker ska man ju inte hålla kvar kanske..
men oftast går de ju såpass fort att hästen inte heller hinner reagera på att man åker av och inte hinner tänka att man drar i den sidan så den går åt de hållet..om de inte är en väldigt långsam avtrillning.

ja är sån som hellre bryr mej om att hästen inte sticker iväg o skadar sej på nåt sätt än att ja blir skadad av att hålla kvar hästen.
men ja släppte ju min häst med när han bocka av mej i skogen..hade ja hållt kvar där så hade han nog dragit med mej en bit..men han kom ju tillbaka så de gjorde ju inget.

En sned rygg och ett söndersparkat knä senare (två olika händelser) så betvivlar jag faktiskt på detta.
Du har tydligen haft extrem otur. Men det är faktiskt så att hästar undviker så mycket dom kan att trampa på en människa som ligger på marken. Ibland så kan dom ju bara inte rå för det. Jag har också blivit trampad på, men det har aldrig varit hästens fel.
Jag håller däför inte med om argumentet att man ska släppa tygeln därför att man kan bli trampad på av en snurrande häst.

Behöver nej, men jag kan nog påstå att 99% av alla som håller kvar i tyglarna sliter hästen i munnen!
Annars måste man ha extremt långa tyglar eller alldeles för liten häst.. ;)
Jag har då aldrig varit med om att rycka hästen i munnen, tygeln brukar åka över huvudet på hästen och man står/sitter där med tygeländan i handen. Rycker då hästen bakåt så inte blir den dragen i munnen. Förresten ser jag inte det som något så hemskt för hästen så att man behöver varna folk för att inte hålla kvar i tygeln. Hästarna rycks ofta i munnen när ryttaren sitter på ryggen också :smirk:

Är det då bättre med en lös häst utan träns (Eller i värsta fall med tränset slängandes runt benen! :eek: ) än en lös häst med träns?
Det händer inte så ofta att huvudlaget åker av, och gör det det så inte slänger det runt benen på hästen. Ryttaren blir stående med det i handen och en försvinnande hästrumpa i horisonten :D
Släpper man däremot tygeln så händer det ofta att hästen trasslar in benen och trampar sönder tyglarna eller snubblar.

...Hästarna rycks ofta i munnen när ryttaren sitter på ryggen också :smirk:

Så du menar alltså att bara för att det finns ryttare som inte förstår sig på hästar som rider på ett felaktikt sätt så är det ok att rycka/dra hästen i munnen när man åker av..? :confused:

eller försök hålla kvar tyglarna...QUOTE]

försök ALDRIG att hålla kvar i tyglarna!!
Det är det mest idiotiska man kan göra om hästen springer iväg när man faller!!

Innan försökte jag ALLTID hålla kvar i tyglarna när jag ramlade av...
Men efter att ha fått en krafftig hjärnskakning pga. av det OCH min tränare gjorde det samma och det slutade med att hon fick en spricka i skallen :eek:

Sen beror det lite på sitvationen också är man ute på en väg med bilar så är det ju en sak (Fast där ska man ju bara vara om man har en säker häst! men alla kan ju faktiskt bli rädda.)

*kl*

Alltså, jag har aldrig direkt reflekterat så mycket över detta, men när jag åker av, så åker jag av. Inte en chans att jag hinner hålla kvar i tygeln. Jag ligger på backen, o sen är det inte så mkt jag kan göra åt det.
Har hittils bara trillat av ute två ggr, båda gångerna ganska långt från vägen, och ena ggr stannade den för att beta, så jag fick fatt i den, andra ggr sprang den en bit, men stannade sen dock (feg häst :p ). Trampade dock på tygeln och tränset gick sönder..

Det där med att få hästen att stanna när man trillat av... tja.. Det beror nog mycket på vad för häst det är och varför den blir rädd. Men en "normal" häst som bara busar.. tja, man kanske ska ta till vana att ha med sig en morot eller liknande? ´
Jag är normalt inte för träning med godis, men hellre det än en lös häst ute på vägen!

Jag har då aldrig varit med om att rycka hästen i munnen, tygeln brukar åka över huvudet på hästen och man står/sitter där med tygeländan i handen. Rycker då hästen bakåt så inte blir den dragen i munnen.
Då ramlar du alltid av över huvudet på hästen?
Ramlar man på sidan så är det sällan tygeln åker över huvudet, utan då brukar ryttaren alltid bli hängandes/slitandes i tygeln.

Förresten ser jag inte det som något så hemskt för hästen så att man behöver varna folk för att inte hålla kvar i tygeln.
Hästarna rycks ofta i munnen när ryttaren sitter på ryggen också :smirk:
Så bara för att vissa puckon sliter sina hästar i munnen så ger det dig/mig rätten att göra det när du/jag klantar till det och faller?
Bara för att vissa misshandlar sina hästar med spö så är det inte accepterat eller trevligt för hästen. ( :smirk: )

Det händer inte så ofta att huvudlaget åker av, och gör det det så inte slänger det runt benen på hästen. Ryttaren blir stående med det i handen och en försvinnande hästrumpa i horisonten :D
Släpper man däremot tygeln så händer det ofta att hästen trasslar in benen och trampar sönder tyglarna eller snubblar.

Nej det vet jag men Om det händer så kommer det bli slängandes runt hästen om man har otur (Tyglarna stannar ju som sagt oftast kvar runt halsen..)
En tygel går lätt av men ett träns runt foten är lite värre.

Så du menar alltså att bara för att det finns ryttare som inte förstår sig på hästar som rider på ett felaktikt sätt så är det ok att rycka/dra hästen i munnen när man åker av..? :confused:

Så bara för att vissa puckon sliter sina hästar i munnen så ger det dig/mig rätten att göra det när du/jag klantar till det och faller?
Bara för att vissa misshandlar sina hästar med spö så är det inte accepterat eller trevligt för hästen. ( )

Ja, det tycker jag. Hästen överlever ett ryck i munnen. Värre saker kan hända. Och ryttarna som rycker/drar hästarna i munnen behöver inte vara puckon, var och varannan ryttare gör det alltsomoftast :angel:

Då ramlar du alltid av över huvudet på hästen?
Ramlar man på sidan så är det sällan tygeln åker över huvudet, utan då brukar ryttaren alltid bli hängandes/slitandes i tygeln.

Bara för att vissa misshandlar sina hästar med spö så är det inte accepterat eller trevligt för hästen. ( :smirk: )

Nej det vet jag men Om det händer så kommer det bli slängandes runt hästen om man har otur (Tyglarna stannar ju som sagt oftast kvar runt halsen..)
En tygel går lätt av men ett träns runt foten är lite värre.

:bow: :bow: :bow:

Ja, det tycker jag. Hästen överlever ett ryck i munnen. Värre saker kan hända. Och ryttarna som rycker/drar hästarna i munnen behöver inte vara puckon, var och varannan ryttare gör det alltsomoftast :angel:

Dom är väl puckon som inte kan rida en häst ordentligt?? :confused:

Är man ett pucko för att man är mänsklig och gör misstag?
Shiet. det är nog lika bra jag går o gräver ner mig, för att rycka hästen i munnen har jag gjort mig skyldig till mer än en gång.

Svarar alla.

Njae jag har åkt av 2 gånger på hästen så det är väl inte jätteofta.
Vi var 2 idag och den lösa hästen drog ändå iväg. Hon fångades ute vid vägen, kom inte ens när min häst ropade.

Att träna balans..ja det gör man väl varje gång man rider men ilbland flyger man. Inte alls roligt att promenera hem själv, speciellt inte om man har ont. Hästarna springer inte ens hela vägen hem, hemåt ja, men de stannar på väg hem och låter sig fångas av andra, inte där och då av den som ramlar av. Som idag störtade den lösa hästen förbi oss säkert 10 ggr i full galopp och sen stannade sisådär 20 meter ifrån. Det är bara bus alltså.

Visst är det bara bus... Den lösa hästen försökte få med sig den andra hästen på en rusning... Precis det detta hände mig i förrgår när min häst lyckades slänga av sin ryttare... Hon försökte med alla medel få med sig hästen jag red på en vild galopprunda...

Det värst med den här sortens bus är att om hästarna lyckas gång på gång så kommer beteendet att bli vanligare och vanligare... Alltså måste ni på något sätt försöka förhindra att hästarna lyckas... Knepigt dock att ge råd när man inte vet hur duktiga ni är på att rida och hur skolade hästarna egentligen är.

*kl*

Till trådskaparen- Tyckte tipset som någon gav om att lära hästen "kom" med morötter var bra, kanske värt ett försök? Annars har jag inge bättre att komma med direkt, har alltid haft tur och haft hästar som hellre stannar än springer hem om jag tappat dom...

Sen ang det här med att hålla i tyglarna och huruvida det kan ge ett ryck i hästens mun eller inte. Jag håller nästan alltid i tyglarna när jag trillar av. Jag kan inte säga om det eg är smart lr inte, men jag gör det av en reflex. Och jag måste ju säga att jag föredrar att hästen råkar bli ryckt eller dragen i munnen än att den kommer lös, springer hemåt och riskerar att fastna i saker med hängande stigbyglar och tyglar, eller riskerar att bli påkörd!

kl

att hålla kvar hästen är nåt jag automatsikt gör..visserligen har de bara vart i ridhus/paddock då hästen endå stannat..
sen beror ju de på vilken situation de är i också, när min pålle bocka av mej i skogen så va de ju inte riktigt läga att hålla kvar i tyglarna i dom bocksprången han gjorde..de gick liksom inte..

men oftast så stannar hästen faktist när man håller kvar tyglarna..även om de kanske är lite farligt ibland..men hästen stannar ju kvar åtminstonde.

Ja just det, han är kvar och axeln ur led. Men jag släpper ändå inte av nån anledning, utan först när jag tänkt en sekund eller två:idea:.
Nu är min så vänlig och stannar kvar ändå:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 946
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 562
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden