Sv: Kloka ord.
Ännu en uppfödare ger sig in i en intressant debatt.
Många har redan påpekat att det skiljer någonstans kring 7000 kr på att betäcka med en dyrare hingst än en billig.
Registrering kommer man inte från.
Foder, stall, el, halm, bortkörning av gödsel, staket, m.m kommer man inte från.
Skötsel, hantering, hovvård, avmaskning, vaccinationer slipper man inte heller undan.
Inridning, utbildning, meritering kommer man inte från heller.
Försäkring kan man strunta i och i stället välja att slå ut hästen om den blir riktigt illa skadad eller får tarmvred eller annat elände.
Fölmönstring/championat kan vara bra att delta i för att få en första bedömning på hästen. Kostnad ca 200 kr.
OM man struntar i sin arbetsinsats så kostar en halvblodshäst ca 18.000 kr + moms / år att föda upp.
En treåring kostar då 54.000 kr + det år då stoet gick dräktig 18.000 kr. Nu är vi uppe i 72.300 kr.
Betäckning med en billig hingst kostar ca 5000 kr och bör läggas på kostnaden. Nu är 3 åringen uppe i 77.300 kr.
Sedan skall treåringen ridas in och visas på treårstest OM vi inte haft turen att få hästen såld innan.
Det kostar någonstans kring 10.000 kr för 8 veckor.
Anmälan till treårstestet kostar ca 450 kr.
87.900 kr.
Bensin till hingsthållaren, fölchampionatet och treårstestet kostar oss någonstans ca 600 kr.
Total kostnad 88.500 kr + moms. Alltså inkl moms 110.625 kr har en treåring kostat att producera!
Inget är draget för ev. stallhyra eller avskrivning på gård, ev. arrende eller arbetsinsats!
OM jag hade betäckt med den billigare hingsten så hade treåringen BARA kostat 103.625 kr inkl moms.
Alltså kan man dra följande slutsatser
1) Sluta med hästavel, det är för dyrt.
2) Skall man ändå hålla på med hästavel betäck ENDAST de bästa stona som är friska, krya, har bra stam och har presterat och hållt i sporten!
Visade några hästar för spekulanter härom veckan. Den häst som jag ansåg att passade ryttaren bäst. En normalstor tjej i 25 års åldern med "normala" kunskaper, alltså inte just nu något OS ämne själv, satt lite löst i sadeln med en inte helt stilla hand.
Provade tre hästar. Ett femårigt gångartsdiplomsto med BRA (läs drygt 80% i sin fyraårschampionts start) resultat. Hon har gett en mycket bra fölungen, fölchampionatssegrare. Svart med jämna strumpor runt om.
Följande häst var en fyraårig vallack, med mycket bra gång, ganska mycket nerv men uppför sig väl, mycket utstålning.
Den tredje var ett femårigt sto, trevlig i sitt temperament, bra galopp, ordinär trav med ok takt, bra skritt, brun med bläs. Hon har inte riktigt samma utstålning som de ovan.
Tjejen rider dessa tre, svarta femåringen håller på och spyr över dålig ridning. Fyraåringen går bara sämre och sämre för att till slut säga "nej tack, bruden, sök dig en trähäst jag fattar inte vad du menar med dina fladdriga skänklar".
Femåriga normalstoet sköter sig expemlariskt och ger henne som hon säger en fin ridkänsla.
VILKEN häst tror ni hon fastnar för? Den sista? Nej utan den första!
"Den kommer jag att ha chans att ta mig till OS med, den här bruna är så himla trevlig att rida men hon är ju inte lika bra."
Jag sålde inte någon häst till henne.
Däremot skulle jag önska att ryttare var lite mera på det klara med på vilken nivå de rider, vad de själv har kapacitet till och vilken typ av häst de egentligen skulle ha.
Ett långt inlägg blev det här! Ha, ha.....