Kloka ord.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 502
G

Goldpilz

När jag var på praktik för ett halvår sedan nu, så sa min praktikvärd ett par kloka ord angående aveln.

De flesta som avlar vill ha "den bästa hingsten" och drömmen är såklart det "bästa stoet". De väljer Briar till sitt sto och de drömmer om att avla fram nästa OS-häst. Resultatet blir istället en svårriden avkomma med för mycket temperament. De glömmer att Briar rids av en av Sveriges bästa ryttare. De som får denna avkomman är vanliga tjejer, dvs. fritidsryttare. De har svårt att klara av hästen.

Uppfödarna tänker bara på att använda "de bästa hingstarna" men det resulterar oftast i en svår avkomma, som är för kass för att tävlas på hög nivå utav proffsryttare och för svår för fritidsryttare.

Hon menade på att uppfödare borde tänka på att ta de mindre men såklart, bra hingstarna och avla fram hästar till fritidsryttarna, som faktiskt köper hästarna.

Håller ni med henne eller tycker ni hon är helt ute och cyklar?

Goldpilz

Sv: Kloka ord.

Jag håller med henne helt och fullt. Det finns tyvärr för många hästar idag med, förvisso mkt bra stam men som inte kommer till sin rätt därför att de hamnat hos "fel" ryttare. Missförstå mig rätt... det finns många duktiga ryttare som idag, enligt min mening sitter på fel häst och därför inte kan utvecklas så mkt som de skulle kunna på en annan häst. Därför tycker jag att fler uppfödare idag borde satsa på att avla fram en bra ridhäst och inte bara en tävlingsmaskin som det krävs blod, svett och tårar att tygla.

Jag är medveten om att dessa hästar ofta blir de bästa tävlinghästarna eftersom de ofta har det där lilla extra som krävs för att nå ända fram, men borde det inte med sunt förnuft och lite tålamod gå att avla fram bra tävlingshästar som inte "kokar över" så fort de lämnar stallet?

Så kan säkert vara fallet i många situationer, men jag tror nog att det ligger betydligt mer tanke bakom mångas hingstval än att bara "ta den bästa". Det är nog en del som sliter sitt hår i letandet efter den perfekta hingsten till just sitt sto.
Självklart ska man tro att man kommer föda upp en blivande OS-stjärna, om det sedan blir det är det bara att grattulera de fåtal som lyckas så bra. Det är både dyrt och tidskrävande att hålla på med avel så nog tycker jag att man ska satsa på att försöka få fram en Gran Prix-häst:angel:
Rent statistiskt sett borde alla hingstar ha en normalfördelningskurva av sina avkommor. 5% blir riktiga topphästar, 5% blir dåliga individer och resterande 90 % är någonstans däremellan (för att förenkla det hela en del). Med den fördelningen av avkommor så kommer ju ändå vissa bli bra fritidshästar, alltså inget man behöver avla fram utan som föds ändå.

Men det är bara min tanke om det hela....

Man ska inte stänga in sig åt något håll!
Det handlar nog mer om att vara medveten om vad man håller på med och kritisk till sitt eget avelsmaterial, så att man kan välja den hingst som tillsammans med det sto man har kan lämna den avkomma man önskar.

OM man ska få ekonomi i sin avel så är det tyvärr bara de allra bästa avkommorna man kan få tillräckligt bra betalt för. för fritidsryttarna är inte villiga att betala vad det kostar att föda upp en häst.

Det handlar väl som så många gånger för att granska sitt sto kritiskt! Är hon själv inte ett OS-ämne så ska man nog glömma tankarna på att hon ska kunna lämna en sådan häst. DÅ ska man avla för fritidsryttarna om man vill envisas för att betäcka ändå, med avsikt att sälja.
Men har man ett riktigt bra sto så är det väl ändå idioti att låta bli att satsa mot stjärnorna.

Sen är det faktiskt också så att bara för att en hingst är en OS-häst behöver det inte innebära att han lämnar svåra avkommor!

Och är man osäker själv så finns det faktiskt mer erfarna människor att rådfråga (även om Asvh inte har någon avelsrådgivning).
Jag ahr själv varit i kontakt med en erfaren premieringsgubbe för att få råd om ifall den kombination jag planerade var totalt idiotisk eller kanske intressant... (Han ville gärna se resultatet, men sa att han inte hade vågat ge det rådet till vem som helst...)

Mitt mål med aveln är först och främst att får fram en lätthanterligt häst som kan gå minst medelsvår i alla diciplinerna. Om den sedan får kapasitet för svår i någon så gör det inte ont.
Varför jag har det som mål med min avel?
Jo för som sagt tidigare det är oftast inte elitryttare som man säljer sin uppfödningar till. Det finns ju inte så många av dem utan betydligt fler "vanliga". Många gånger är det fritidsryttare som har för avsikt att ha sin häst länge. Det är för många ett väldigt stort steg att köpa en egen häst och även en stor investering. Jag vill att den som köper häst av mig ska kunna använda den för just det ryttaren är intresserad av och det brukar kunna ändra sig med åldern. Väldigt många har kommit hit för att köpa fälttävlanshästar och det har slutat med ren dressyr via banhoppning. Någon har också blivit kör- eller westernhäst.

Jag hade inte tolkat det så som denna dam har gjort.........utan att det hänger inte på om det är en fritidsryttare eller en helt nybörjare eller proffs som skall rida denna unghäst, utan allt hänger egentligen på hur seriös och ärlig säljaren är.

Jag som uppfödare, vet mkt väl, hur mitt föl är i temperamentet. Jag har ju fostrat den i 6-7 månader. Och märker jag att fölet har ett nervöst temperament eller mer känslig osv, så givetvis säljs detta föl inte till en fritidsryttare eller nybörjare. Men har jag ett föl som är lättsam och stabil, kan jag med gott samvete sälja den till en nybörjare eller fritidsryttare.

Så ett stort ansvar hänger på säljaren att se till fölen får en ägare som passar.

Jag köpte mitt nu 9 åriga ston utav en av Sveriges mest välkända uppfödare. Hon pratade väldigt gott om mitt sto och lovade både det ena och det andra. Jag var inte så gammal eller hästklok då, så jag köpte ju det hon sa.

Jag ångrade flera gånger att jag köpt detta sto. Hon var (är) otroligt speciell och testade mig något enormt i början. Jag gav mig dock aldrig, utan lärde mig finna nya vägar hela tiden. Nu är vi oskiljaktiga, men hon håller inte för de klasser och mål som jag har. Däremot tänkte jag ta in henne i aveln nu, för hon har fantastisk gång och i övrigt en riktigt trevlig häst, men hon håller enbart för de medelsvåra klasserna.

Det jag vill komma till är att även en seriös uppfödare kan pladdra på rätt så bra och skryta över sina välstammade uppfödningar och lova mer än vad som rimligt är. :smirk:

Sedan kan man ju aldrig garantera att denna fölungen kommer kunna gå svåra klasser i dressyr, bara för att den har det temperamentet och de gångarterna.

Att köpa unghäst och ha förhoppningar är ibland som att köpa grisen i säcken! :angel:

Frågan är ju om uppfödaren du köpte av var ute efter att bli av med en häst till dig eller ge hästen bästa möjliga chans att lyckas i framtiden.

Jag personligen skulle int ekunna sälja en häst utan helt öppna kort och jag försöker - i den mån jag har möjlighet - att välja köpare som jag tror kan utveckla hästen på bästa sätt. Hittills är jag nöjd med alla utom den jag sålde mit första shettisföl till... :p

Det finns en utmärkt röst som representerar den "lilla tjejen/kvinnan" som medvetet testar hingstarnas ridbarhet ur just den synvinkel. Hella Kuntz:bow: Hon har tydligt poängterat hur viktigt det är för henne att det inte ska behövas 1,80 cm stark karl.

Tyvärr saknas motsvarigheten på hopphingstarna.

Det är en superservice att man kan gå in på ASVH och läsa testryttarnas omdömen, utnyttja den i hingstvalet.

När en hingst godkänns på prestation vet man inte alls lika mkt om ridbarheten, har den sen tävlats av endast en ryttare och en mkt skicklig sådan, vet man ännu mindre.

Det rådet brist på lugna och bra ridskolehästar. Det är något som uppfödarna borde tänka på. Det behövs liksom även lugna, stabila hästar som "vem som helst" kan rida på. Inte bara de där nerviga hästarna med kanonsteget. Ridskoler ser inte gångarter som något nödvändigt utan ett bra huvud.

Ridskolehästar åt folket! :D

Men ridskolorna är väl knappast de kunder som betalar bäst. Det skulle nog bli en ren förlust för de flesta uppfödarna.

Men ridskolorna är väl knappast de kunder som betalar bäst. Det skulle nog bli en ren förlust för de flesta uppfödarna.

Nej, det tror jag inte. Det gäller att planera och skaffa sig gott rykte. Man startar kanske från noll, men med lite framgång får man ännu mera framgång. :smirk:

Man väljer ju en billig hingst att betäcka med. Den behöver ju inte ens vara renrasig. Det är huvudet som är viktigast.

Det hade alltid gått att få det att fungera med lite vilja och planerande. :D

Utan marknad för skolhästar, om man räknar in alla hästverksamheter som bedrivs med betalande kunder/elever fick nog tämligen många uppfödare lägga ner sin verksamhet.

Har genom åren köpt 1 häst direkt från uppfödaren och 1 import, alla andra har sålts av ryttare som sålt av diverse anledningar. Möjligtvis har det funnits felaktiga papper någonstans men de flesta har haft papper och kontaktbara uppfödare.

Det är en myt att alla skolhästar köps via obskyra hästhandlare för 20-30.000,-

Nej, det tror jag inte. Det gäller att planera och skaffa sig gott rykte. Man startar kanske från noll, men med lite framgång får man ännu mera framgång. :smirk:

Man väljer ju en billig hingst att betäcka med. Den behöver ju inte ens vara renrasig. Det är huvudet som är viktigast.

Det hade alltid gått att få det att fungera med lite vilja och planerande. :D

Kostnaden för hingsten är knappast den stora kostnaden i uppfödningssammanhanget :smirk: Ordsspråket "en bra och en "dålig" häst kostar lika mycket att föda upp" tycker jag fler borde ta fasta på.

På kommentaren om att hingsten inte ens behöver vara renrasig borde det alltså innebära att den inte ens är godkänd? Rätta mig gärna om jag missförstått :idea: (Kan en häst som inte tillhör ett rasförbund genomgå ett bruksprov och bli godkänd för avel? Något som har koll på detta :confused: )
Grejen med bruksprov är ju att man "tar reda på vad det är för individ". De får ju som sagt betyg och omdömmen på sin ridbarhet och temperament. I halvlodsaveln (eller i vilken renrasig avel som helst) har man ju oftast ett hum om vilka linjer som lämnar "ridskolehästar" och de lite "svårare" individerna. Att använda en hingst som i sig själv verkar ha ett bra temperament men som man inte vet något om härstammningen på anser jag vara ett större risktagande. Just den individen kan lika gärna vara en lyckträff av med svåra föräldrar.

Drömmen borde ju vara att häst-Sverige själva kunde producera alla hästar vi behöver till olika ändamål så som ridskolor OCH få ekonomi i det. Tyvärr ser inte alltid verkligheten ut på det sätt man velat.

Intressant fråga du tagit upp, en fråga man kan diskutera i all oändlighet!

Utan marknad för skolhästar, om man räknar in alla hästverksamheter som bedrivs med betalande kunder/elever fick nog tämligen många uppfödare lägga ner sin verksamhet.
Det är en myt att alla skolhästar köps via obskyra hästhandlare för 20-30.000,-

Det jag tänkte på var "vanliga" ridskolehästar som står hos en ridklubb inte t.ex. skolhästarna på Flyinge/Strömsholm etc.

Hur som helst finns ju ett tak på vad en skolhäst får kosta och det taket är lägre än för en bra sporthäst.

Det där är en mycket svår situation. Det största problemet är att man har samma kostnader för ett prestationsföl som för ett ridskoleföl.

Oftast så brukar det ju vara så hos uppfödare att de riktigt bra hästarna subventionerar de sämre bra hästarna. Dvs man säljer stjärnan med så pass vinst att man kan sälja den mindre bra hästen med förlust utan att det går med förlust i det stora hela.

Nästa problem är att tyvärr så krävs det lite speciella hästar för att bli riktigt bra. Så risken är att man står där med en häst som inte är en stjärna men som har en stjärnas temprament.

Förr i tiden så var det fortfarande mycket mentalitet kvar från "bondhäst tiden". Genom att man har strävat mot lättare, spänstigare och "hetare" hästar så har man även lyckats att ändra på tempramentet på hästarna.

Mitt sto har en gammal stam: Torboldt-Lansiär-Celcius-Utter och hon är en väldigt snäll häst utan att för den saken vara seg och lat. Hon kan tex ha två månaders vila och sen är det bara att sitta upp barbacka och rida ut i skogen utan att hon rör ett öra. Men hon är fortfarande inte en seg "ridskolehäst". Däremot så kommer hon inte kunna gå OS och med största sannolikhet så kommer inte heller hennes avkommor att göra det heller.

Men en av hennes avkommor står på ett lantbruksuniversitet och de har sagt till mig att om jag har fler föl efter mitt sto så är det bara att höra av sig för de är intresserada av att köpa. Den avkomman är nämligen en av deras bästa hästar som de är otroligt nöjda med både gångartsmässigt och tempramentsmässigt.

Tror nog att vi har fått ett större medvetande om just tempramentet på våra hästar. Läste bara för någon dag sedan reklam om en hingst som både har mycket fina egna resultat och fina avkommor där man skriver att han ärver ner ett temprament som även en fritidsryttare uppskattar. Så visst har det hänt saker även på den fronten.

Mvh

Tora

De flesta ridskolehästar har ingen stamtavla.

Nej, det kostar inte lika mycket att föda upp en blivande ridskolehäst som att föda upp ett fint halvblod.

Dels så kostar en vanlig icke godkänd hingst eller en godkänd men mindre känd hingst mindre att betäcka med och dels så är det mycket annat man "slipper" undan med, till skillnad från halvblodsaveln.

De flesta ridskolehästar har ingen stamtavla.

Nej, det kostar inte lika mycket att föda upp en blivande ridskolehäst som att föda upp ett fint halvblod.

Dels så kostar en vanlig icke godkänd hingst eller en godkänd men mindre känd hingst mindre att betäcka med och dels så är det mycket annat man "slipper" undan med, till skillnad från halvblodsaveln.

Jag förstår verkligen inte detta resonemang!

Varför skulle ridskolehästens far vara icke godkänd? Det är kanske ännu viktigare för en ridskolehäst att vara korrekt byggd och ha bra ridbarhet, då den måste ha mkt god egen balans eftersom den sällan får hjälp av sin ryttare.
Dessutom är det mkt lättare att veta vad som kommer ut om man har två föräldrar med lång känd stam.

Nej visst kostar inte en icke godkänd hingst lika mycket att betäcka med, men det är inte den stora kostnaden vid avel. Ett dräktigt sto, oavsett godkänd hingst eller ej, ska ha lika mycket foder och omvårdnad. Sen kostar unghästen lika mycket i foder och omvårdnad fram tills den säljs oavsett vilken hingst man valt.

Så länge inte köparna är beredda (mycket få som är) att betala vad det faktiskt kostat att föda upp en unghäst, och ibland få den utbildad, så kommer många nog fortsätta att sikta mot stjärnorna med sin avel.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 772
Senast: pastejja
·
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta... 2
Svar
24
· Visningar
3 639
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt... 2
Svar
21
· Visningar
2 710
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!