Kloka ord.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 502
Sv: Kloka ord.

De flesta ridskolehästar har ingen stamtavla.

Nej, det kostar inte lika mycket att föda upp en blivande ridskolehäst som att föda upp ett fint halvblod.

Dels så kostar en vanlig icke godkänd hingst eller en godkänd men mindre känd hingst mindre att betäcka med och dels så är det mycket annat man "slipper" undan med, till skillnad från halvblodsaveln.

Vad är det man slipper? visst strunta att registrera hästen, vad skall man med papper till? Men sedan då?

Men det är ju en droppe i havet, många uppfödare har dessutom sina hästar lågt försäkrade för att det inte lönar sig/blir för dyrt att ha hästarna försäkrade för det faktiska värdet.

Men det är ju en droppe i havet, många uppfödare har dessutom sina hästar lågt försäkrade för att det inte lönar sig/blir för dyrt att ha hästarna försäkrade för det faktiska värdet.

Ja, det vet jag men räknar man ihop allt så hade det ändå gått ihop sig. Annars kan man ju föda upp både och! :)

Nej, det kostar inte lika mycket att föda upp en blivande ridskolehäst som att föda upp ett fint halvblod.

Dels så kostar en vanlig icke godkänd hingst eller en godkänd men mindre känd hingst mindre att betäcka med och dels så är det mycket annat man "slipper" undan med, till skillnad från halvblodsaveln.

Det var det mest naiva jag läst. Själva betäckningen är en droppe i havet. En bra halvblodshingst kostar runt 10.000 en som är icke godkänd kostar runt 3000-6000 (av de annonser jag har sett). Det är en skilnad på mest 7000 kr.
Att registrera en häst efter en icke godkänd hings är många gånger mycket dyrare än efter en godkänd. Och alla hästar idag måste ha hästpass så den kostnaden kommer man inte undan.

Det som kostar är uppstallning, mat, veterinär osv. Det är det som är dyrt. Eller tar din stallvärd mindre betalt av dig för att hästen är efter en icke godkänd hingst? Kostar höt mindre till en häst som har okänd stam? Osv.

Så visst är det kanske liiiiite billigare att föda upp en häst utan godkänd stam. Men det rör sig i det stora hela om några få tusenlappar.

Min unghäst har gröna papper. Men hade den inte haft det så hade den kostat minst 24.000 kr om året för det.

Mvh

Tora

Har de inte? Hur vet du det?

Många ridskolor lägger ut presentationer av sina hästar på nätet, och vad man kan se där så skulle jag säga att ungefär 75% har stam. Jag skulle inte säga att ridskolehästar är bottenskrapet direkt -de flesta är väl goda lättklasshästar även med ordinära ryttare, ungefär som den stora merparten av privathästarna.

Som exempel kan jag ta två ridskolor jag känner till, de har bägge c:a 15-20 hästar. På den ena finns inga hästar med okänd stam, på den andra tre (en svenskfödd, en holländsk import och en irländsk import). Hästarna är efter följande hingstar: Kaliber, Little Boy, Pomme Royal, Wenzel, Patrice, Chapman, Marlon, Bonaparte, Shogun, Columbus, Urbino, Falleur, Good Future, Guinness, Partisan, Maraton, Sunshine Prince, Asterix, Elfenspuk, Jaguar, Dynamo, Oldtimer xx, Mintage xx, Homosassa xx och Kew Gardens xx.

Inte den yttersta prestationsstammen direkt kanske, lite gammeldags stammar, men inte nödvändigtvis icke-godkända eller C-hingstar heller.

Ännu en uppfödare ger sig in i en intressant debatt.
Många har redan påpekat att det skiljer någonstans kring 7000 kr på att betäcka med en dyrare hingst än en billig.
Registrering kommer man inte från.
Foder, stall, el, halm, bortkörning av gödsel, staket, m.m kommer man inte från.
Skötsel, hantering, hovvård, avmaskning, vaccinationer slipper man inte heller undan.
Inridning, utbildning, meritering kommer man inte från heller.
Försäkring kan man strunta i och i stället välja att slå ut hästen om den blir riktigt illa skadad eller får tarmvred eller annat elände.
Fölmönstring/championat kan vara bra att delta i för att få en första bedömning på hästen. Kostnad ca 200 kr.
OM man struntar i sin arbetsinsats så kostar en halvblodshäst ca 18.000 kr + moms / år att föda upp.
En treåring kostar då 54.000 kr + det år då stoet gick dräktig 18.000 kr. Nu är vi uppe i 72.300 kr.
Betäckning med en billig hingst kostar ca 5000 kr och bör läggas på kostnaden. Nu är 3 åringen uppe i 77.300 kr.
Sedan skall treåringen ridas in och visas på treårstest OM vi inte haft turen att få hästen såld innan.
Det kostar någonstans kring 10.000 kr för 8 veckor.
Anmälan till treårstestet kostar ca 450 kr.
87.900 kr.
Bensin till hingsthållaren, fölchampionatet och treårstestet kostar oss någonstans ca 600 kr.
Total kostnad 88.500 kr + moms. Alltså inkl moms 110.625 kr har en treåring kostat att producera!
Inget är draget för ev. stallhyra eller avskrivning på gård, ev. arrende eller arbetsinsats!

