Kloklippning

pickapela

Trådstartare
Vi har haft våran labrador tik i snart en månad (hon är 4a år). Klorna var klipta veckan innan vi fick hem henne. Hur ofta klipper ni klorna på era vovsingar.
Har själv bara erfarenhet att klippa klor på små hundar.
:confused:

En gång i veckan på dvärgschnauzrarna, ca varannan/var tredje vecka på aussien. Allt beroende på hur mycket de slits.

Ungefär var 5-10 dag beroende på årstid och slitage. Tar ofta och lite, vill aldrig att klorna ska bli långa.

En gång i veckan på den vuxna och oftare på valpen. Hellre lite och ofta, speciellt när man har en hund med helt svarta klor.

Varannan vecka + slipar det sista och sedan jag började med att slipa så hör jag inte längre klickandet mot golvet.

En gång i veckan på bägge hundarna. Kan gå några dagar längre ibland, men då tycker jag de är på tok för långa.

Använder samma teknik oavsett om jag klipper på stora eller små hundar.

Tack för alla svar. Nu var det gjort. Baktassarna gick som en dans men framtassarna ville hon helst ha för sig själv så där fick matte jobba lite. ;)

Min hund är ganska rädd för det där så jag klipper mer sällan än jag velat. Kanske varannan månad litegrann. Tar 3-4 klor åt gången.

Vi har haft våran labrador tik i snart en månad (hon är 4a år). Klorna var klipta veckan innan vi fick hem henne. Hur ofta klipper ni klorna på era vovsingar.
Har själv bara erfarenhet att klippa klor på små hundar.
:confused:

Jag klipper hundarnas klor när jag ser att de börjar bli långa, har ärligt talat inte en aning om vilka intervaller det är. Tätare på vintern eftersom de inte slits så mycket i snö.

Ivans tar fyra minuter att klippa, Billys tar ungefär en timme och fyra minuter att slipa (el) men då är det ganska mycket drama som tar tid för honom, själva slipandet är rätt så effektivt.

Typ en gång i veckan. Med min förra hund var intervallen helt annan, ungefär en gång i månaden. Det är helt enkelt väldigt individuellt.

En gång i veckan kanske, Rubens blir nog bara en gång i månaden, hans klor växer långsamt och han sliter mer är Ture.

När min var valp och fram till att hon var ungefär årsgammal klippte jag en gång i veckan, på order av uppfödaren.
Numera blir det snarare en gång i månaden, samtidigt som jag tar upp henne på bordet för att ansa pälsen.

Hon springer väldigt mycket, så jag upplever aldrig att klorna hunnit bli särskilt långa mellan varven.

Men det där är säkert väldigt individuellt, beroende på underlaget och hur mycket hunden rör sig. Man får hålla ett öga på tassarna och se när det är dags.

Varje eller varannan vecka. Mina är inte så förtjusta i kloklippning så jag klipper hellre mindre bitar oftare.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 246
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 199
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
809
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka