Klippning, Hjälp!

F

fethajja

ja, som sagt så behöver vi lite hjälp angående klippning av vinterpälsen på ett 20-årigt kallblod som vi just fått. Hon har EXTREMT tjock päls och svettas konstant, när vi red henne här om dagen RANN det svett efter benen på henne. vi ser ju såklart att vi måste klippa henne så fort som möjligt, Men hur? någon som har bilder eller tips när det gäller klippning?! Försökte leta lite på internet men det är så svårt :/

tacksam för svar!

Sv: Klippning, Hjälp!

Hej.
Finns många olika sorters klippning.
En äldre häst får ju ofta mer päls eftersom som har svårare att hålla värmen när dom blir äldre.
Därför tycker jag inte ni ska klippa henne helt.

Typ jaktklippning kanske?
Hittar du inget på internet?
Kolla på bibliotek, eller sök på bilder och klipning häst ex. google..

jag hittar bara pyttelite, men jag ska kolla mer!

Om det inte är jätteviktigt hur det ser ut är ett tips att klippa medhårs. Mycket praktiskt eftersom hästen kan gå utan täcke men ändå har fått bort den värsta pälsen.
Har inte provat själv eftersom jag tävlar men vet kompisar som klipper sina nordisar så eftersom dom tom svettas inne i stallet annars..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar