Klippmaskin

MiniLi

Trådstartare
Funderar på att investera i en klippmaskin. Brukar låna/hyra men som sagt, funderar på att skaffa egen.
Kan ni rekommendera någon maskin?

Har kikat lite och läst om Hööks samt Julas, hur bra är de?
Har läst att vissa tycker att Julas är högljudd?

Hästen är inte så förtjust i att bli klippt, brukar ge lugnande för att slippa bråka..
Därför skulle jag vilja ha en tyst maskin, och gärna en som inte vibrerar överdrivet mycket.
Jag antar att de tysta är dyrare?
Sen får den gärna vara lätt, klippa fint och effektivt.

Funderar över två alternativ..
1. Köpa en billig som är BRA men kanske inte den tystaste, ex Hööks eller Julas.. Kommer kanske ändå få ge lugnande.

2. Köpa en riktigt tyst och hoppas på att hästen fixar det utan lugnande.. Antar att det i så fall är en dyrare modell som är lämplig?
Har läst att Mosel Avalon ska vara tyst?

Har ni några förslag?

Sv: Klippmaskin

Jag har tänkt investera i julas maskin, efter flera rekomendationer. Finns även flera tråder om den här på buke...

Även om det låter mkt så tycker jag att de dyra tex delaval låter minst lika mkt.

Ja, ska jag köpa en dyrare vill jag att den ska vara väldigt tyst! Det är just det jag har hört om denna Moser Avalon..
Förhoppningen är ju att jag ska kunna klippa utan att ge lugnande..

jag har en Mooser Avalon o är toppen nöjd. Flash har tidigare drogats vid klippning men med denna klipper jag honom själv. Den är lätt tyst o vibrerar nästan inget alls, blir inte varm o har batteritid på några timmar.

Jag har Julas och är inne på min tredje säsong. Den är lika bra som när den var ny.

+ Den är mega billig, billiga extra skär
+ Den klipper lika bra som den jättedyra maskinen som jag klippte med tidigare

- Den låter (har bomullstussar i mina öron), har dock en kolugn polle som njuter av att bli klippt.
- Den är lite tyngre än min dyra

:laugh:

Jag är väldigt sugen på den.. Kostar ju lite mer än Julas men det betalar sig ganska fort om jag slipper ta ut veterinären för lugnande varje gång..

en sån ska jag också köpa. har den självslipande skär eller får man slipa/köpa nya?

har nu en stor och tung maskin som visserligen är kraftfull med låter som ett oväder... det gör alla stora maskiner jag testat.

så ska du ha en stor modell kan du säkert lika gärna köpa julas.

man får slipa eller köpa nya. Det följer med två skär o slipa kostar ju inte mkt.
Det är verkligen en jättebra maskin, låter inte mer än killens rakapparat :p

Jag har julas och jag kunde inte klippa en häst förrens den gick sönder..Eller sönder skäret vrider sig snett hur jag än gör=(..Ska gå tillbaka med maskinen och kolla om de kan hjälpa mig

Jag funderar också på att skaffa en egen. Har en väldigt lättklippt häst och behöver väl egentilgen inte oroa mig för att det låter för mycket.
Tittade lite på julas sida men kunde inte hitta nån klippmaskin, nån som kan länka?

Jag funderar också på att skaffa en egen. Har en väldigt lättklippt häst och behöver väl egentilgen inte oroa mig för att det låter för mycket.
Tittade lite på julas sida men kunde inte hitta nån klippmaskin, nån som kan länka?

Jag kan rekomendera denna sax. Min är inne på sin 3:e sesong. Tror inte att det är ljudet som skrämmer hästarna. Däremot är det stor skillnad att klippa en häst med vassa skär eller slöa. Då den kan nypa pälsen på hästen.

Tror jag ska upp och klippa min kille idag!

åjo, det är just ljudet som dom flesta reagerar på!

vilket jag förstår, dom låter ju nåt helt fruktansvärt.

jag har en Mooser Avalon o är toppen nöjd. Flash har tidigare drogats vid klippning men med denna klipper jag honom själv. Den är lätt tyst o vibrerar nästan inget alls, blir inte varm o har batteritid på några timmar.

Var finns denna maskin att köpa? Sökte på nätet på namnet men fick bara upp ett bar Buketrådar....

när jag ska investera i en egen maskin så ska jag satsa på en som går på batteri, det är rejäl skillnad i ljudnivå, antar att priset skiljer en del också men är man kräsen så är man:angel: ska man göra en helklippning får man däremot nog köpa ett extra batteri så man kan ladda dom vartannat.:)

avskyr klippmaskiner som låter som ladugårdsfläktar:crazy:

Jag har aldrig varit med om en häst som reagerat på ljudet. Finns ju tussar man kan sätta i öronen på dem om det nu skulle vara så=) Men så har jag nog väldigt snälla hästar oxå!

Min häst reagerar på ljudet. Stor skillnad vad man har för maskin.
Har man en högljudd blir han galen så fort man närmar sig.. Med en tystare kan man komma lite närmare..

min flyger i luften o blir totalt livrädd för klippmaskiner som låter mkt, tussar i öronen kan man glömma, han låter ingen röra hans öron o absolut inte med äckliga tussar. Klippning ska va en trevlig upplevelse, därför har jag köpt min avolon som är tyst o sladdlös o klipper väldigt mjukt o lätt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: aleksis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka