Kloklippning, bad m.m.

Red_Chili

Trådstartare
Hur ofta klipper du klorna på din hund?
Hur ofta tycker du att man ska göra det?

Hur ofta badar du den?
Vad är det för typ av hund?

Sånt där tandstenspulver, finns det några nackdelar med det?

Ni som ger torrfoder till era hundar, häller ni på vatten på maten eller inte?
Varför/varför inte isåfall?

I sommar ska jag få hem en hund till mej i ca 4 veckor. :banana:
Hon är 5 år och varit van vid att vara ensam (nu har hon dock haft sällskap av en annan hund i någon månad).
Hur ska jag göra när hon kommer hit? vara med henne hemma och så

Några övriga tips?

Sv: Kloklippning, bad m.m.

Hur ofta klipper du klorna på din hund? en till två ggr månad
Hur ofta tycker du att man ska göra det? se ovan, eller när du märker att det behövs

Hur ofta badar du den? var fjortonde dag.
Vad är det för typ av hund? Yorkshireterrier
Sånt där tandstenspulver, finns det några nackdelar med det? Har bara positivt att säga om det.

Ni som ger torrfoder till era hundar, häller ni på vatten på maten eller inte? Oftast eller så får hon lite fil eller matrester
Varför/varför inte isåfall? Hon är lite petig och äter bättre om det är lite "kladdigt"

Hur ska jag göra när hon kommer hit? ta han d om henne på samma sätt som ägarna... samma mat och liknade rutiner mm.

Ca 1 gång/v

Så ofta som det behövs, vissa hundars klor växer som ogräs andra jättesakta. Vissa behöver man bara fila för dom nöter så bra själva.

Hur ofta badar du den?
Sällan, med schampo några få ggr/år. Men på sommaren badar dom utomhus nästan varje dag.

En s.k. pitbullblandis och en belgisk vallhund (terv)

Sånt där tandstenspulver, finns det några nackdelar med det? Ger inte det själv men mina föräldrar gör det och tycker det funkar bra.

Mina hundar tycker det blir äckligt med vatten i.

Hur ofta klipper du klorna på din hund? 1 gång/vecka
Hur ofta tycker du att man ska göra det? När det behövs.. Se till att få in någon form av rutin på när det ska göras..

Hur ofta badar du den? Max 4ggr/år
Vad är det för typ av hund? Phaléne.

Sånt där tandstenspulver, finns det några nackdelar med det? Har provat. Fungerade inte alls. Hund fick magsår.
Vi kör nu med tandborstning och tandtråd varje kväll, vilket fungerar utmärkt!

Ni som ger torrfoder till era hundar, häller ni på vatten på maten eller inte? Ja
Varför/varför inte isåfall? För att det är så min hund vill ha det. Hon äter inte om det inte är blött...

Hon är 5 år och varit van vid att vara ensam (nu har hon dock haft sällskap av en annan hund i någon månad).
Hur ska jag göra när hon kommer hit? vara med henne hemma och så Gör precis på samma sätt som ägaren. Hunden är ett vanedjur,.

Några övriga tips?

Vid behov.
När det behövs
Hur ofta badar du den?
Ca 6 ggr per år
Australisk Terrier, Border Collie, Jämthund, Finsk Spets
Använder inte sådant, då mina hundar har fri tillgång på märgben, tuggben och grisöron
Nej
Finns ingen anledning till det. Mina hundar har fri tillgång till både foder och vatten dygnet runt

Kolla med ägaren hur de handhar och aktiverar hunden och kör på det.

1 gång i veckan alt. 1 gång varannan vecka

Hur ofta badar du den?
samma svar som ovan...

kinesisk nakenhund

nackdelar har jag inte märkt av några. Nikita får sånt i maten men vet inte om det har hjälp då han alltid fått det så jag har inget att jämföra med. Helt fri från tandsten är han ju inte...

Nope, han får den torr. Har fått för mig att det är bättre för tänderna med lite att tugga på. Däremot fick han det blött när han var valp.

Red_Chili skrev:

Hur ofta badar du den?

Några övriga tips?
man ska inte bada sin hund alltför ofta...fettet i deras päls kan försvinna och orsaka torr hud som kliar... 1-2 ggr om året är väl bra. men behövs det oftare får man använda ett så milt schampoo som möjligt. jag tar min hund varannan eller var 3-e månad till salong där dom klipper hennes klor...det är ganska omöjligt för mej att göra det. jag har en schäfer,terveuren,jämthund

Hur ofta klipper du klorna på din hund? ca 1 gång i veckan
Hur ofta tycker du att man ska göra det? Så ofta som det behövs, är ju olika från hund till hund hur det växer

Hur ofta badar du den? Aldrig, eller om dom har rullat sig i nåt men aldrig annars
Vad är det för typ av hund? Dvärgschnauzer

Sånt där tandstenspulver, finns det några nackdelar med det? Har inte provat

Varför/varför inte isåfall? Häller på vatten men serverar på en gång så de hinner inte blötas upp något. Tycker det är praktiskt eftersom de inte behöver dricka lika ofta och blöta ner skägget vilketl jag tror leder till att de får mindre svamp.

Red_Chili skrev:
Hur ofta klipper du klorna på din hund?ca varannan vacka
Så ofta det behövs... jag klipper när jag märker att de börja bli "vassa", så att de håller sig trubbiga.
Hur ofta badar du den?När han badat i saltvatten eller rullat sig i kattpiss osv. När han har badat i havet bara med vatten... Jag planerar att använda schampo högst var tredje månad.
Vad är det för typ av hund?New foundland/Bernard sennen

Sånt där tandstenspulver, finns det några nackdelar med det?Vet ej
Ni som ger torrfoder till era hundar, häller ni på vatten på maten eller inte? Japp
Varför/varför inte isåfall?Han är inte så gammal och jag vill vara säker på att han får i sig ordentligt med vätska. Kommer antagligen att sluta när han blir äldre för han äter gladeligen utan vatten också.

Jag tror också det är bäst att få de tipsen från ägaren som känner sin hund.Några övriga tips?

Lycka till! Vad är det för ras?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 477
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar