Sv: Kluvna känslor
Jag har läst boken nyligen och såg filmen två veckor efteråt. Boken förklarar massor när det gäller sponsring o ekonomi som krävdes för att göra den här resan, det mesta stod de för själva och sedan hade pappan fått kontakt med folk som ville följa med och filma och på så vis gick det att genomföra.
Produktionen anser inte jag alls vara någon bluff, tvärtom känns boken så igenom äkta att det är helt makalöst. Visst är det så att i slutet filmade de och publicerade mest de stora framsteg som Rowan gjorde, men det är ju framstegen man måste fokusera på
Vad som inte framkommer i filmen är att när de kom hem så vände det supersnabbt alltihop och Rowan utvecklades dag för dag, och gör det fortfarande vad jag kan förstå. Pappan startade ett center för barn med autism där de kunde träffa och rida hästar och Rowan var delaktig i det. Något som han inte alls kunnat vara innan resan, han hade enorma problem före det. I boken skriver de om några bakslag som kom kort tid efter hemkomst men sen så beskriver de det så att allt vände som natt till dag! Om det var resan, schamanerna eller hästarna som gjorde det vet inte jag men det är en fantastisk berättelse från början till slut.
Jag har själv en autistisk pojke i nästan samma ålder som Rowan var vid inspelningen och våra barn är oerhört lika. Och något som slår mig varje dag är att om det kommer framsteg hos ett barn med autism kan det komma så plötsligt att det verkar osannolkit, precis så är det ju i filmen. Det verkar vara för bra för att vara sant. Men jag tror verkligen på det eftersom jag bevittnar precis samma sak här hemma, saker som varit omöjliga kan vända på ett ögonblick, bara man når barnet på rätt sätt i rätt tidpunkt
Jag tror att kombinatione med ett miljöombyte, djuren och naturen tillsammans med en stark tro på Rowan gjorde att hans framsteg kom i samband med resan. Jag är inte heller helt främmande att tro att det finns människor som kan heala människor, varför inte liksom, man måste väl ändå hoppas att det finns nåt större i universum ä n det man kan ta på med sin hand
Eller också är jag bara partisk och vill tro att mirakel händer!
Det är för mig egentligen helt oväsentligt hur han blev bra, huvudsaken är att man kan se att hopp finns, även där man minst anar det