OM jag hade betäckt med den billigare hingsten så hade treåringen BARA kostat 103.625 kr inkl moms.

Alltså kan man dra följande slutsatser ;)
1) Sluta med hästavel, det är för dyrt.
2) Skall man ändå hålla på med hästavel betäck ENDAST de bästa stona som är friska, krya, har bra stam och har presterat och hållt i sporten! :idea:

OK, du orkade läsa så här långt, då fortsätter jag lite till. ;)

Visade några hästar för spekulanter härom veckan. Den häst som jag ansåg att passade ryttaren bäst. En normalstor tjej i 25 års åldern med "normala" kunskaper, alltså inte just nu något OS ämne själv, satt lite löst i sadeln med en inte helt stilla hand.
Provade tre hästar. Ett femårigt gångartsdiplomsto med BRA (läs drygt 80% i sin fyraårschampionts start) resultat. Hon har gett en mycket bra fölungen, fölchampionatssegrare. Svart med jämna strumpor runt om.
Följande häst var en fyraårig vallack, med mycket bra gång, ganska mycket nerv men uppför sig väl, mycket utstålning.
Den tredje var ett femårigt sto, trevlig i sitt temperament, bra galopp, ordinär trav med ok takt, bra skritt, brun med bläs. Hon har inte riktigt samma utstålning som de ovan.
Tjejen rider dessa tre, svarta femåringen håller på och spyr över dålig ridning. Fyraåringen går bara sämre och sämre för att till slut säga "nej tack, bruden, sök dig en trähäst jag fattar inte vad du menar med dina fladdriga skänklar".
Femåriga normalstoet sköter sig expemlariskt och ger henne som hon säger en fin ridkänsla.
VILKEN häst tror ni hon fastnar för? Den sista? Nej utan den första!
"Den kommer jag att ha chans att ta mig till OS med, den här bruna är så himla trevlig att rida men hon är ju inte lika bra."
Jag sålde inte någon häst till henne.
Däremot skulle jag önska att ryttare var lite mera på det klara med på vilken nivå de rider, vad de själv har kapacitet till och vilken typ av häst de egentligen skulle ha.

Ett långt inlägg blev det här! Ha, ha.....
:rofl:

Mycket bra uträkning av vad priset är på en uppfödning. Det kanske får en del som inte håller på med avel att förstå att det kostar en hel del med avel.

Sen håller jag absolut med dig i att det vore bra om vissa av ryttarna som kommer som spekulanter är mer på det klara på vilken egen kapacitet de har. Fast då finns de även de som kommer som spekulanter på hästar och tror att de kommer kunna köpa en OS- häst för 70 000. När man sedan berättar att hästen inte har kapacitet att gå OS så är de inte intresserade längre.;)

Jag vet en uppfödare som har slutat med sin uppfödning då hon inte längre vill se sina avkommor hamna i dåliga eller fel händer, som det tyvärr verkar finnas gott om i dag. Droppen för henne var när en köpare skickade en video på en av hennes uppfödningar som då var 5 år, den välridna 4-åring hon sålde ( var på träning hos proffs 6 månader innan försäljning och sedan högt placerad i kvalitets) slog nu mot sporrarna och vägrade ibland gå framåt, hästen var även inspänd på graman och piskades på ganska bra när den inte ville gå! Hästen visade klara tecken på att den hade ont någonstans, när uppfödaren ringde upp köparen och sa detta i samlad ton så fick hon i stort sett luren i örat och kontakten dem emellan bröts, tjejen tyckte att hästen gick bra! Uppfödarna måste få betalt för sina uppfödningar och "måste" ibland sälja, men ibland verkar det som att de som har råd att betala i alla fall uppfödningskostnaderna har den minsta hästkunskapen?
Sedan är det också det här med konkurrensen från importerade hästar när det gäller priser på hästar, där kan man t ex få en hyfsad ridhäst 4-5 år som är bra riden för 50000:-, varför då köpa en ganska rå 3-åring för det dubbla?

Nej visst kostar inte en icke godkänd hingst lika mycket att betäcka med, men det är inte den stora kostnaden vid avel. Ett dräktigt sto, oavsett godkänd hingst eller ej, ska ha lika mycket foder och omvårdnad. Sen kostar unghästen lika mycket i foder och omvårdnad fram tills den säljs oavsett vilken hingst man valt.

Så länge inte köparna är beredda (mycket få som är) att betala vad det faktiskt kostat att föda upp en unghäst, och ibland få den utbildad, så kommer många nog fortsätta att sikta mot stjärnorna med sin avel.

Klokt sagt, avgiften för själva hingsten är en mkt liten del.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 772
Senast: pastejja
·
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta... 2
Svar
24
· Visningar
3 639
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt... 2
Svar
21
· Visningar
2 710
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!