Kluvna känslor

Rie

Trådstartare
I kväll visas en film som heter Hästpojken, om en autistisk pojke.
Has far tar med honom på en resa med häst.
Jag har inte sett programmet (det har visats förut) men jag mår lite illa när jag ser bilden som reklamerar för programmet.
Kolla in ståltråden som den stackars hästen har i munnen...
Då kan man ju fundera över resten...

Sv: Kluvna känslor

Vadå fundera över resten? Dom använder annan utrustning än vi gör, vad jag sett i det programmet så ser inte hästarna särskillt lidande ut. Inte vad jag kommer ihåg iallafall.

Det kan ju bero på hästkulturen i landet där filmen spelades in. Jag ska nog se filmen, har läst boken.

Håller med dig . Även fast dom har en annan hästkultur än vad vi har så pallade jag inte se de .

Hej från Hambo

I kväll visas en film som heter Hästpojken, om en autistisk pojke.
Has far tar med honom på en resa med häst.
Jag har inte sett programmet (det har visats förut) men jag mår lite illa när jag ser bilden som reklamerar för programmet.
Kolla in ståltråden som den stackars hästen har i munnen...
Då kan man ju fundera över resten...
Och vi i Sverige är någon sorts övermänsklighet som aldrig utsätter våra hästar för lidande då eller? Kandar och diverse andra bett är inte så himla trevliga de heller...

Jag måste säga att jag beundrar pappan och mamman att ge sig av ut på en sådant äventyr, med ett barn som har ett sådant handikapp, som autism är.

Visst är det hemskt att andra länder har annan utrustning, men så ser ju verkligheten ut. Det är nog svårt att få dessa hästkarlar att ändra sin utrustning. Yttre/norra Mongoliet, gisses det blir svårt att prata djurskydd med dem...

hmm förresten; är bilden tagen i USA eller i Mongoliet? Någon som vet? Jag kunde inte se hela programmet igår.

Tyvärr kan det vara svårt att prata djurskydd här i Sverige också, har jag märkt...:cry:
Är nuförtiden politiker, jobbade tidigare som djurskötare på djurpark...erfarenheten jag kunnat dra av dessa vitt skilda jobb är att det här med djurskydd intresserar bara djurintresserade människor (och inte alla som besöker en djurpark är intresserade av djur, märkligt nog...)
Hm, det där blev ett KL men det där är iaf nåt jag lärt mig den hårda vägen. (Att se barn kasta stenar på djur "för att de ska röra på sig, de är så tråkiga när de bara ligger stilla" och föräldrarna bara tittar på, då blir man lite luttrad.):cry:

Åja... om du jämför med att använda ståltråd mot kandar så hade du nog föredragit kandar ??
Fast å andra sidan så beror det nog på handen som håller i tygeln.

Hej från Hambo

såg precis programmet. Blev faktiskt rörd. Det var väl värt att se på. Pojken hade verkligen en speciell kontakt med djur.

Blev väldigt rörd av programmet, speciellt slutet när man fick se hur det gick sen när de kommit hem.

fast jag vet inte hur äkta det där är...

förmodligen har dom fått hela resan gratis för att göra film av det. och vem vill ha en film med det innehållet och sedan ett slut som "nej fan, det gick inte, allt är som innan".

Som dom säger så går autism upp och ner hela tiden. Jag tror att dom bara filmade de bra stunderna i slutet.

MEN! Cred att dom ändå är så engagerade och ger sig ut på resa med ett barn med sådant handikapp. Jag menar inget illa så. Och har dom då placebo känslor så spelar det ingen roll. ALLT som hjälper förräldrarna att ta hand om barnet och vad som också hjälper barnet är ju bra!

Men själva produktionen tror jag är bluff

Javisst och Sverige är det land som är bäst när det gäller hästhållning :angel: Vi kanske ska se över vårt eget innan vi kastar sten i glashus..

Som sagt, det finns en bok om det också. Läs den innan du förkastar det helt: den beskriver vad som hände mer utförligt.

Föräldrarna själva säger ju att de inte vet om det var healingen eller resan (eller något helt annat) som gjorde att sonen blev bättre, och att det inte spelar någon roll.

*KL*
Mest sympatiskt tycker jag att föräldrarnas otroliga engagemang är.

kl

Tycker det är intressant att så fort folk stöter på nya annorlunda kulturer där man använder annan typ av utrustning till hästarna och tränar dem på annorlunda sätt så börjar man skrika djurplågeri direkt, som om vi här i sverige skulle vara perfekta och att det vi gör är rätt och allt annat är fel.

Försöker inte försvara det här med ståltråd som bett osv osv, finns ju bättre alternativ än det, men de som är står helt utan synd kan ju kasta den första stenen...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 805
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka