Sv: Kloka ord

Speciellt ett ord har etsasts i min hjärna.

"ANDAS"!

Jag andades ganska sällan under en lektion (för att inte tala om hopp). När jag sa det till mig själv, då "sjönk" hela kroppen och hästen började trampa under sig!
Så jag måste säga det till mig själv flera gånger även nu för tiden, annars blir allt så stelt och spänt.

Min CR-tränare får ständigt ställa samma fråga till mig:
Andas du?!

Andra bra saker att tänka på;
Kläm inte fågelungen du har i handen
Öppna dina stängda dörrar
Låt fötterna släpas i den mjuka sanden

Men det viktigaste av allt hon lärt mig är "Sluta tänka, rid bara!"

Intressant tråd!
Har väl inte hört så många "kloka" ord men några som jag kommer på nu, som alltid fått mig att tänka lite extra är:
"Tjata inte på hästen, då blir den som en tjurig 3åring, och tro mig, efter det vill du inte längre vara mamma" :D
"Du kan förvandla vilken häst som helst till vad du vill"
"Det är tyvärr lättare att förstöra och rida sönder en häst än att behålla och förbättra hästens förmågor, för det behöver du vara en skicklig ryttare."

Ett bra tips jag fick en gång i ridningen, kanske inte ett klokt ord, men det har fått mig att räta upp mig varje gång:
"Tänka att en stor köttkrok sitter fast i bröstet på dig, och varje gång du säckar ihop drar det något så förjävligt." Hehe ;)

min tränare sa att jag skulle tänka att jag var
störst,bäst och vackrast när jag red!
för att få en bra sits!!

le:D , vad som än händer då får du det tråkiga att bli roligt!

Ett sitat från känd ryttare (Nu har min hjärna gått och lagt sig och kommer inte ihåg namnet):
Om nedsittning:
"Om du ska skumpa, skumpa i takt!"
Om hästens form:
"Inte för mycket, inte för lite, bara lagom"

Haha den var också bra! Men då skulle jag bara sitta lite finare ;)

Att varje gång jag känner att det går skit ska jag se till att jag inte slutar att andas och känna igenom kroppen så att jag slappnar av och inte sitter och drar upp axlar eller hälar. Har gett mig väldigt mycket.
Sally Swift, förstås. :bow:

Hm ska nog prova det, men mitt problem är att jag spänner korsryggen och mellan skulderbladen för mycket, fast benen hänger avslappnat och axlarna är hyfsat avslappnade. Men det beror också mycket på vilken häst jag rider..

inga direkta "aha"-upplevelser än, men det kommer väl snart kan jag tänka mig.men min närmaste "aha"-upplevelse var väl när en av mina ridskolelärare sa till mig. Många tycker väl det här är en självklarhet, men det var det inte när jag hörde det för många år sedan

"sluta inte driv fastän hästen springer iväg från dig, då har du inget att fånga upp"

Ett citat från min gamla ridkolelärare.
"det är nyttigt att ramla av, för då blir man inte rädd för det"

Sen har mina lärare haft många fia liknelser, dock minns jag bara en.
"hästen är som en kaviartub. Du vill inte ha all kaviaren på en gång bara för du klämmer lite på tuben"

Visa att du KAN rida och var mallig! (gör att man sträcker på sig).
Det är inte du eller hästen, ni är ett!

vet inte om det hjälper er men dessa två gjorde att jag hittade både sitsen och hästen xD

Sa min dressyrtränare förut:

"tänk dig att jag lutar mig mot dig, och om du flyttar dig så ramlar jag. Med andra ord så måste du hålla i yttertyglen för att jag ska kunna stå upp"

Det blev mycket bättre när hon sa det! :bump:

Och detta sa hon när jag hoppade för henne:

Tänk ankstjärt!

*kl*

"man får andas även fast man är koncentrerad"
Jag har en förmåga att hålla andan i vissa situationer och det medför vissa spänningar i kroppen som inte är så önskvärda.

"du måste rida varje steg hästen tar".

"ha rörelsen i kroppen och huvudet" (om man tex rider skola eller har en häst som gärna hafsar i väg en gångart)

Några jag använder även i vanliga livet:
*Det är en ny dag imorgon. (väldigt bra när min problemponny hade en dålig dag för att det regnat eller nått liknande. Alltså funkar det inte idag så funkar det imorgon.)
*Titta dit du ska, för det är dit du kommer. (Superviktigt med min shettis, för han lyssnar jämt & helst bara till blicken.)

*Rid som om ingenting har hänt. (när problemponnyn försökte skrämma mig genom att studsa iväg.)
*När du han drar så har du dragit för mycket. (shettisen när han tar bettet & ligger på. Hårfint.)
*Bara gör! Skit i hur det ser ut eller om han tänker på nått annat. (shettisen försvinner i tankarna.)

Finns massor men man kommer ju inte på alla på en gång!:bump:

En liknande grej har jag. Min förra tränare sa att "hästen blir bra på det den tränar på!" Skrittar man i skogen åtta dar i veckan blir hästen jättebra på det. Slarvrider man ofta utan att ha hästen på tygeln så lär den sig det. osv...

"Åtta dar i veckan"? :crazy: :smirk:

Jag jobbade på en ridskola, då jag red en fjording (som var privat men gick lekoner några dagar i veckan)som va rätt ful men bra å rida :d . Då jag träna lite för mig själv så kom en annan ridlärare in och red. Då jag tränade lite på volter och galopbyten. Säger hon så här: Va, jag som trodde inte han kunde ridas! Det där ser ju riktit bra ut. :love: Sen red jag en clerrund tävling 90 och det gick felfritt då säger hon så här. Vad är det som krävs för att rida honom så där?
Hahaha detta satte sina spår. Han va inte svår för mig han va bra o han å jag gick toppen bra vi fatta varandra och jag krävde inte det omöjliga av honom. Han va rätt söt i mina ögon go o glad fjording. :bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 686
Dressyr Har ni varit med om att få göra saker som ni normalt kanske inte annars gör på era dressyrträningar? För alla jag har ridit så ska...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
22 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar