Sv: Kloka ord

#KL

Jag minns ett par AHA upplevelser:
- Se vægen dit du ska. inte bara rakt fram men æven i skolorna, de va verkligen jætte upplevelse. (ja titta vææældigt mkt ner på hæsten)
- istællet før att sæga sitt till på inre sitt ben så sa min trænare att ja skulle trampa ner i stigbygeln. vilken skillnad ja fatta ju inte innan va sittbenen betydde.

ja sen minns ja inte fler direkt.:)

kl.

min gamla tränare hade massa "talesätt" bla.

-ju mer utrustning, ju sämre ryttare. ta av all skit så kanske vi får se hur hästen rör sig :crazy:

-när du tror att du kan som mest så kan du som minst, först när du inser hur lite du kan så kan du fortsätta utvecklas.

KL:
Följande är ett citat från en finsk ridlärare jag hade en gång i tiden, om hon tyckte man var för hårdhänt/grov i hjälperna. Skriver det på finska också då andemeningen kommer fram bättre (vet att det finns såna som kan finska här)
"Se ej ole mikään traktori, se on herkkä luonnonkappale!"
ungefär översättning: "Den är ingen traktor, utan ett känsligt stycke natur!"

Detta är också om hjälpgivning:
"Du ska påverka hästens hjärna med dina hjälper, inte dess kropp"
Det tänker jag ofta på när man ser ryttare nästan försöka "välta runt sina hästar, eller ryttare som hävdar att "är man inte dyngsvettig efter ett ridpass, så har hästen inte jobbat ordentligt":angel: .

Låter som min tränare, fast åt andra hållet :D

"ridning är ingen kämparsport. utan en mjuk sport, och lätt sport.
du ska orka rida flera hästar efter varandra utan att vara trött."

kl.

-ju mer utrustning, ju sämre ryttare. ta av all skit så kanske vi får se hur hästen rör sig :crazy:

-när du tror att du kan som mest så kan du som minst, först när du inser hur lite du kan så kan du fortsätta utvecklas.

HI HI Låter som den jag red för när jag tävlade ponny för "100 år sen"... Det har suttit i skallen hela mitt ryttarliv! Känner mig som en skurk om jag någon gång tvingas ta till gramantyglar eller nåt. Sen har jag ett eget favorituttryck som brukar få mina elever att sticka näsan i vädret. Nämligen "Varför stirrar du på hästens nacke? Tror du inte att du märker om han försvinner under dig?"

oj vad svårt att minnas. rider så mycket på känsla så jag har mest aha-övningar. Men sally swift har ett par fina formuleringar/bilder som jag gärna tänker på:
- Andas genom hela kroppen
- Väx som ett träd (uppåt och neråt)
- Du är en gran, med grenar som svänger för vinden och en stam som även den har en viss rörlighet men som aldrig säckar ihop.
mfl

Även min ena ridlärare har ett par uttryck jag tagit fasta på
- Tänk att du har en balong mellan hand och mage. När du vill sakta av ska du trycka ihop balongen utan att använda händerna.
- Klappa dig själv och hästen
(mycket populärt på hennes barnlektioner då barnen ofta tar uppmaningen bokstavligt)

Hört en hel del roliga komentarer när jag har ridigt.

"Andas ända ner i tårna"

"Det vad mycket lite som inte var jätte bra"

"Exeptionellt skitbra"

Finns mycket man kan skriva, men kommer inte ihåg allt. Skulle ja skriva ALLT ja har hört skulle det ta lång tid. Detta är det ja kommer ihåg bäst.;)

vem vet ;) det kanske är samma. för det är "100 år sedan" :D

Den härligaste aha-upplevelsen för mig var när jag var på kurs hos Sylvia Lindström på Öland....När hon rättade till min sits och lärde mig rida hästen med känsla, lösgjord och i balans, på långa tyglar :bow: ;)

kl.

:bow: :bow: :bow:

Jag är en sån som tycker vissa saker är så grundläggande att jag glömmer bort dem:p

Senaste träningens ahaupplevelse i skänkelvikningen blev nått så enkelt som"VRID på huvudet!"
Jag satte huvudet helt åt höger och vips flöt hästen med dit jag ville!

Uttrycket "titta dit du ska" hade jag ju haft med mig ända sen nybörjartiden, men inte tänkt på varför på ett tag. Jag verkade tro att det räckte med att snegla lite gulligt åt det håll man ska, men viktförflyttningen blir nog ganska minimal då:D

Kommer inte på några bra saker direkt, mer än i hoppningen då min ridlärare sa åt mej att inte se hindret, bara fortsätta i samma lunk som innan över. Funkar bra när jag väl slappnar av på min hetsiga lilla ponny.

En annan gång,
Jag: Men jag har ju inte rört dej ponny!
Tränare: Det är bra Amanda.

Handlade om att hästen inte ville hoppa och stegrade sig ganska oavbrutet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 686
Dressyr Har ni varit med om att få göra saker som ni normalt kanske inte annars gör på era dressyrträningar? För alla jag har ridit så ska...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
22 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar