Klippa nu?

K

Kung Bob

Har en ny ponny med hyfsat mkt vinterpäls, blir svettig av i princip ingenting och det tar eviga tider för henne att torka.

Men, jag undrar, är det ok att klippa hästen för första gången så här sent eller kommer det bli konstigt med fällning o sommarpäls o sånt sen då?

Det är ju ändå ett tag kvar tills de fäller så det hade varit skönt att bli av med det liksom...

Så, någon som har nån erfarenhet av det eller vet hur det är?

Sv: Klippa nu?

Jag ska precis ut i stallet och klippa en kompis halvblod, jag tänker halvklippa henne, dvs under halsen och magen och spara det över länden och ryggen.
Just för att hon inte ska få en ful sommarpäls senare!

Jag klippte min i förrgår visserligen för andra gången, samt att hon varit täckt sedan i höstas....
Tror inte att det är för sent, det är på våren man ska passa sig lite för att klippa då man kan störa deras fällning....

Men vissa hästar har ju redan börjat fälla? Visserligen inte denna men...

Cesilia: Hmm, faktiskt en bra idé ju, tål att tänkas på!

Nåra fler?

Jag tror att vissa börjar fälla nu för att det istort sett är vårväder.. Har ju knappt varit minusgrader på hela vintern. Så dom kommer nog sluta fälla om det blir mer "vinter" igen. Så om hästen du ska klippa inte fäller just nu så är det nog inga problem att klippa.

Hej. Vi har också en pålle som svettas för i princip ingenting. Och mycket! :( Jag funderade också på om man verkligen skulle klippa så här pass sent och vår har faktiskt börjat fälla pyttelite.

Men vi har bestämt oss för att klippa ändå. Inte hela hästen men halsen och sedan från manken och snett ned mot buken.

Alternativet är att låta bli men det funkar inte för han svettas floder och det ser nästan ut som om han har badat. Hade jag haft honom hemma så hade jag kunnat lägga på en flecce som jag sedan bytte när han blev torr men eftersom vi hyr in honom så är det inte så lätt. Inte så kul heller att lägga på vanliga utetäcket när han är så genomblöt :crazy:

Om det kunde bli kallt snart!!!

Jag tänkte helklippa min för andra gången i nästa vecka. Jag tror inte att det är några problem än med fällningen.

har ju varit väldigt konstigt väder denna "vintern" men det brukar inte vara några problem att klippa hästarna under januari, kommer man in på februari ska man nog passa sig lite, som sagt det kan rubba deras sommarpäls-sättning.

lycka till:)

Hej!

Klippte min tjej igår, när jag äntligen fick tag i en klippmaskin.

Diskussionen om "störa pälssättningen" har en kompis till mej haft med flertalet vet förra våren, då hennes ponny hade massa päls och svettades och tävlade. Ingen tyckte det var farligt att klippa (detta var när ponnyn redan börjat fälla lite senare på våren) och INGEN hade några som helst bevis för att pälssättningen skulle störas på något sett.

Jag har även själv sett hästar som klippts sent och ingen har haft problem med pälssättning, som ju tydligen ska styras av ljus och inte av klippning.

/ Lavinia, vars häst blev gudaglad att bli av med pälsen under magen

Tack för alla svar! Det låter som det får bli en klippning av ponnyn i veckan...:)

Ska bli skönt att bli av med all pälsen!

Klippte två av ridskolans hästar förra veckan. Så länge de inte börjat sätta sommarpäls så kan du ju klippa. Tom februari brukar man väl säga att det är okej att klippa. Den ena av ridskolans hästar var inte klippt medan den andra klipptes bland de första i höstas och pälsen hade växt ut. Halvklipptes och de går utan täcke.

Tack för alla svar! Hon ska klippas idag, får se vad det blir för typ av klippning, beror på hur snäll hon är;)

Problemet är inte att man stör pålssättningen, det man riskerar är en glanslös och lite "ful" sommarpäls, vi chansade ändå och klippte min kompis häst eftersom hon har något slags hormonfel som gör att hon svettas FLODER.

Något man öven måste överväga nu, som jag övertygade min kompis om, som ville helklippa, är att det faktiskt KAN slå till med 25 minus och snöstorm nästa vecka... hehe iallafall här norr om Dalälven, kanske inte i skåneland...

Haha, nej, -25 o snöstorm är nog inte så stor risk här:p

Men nu är hon iaf klippt! Hon blev riktigt fin, vi helklippte förutom benen och huvudet. Det var ju (antagligen) första gången hon klipptes så hon var väldigt stressad och nervös, därför kunde vi inte ta så mkt långt upp på halsen mot huvudet till, menmen, jag får väl leva med det i ett par-tre månader til;)

Ska iaf bli skönt att kunna rida henne utan att hon svettas ihjäl efter en kvart! Nu längtar jag bara efter att vi ska få hem den nya sadeln...

Jag tycker det är helt ok att klippa nu. Många tävlingshästar klipps ju året om men om man inte vill påverka sommmarpälsen har jag hört att man inte ska klippa efter mars (södra Sverige).
Den konstiga vintern vi haft bör inte påverka eftersom hästens pälssättning beror av ljuset, dvs hur långa dagarna är.

Ska klippa min gubbe för 3:e gången nu i veckan. Han fäller, nästan utväxt där han är klippt. Svettas när vi rider. Så det blir en klippning igen, täckesklippning ála kort modell.
Eftersom han är gammal och den konstiga höst/vinter, kan jag klippa honom året om. Klippte lite lätt (bog och hals) i juni eftersom han svettades när det var +25 ute.:(

Hej! Usch vad jobbigt med all vinterpäls. Egentligen så ska man inte klippa hästarna efter october då pälsen måste få en chans att växa på sig till sommaren plus att man genom att klippa hästen också förstör pälsens tillväxt och kvalitet och den måste få en chans att växa på sig lite. Men du måste ju ha vetat att din ponny svettas mycket, varför har du då inte klippt henne innan? Mina tre hästar är helt klippt, nu går dom iofs väldigt hårt men en häst som är klippt, ska alltid ha ett ordentligt täcke på sig, om hästen är klippt på halsen, Alltid halstäcke. Jag undrar också hur du har tänkt att klippa din häst? Hela eller "jaktklippning" (alltså inte hela kroppen)? Och glöm inte att alltid lämna ett liten fläck "vinterpäls" på ryggen som skyddar mot kyla och eventuella tryck. Jag personligen hade väntat, har du klarat dig hittills, så? Ha det gott!

har du inge kort på hur de blev?

hade sammap roblem med min sist jag klippte han eller ja första gågnen han klipptes antagligen..men men de syndes inte jätte mycke..och nu ska han sklippas igen me MYCKE bomull i öronen och massa godis under tiden så går vi se :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 950
Senast: _Taggis_
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 214
Senast: Flixon
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 796
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar