"Knäpper" i kotan?

saraaandersson

Trådstartare
Jag upptäckte en sak idag.. När mitt 4åriga sto går i nedförs backe så "knäpper" det i kotorna bak? Ser ungefär ut som patella, fast vid kotan? Det hakar liksom upp sig..
Hon är inte varm eller svullen på något ben. Är torr och fin i lederna utan gallor.
Kan också tillägga att hon inte vill ta höger galopp.

Någon som varit med om liknande förut? Vad var det för något?

Träffar vet. på måndag och ska boka tid. Troligtvis får hon träffa vet. i början utav veckan. Men vill vara lite förberedd mentalt på vad han kanske kan säga....

Sv: "Knäpper" i kotan?

Det låter som patellaupphakning. Det är ju vanligt att unghästar får det har jag hört. Vet ett varmblodssto som har det i båda bakbenen men hon går i lösdrift och rör på sig hela tiden så det märks inte längre på något vis längre, om din fått patella och står i box kan det vara att han/hon står still och därför märks det. Det "knäpper" i benen på min häst ibland också men hakar aldrig upp sig men tror mest att det är för att han är stel och otränad. Vart dock nervös nu när jag läste det här, inte tänkt på det innan. Måste kolla honom idag! Hör med vet så får du korrekt svar. Hoppas att det går bra för er!!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 214
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 707
Senast: Sassy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka