• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Divine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 957
D

Divine

*suck* måste återigen klippa ner min perserkatt och låta pälsen "börja om".. Den är tovig, sträv och det kvittar hur mycket man borstar den..
Misstänker att det är för att jag (eller snarare katten själv) bytte fodersort.
Nu lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på:
:confused: Kan jag klippa ner svansen ochså? Även den är förfärlig.
Samt att dom senaste månaderna så har han haft ett parti precis vid slutet av ryggen innan svansen som "småtovar" sig. Spelar ingen roll om man reder ut det ordentligt, dan efter e det likadant.. Det är även lite vita prickar, typ som mjäll. Vad kan det vara? :confused:

Hoppas att någon har några svar, blir galen snart.. Verkar aldrig få ordning på pälsen så att jag kan ställa ut honom :(

Sv: Klippning

jag klipper ner min perserkatt eftersom hans päls tovar sig diret.
Jag klipper inte svansen eftersom den ej blir tovig.
Badas 1 gång månad

Sv: Klippning

Mjällig, fet och tovig päls kan bero på hormoner (vanligt hos fertila hanar) eller tex foderallergi. Om pälsen blir dålig av fodret är det inget bra foder, oavsett om katten tycker det smakar bra eller inte. Byt foder, klipp ner pälsen, och bada katten regelbundet med bra produkter. (Ett bra kattschampo behöver inte kosta skjortan, och det räcker extremt länge).
Jag skulle inte rekommendera att man klipper ner pälsen själv, men är det enstaka tovor som inte sitter nära huden, och man har en riktigt lugn katt så. Det går bra att klippa svansen också, oftast är det vid svansroten probemen är värst (kallas fetsvans eller studtail).

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 818
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 054
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 914
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka