Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tibra skrev:Hur snabb kan en islandshäst vara?
vill veta om min toka är rätt snabb ändå
Båbbe skrev:Tja på 250 m startat från boxar gör de bästa i världen ca 22 sek. Det motsvarar ca 42 km/h.
I grenen speedpass som mäts i flygande start på 100 m så brukar tiderna ligga runt 8 sek för de bästa, det motsvarar ca 45 km/h.
Så mellan 41-45 km/h är väl rättvist att säga att islandshästar gör i passlöp. Jag har dock en duktig passhäst och upplever att han går fortare i galopp än i pass så jag skulle gissa att islandshästar kan komma upp emot farter runt 50-60 km/h i galopp och/eller startfasen i passlöp.
Båbbe skrev:Tja på 250 m startat från boxar gör de bästa i världen ca 22 sek. Det motsvarar ca 42 km/h.
I grenen speedpass som mäts i flygande start på 100 m så brukar tiderna ligga runt 8 sek för de bästa, det motsvarar ca 45 km/h.
Så mellan 41-45 km/h är väl rättvist att säga att islandshästar gör i passlöp. Jag har dock en duktig passhäst och upplever att han går fortare i galopp än i pass så jag skulle gissa att islandshästar kan komma upp emot farter runt 50-60 km/h i galopp och/eller startfasen i passlöp.
sambaengi skrev:Det är nog en ganska snabb islandshäst nu, hur mycket man nu kan lita på bilens hastighetsmätare. De tenderar mest att vara glädjemätare nämligen... Kolla på nätet efter galopprace, sträcka och tider och kolla tiden på din häst på samma sträcka om du är intresserad. Det ger ju en bra fingervisning!
sambaengi skrev:Jag är inte så hemma i var man kan hitta sådant men man borde kunna söka på landsmót och resultat galopprace tex. Har inte tid just nu. Nanatime!
Tibra skrev:aha för vi tog hastigheten med bilen en dag då jag galoppera med min plutta och det vart upp till 50-55km/h..
så du menar att hon måste vara väldigt snabb då eller?