Klorhexidin till fånghäst?

Annie_Andersson

Trådstartare
Hej allihopa!
Har ett arabiskt fullblod på 22 år som har en massa hudproblem och jag tänkte prova med klorhexidin 2-4% eller Benzoylperoxid 2,5-3%..

Hon har stora hårlösa fläckar främst/störst på insidan av låret samt lite till utspritt över kroppen (regnskållor?) som kliar något fruktansvärt och veterinären vet inte riktigt vad det kan vara så vi ska prova oss fram nu till en början. Det blöder inte men är ända ner till huden och har börjat bli lite smått såraktigt på vissa ställen..

Tänkte dock höra om någon vet vilket som kan vara bäst och om någon vet om dessa två medel kan användas på häst med fång eller om ni kan veta vad detta kan vara? Har försökt hitta så bra fakta som möjligt dock utan resultat, vill heller inte att det ska svida eller torka ut..

Tacksam för hjälp! :)

Din veterinär bör kunna svara på dessa frågor, du bör även ta prover på huden så ni vet vad ni har att göra med. Att gissa sig fram och behandla hud kan skada mer än att läka. Om veterinären inte vet så byt veterinär.

Det är fler än en vet som har kollat henne.. Ska ta prover men skulle först enl vet försöka behandla själv och se om det blir bättre annars ska vi ta prover.

Det du beskriver kan vara allt mellan ringorm, stress, näringbrister, allergier, och hundra saker mer. Det verkar vara en väldigt "luddig" behandling av din veterinär, man tar givetvis prover först och ska enligt alla konstens regler så man vet vad man har att göra med och inte utsätter hästen för onödigt lidande. Att vänta med provtagning brukar betyda att djurägaren inte har pengar annars finns ingen orsak att chansa sig fram och riskera att hästen blir sämre i stället. Du kan ju börja med att lägga upp en bild på utslagen, skriva vad veterinären tror, vad ni har uteslutit och om den har en fullgod foderstat utan brister och ev övrig info som kan vara relevant.

Annars känns ditt inlägg väldigt luddigt och jag får en känsla av attdu egentligen inte alls haft ute veterinär till hästen. Jag hoppas för hästens skull att jag har fel här.

Hej allihopa!
Har ett arabiskt fullblod på 22 år som har en massa hudproblem och jag tänkte prova med klorhexidin 2-4% eller Benzoylperoxid 2,5-3%..

Hon har stora hårlösa fläckar främst/störst på insidan av låret samt lite till utspritt över kroppen (regnskållor?) som kliar något fruktansvärt och veterinären vet inte riktigt vad det kan vara så vi ska prova oss fram nu till en början. Det blöder inte men är ända ner till huden och har börjat bli lite smått såraktigt på vissa ställen..

Tänkte dock höra om någon vet vilket som kan vara bäst och om någon vet om dessa två medel kan användas på häst med fång eller om ni kan veta vad detta kan vara? Har försökt hitta så bra fakta som möjligt dock utan resultat, vill heller inte att det ska svida eller torka ut..

Om hästen har sår och kliar så mycket är det väl ingen idé att chansa och prova sig fram, den lider ju under tiden.
Ta prover först och ge rätt behandling från början.

Fång påverkas knappast av utvärtes behandling, det borde väl veterinären ha koll på?

Min hund fick någon sorts eksem/utslag och vet tyckte också att vi bara skulle tvätta först och se vad som hände.
Fick en jättebra produkt: Douxo Klorhexidin mousse.
Mild och snäll mot djuret, lätt att använda och det fungerade faktiskt över förväntan bra och utslagen försvann på bara några dagar.
Det har inte kommit tillbaka igen så hon har helt enkelt fått något på sig utifrån som hon inte tålde.

Min hund fick någon sorts eksem/utslag och vet tyckte också att vi bara skulle tvätta först och se vad som hände.
Fick en jättebra produkt: Douxo Klorhexidin mousse.
Mild och snäll mot djuret, lätt att använda och det fungerade faktiskt över förväntan bra och utslagen försvann på bara några dagar.
Det har inte kommit tillbaka igen så hon har helt enkelt fått något på sig utifrån som hon inte tålde.
Alla tål inte klorhexidin bör nämnas, min blev mycket värre av den behandlingen att det var rätt behandling mot just det hon hade.

Hej allihopa!

Kan det vara ohyra? Annars så kan det som någon skrev vara en massa saker, tyvärr så är det ofta att prova sig fram som hjälper.

Jag avlivade en häst som enligt veterinären hade en form av kronisk hudinfektion, där det enda som kanske hade hjälpt var hyposensibilisering. Den första veterinären hittade en massa bakterier i såret bla penicillin resistenta stafylokocker som skulle vara orsaken till de svårläkta såren och han gick på sulfa läänge. Den gången så började vi med klorhexidin bad och ofta så är det de man blir rekommenderad att börja med. Hurvida det påverkar fången beror nog på en massa olika saker och det är nog bara att prova och vara uppmärksam.

Något år senare så fick min nyinköpta lite nergångna ett åring samma symptom efter avmaskning och vaccinering, då började jag fundera, och fundera. Något smittsamt, kanske svampinfektion, testade behandla mot svamp med ett medel mot ringorm som jag fått utskrivet åt fåren, dessutom för gammalt. Och jo det fungerade, blev bättre omgående men kom tillbaka flera gånger, troligtvis för att han var i dålig allmän kondition. Nu har han varit bra i dryga halvåret och jag litar ännu mindre på veterinärer och deras bedömningar än tidigare. Veterinärer är nog bra och dom gör nog sitt bästa men det är bara att inse att även dom måste prova sig fram, hudproblem är svåra att sätta diagnos på.

Min homeopat som har hjälpt mig med flera sjuka djur tidigare var ett stort stöd och till stor hjälp både med symptomen och den allmänna uppbyggnaden av immunförsvaret hos hästen.

EmmaW skriver att orsaken att vänta med provtagning beror på att djurägaren inte har pengar eller vill lägga ner dom på djuret. Det är inte alls min erfarenhet, pengar till behandling av mina djur har aldrig varit några problem för mig men i alla fall mina vetrinärer har har velat prova med de enkla behandlingarna först. Det kan väl vara onödigt att börja med att skära bort en stor bit av huden om det hjälper med några bad.

Har hästen ett fånganfall eller har den haft det tidigare?
Om den är sjuk i ett fånganfall hade jag nog inte velat/vågat testa något av rädsla att ställa till det ytterligare.

Annars bör det väl knappast spela ngn roll?

Har hästen ett fånganfall eller har den haft det tidigare?
Om den är sjuk i ett fånganfall hade jag nog inte velat/vågat testa något av rädsla att ställa till det ytterligare.

Annars bör det väl knappast spela ngn roll?
Nej det var ett par år sedan men vet att vissa mediciner kan påverka fånghästar, därför söker jag lite hjälp här för att se om någon vet något om dessa då jag vet väldigt lite om det :)

Kan det vara ohyra? Annars så kan det som någon skrev vara en massa saker, tyvärr så är det ofta att prova sig fram som hjälper.

Jag avlivade en häst som enligt veterinären hade en form av kronisk hudinfektion, där det enda som kanske hade hjälpt var hyposensibilisering. Den första veterinären hittade en massa bakterier i såret bla penicillin resistenta stafylokocker som skulle vara orsaken till de svårläkta såren och han gick på sulfa läänge. Den gången så började vi med klorhexidin bad och ofta så är det de man blir rekommenderad att börja med. Hurvida det påverkar fången beror nog på en massa olika saker och det är nog bara att prova och vara uppmärksam.

Något år senare så fick min nyinköpta lite nergångna ett åring samma symptom efter avmaskning och vaccinering, då började jag fundera, och fundera. Något smittsamt, kanske svampinfektion, testade behandla mot svamp med ett medel mot ringorm som jag fått utskrivet åt fåren, dessutom för gammalt. Och jo det fungerade, blev bättre omgående men kom tillbaka flera gånger, troligtvis för att han var i dålig allmän kondition. Nu har han varit bra i dryga halvåret och jag litar ännu mindre på veterinärer och deras bedömningar än tidigare. Veterinärer är nog bra och dom gör nog sitt bästa men det är bara att inse att även dom måste prova sig fram, hudproblem är svåra att sätta diagnos på.

Min homeopat som har hjälpt mig med flera sjuka djur tidigare var ett stort stöd och till stor hjälp både med symptomen och den allmänna uppbyggnaden av immunförsvaret hos hästen.

EmmaW skriver att orsaken att vänta med provtagning beror på att djurägaren inte har pengar eller vill lägga ner dom på djuret. Det är inte alls min erfarenhet, pengar till behandling av mina djur har aldrig varit några problem för mig men i alla fall mina vetrinärer har har velat prova med de enkla behandlingarna först. Det kan väl vara onödigt att börja med att skära bort en stor bit av huden om det hjälper med några bad.

Hej och Tack så mycket för ett sånt bra svar!
Jag har provat att behandla mot svamp utan någon framgång tyvärr.. Hon är ju en äldre häst så har funderat lite fram och tillbaka om det kan vara något sånt helt enkelt? Vet några andra äldre hästar som också har problem med huden.. Dock så känns det jobbigt att se detta på min lilla ögonsten.. :(

Jag har inga problem med att ta prover men när jag och veterinären står och diskuterar och kommer fram till att vi ska hålla kontakten och prova oss fram till en början och som du skriver, kanske kan gå över efter några bad med rätt medicin, så tycker jag det känns onödigt att ta prover men det ska jag som sagt göra om inte något annat hjälper.

Min häst har i nuläget stora hudproblem som är under utredning av vet. Var likadant förra året men då hittades inget på alla skrap, biopsier el blodprov. I år har jag anlitat en annan vet för en annan ingångsvinkel förhoppningsvis. Hästen tvättas med ett återfuktande och klådlindrande havreschampo och sprayas med ett kortisonspray för att lindra i väntan på alla nya provsvar. Schampot borde du kunna använda oavsett fångdiagnos/besvär ivf.... Heter Dermallay oatmeal.

Min häst har i nuläget stora hudproblem som är under utredning av vet. Var likadant förra året men då hittades inget på alla skrap, biopsier el blodprov. I år har jag anlitat en annan vet för en annan ingångsvinkel förhoppningsvis. Hästen tvättas med ett återfuktande och klådlindrande havreschampo och sprayas med ett kortisonspray för att lindra i väntan på alla nya provsvar. Schampot borde du kunna använda oavsett fångdiagnos/besvär ivf.... Heter Dermallay oatmeal.
Okej tack!
Vet du om man måste beställa de schampot eller kan man köpa det någonstans? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 918
Senast: 95johsv
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
14 402
Senast: racerkorv
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross