Klippa nu?

Sv: Klippa nu?

Om man inte skulle klippa efter oktober skulle det bli en massa hästar i Sverige som skulle få arbeta sig sjöblöta var och varannan dag (och därtill stå och torka många timmar efter arbete). Då naggar jag hellre sommarpälsen i toppen och har en häst som får arbeta i lagom varma "kläder" utan att svettas ihjäl.

Klippte min för andra gången i helgen efter att han blev väldigt svett under senaste ridhuspassen.

Sv: Klippa nu?

Hej! Usch vad jobbigt med all vinterpäls. Egentligen så ska man inte klippa hästarna efter october då pälsen måste få en chans att växa på sig till sommaren plus att man genom att klippa hästen också förstör pälsens tillväxt och kvalitet och den måste få en chans att växa på sig lite. Men du måste ju ha vetat att din ponny svettas mycket, varför har du då inte klippt henne innan? Mina tre hästar är helt klippt, nu går dom iofs väldigt hårt men en häst som är klippt, ska alltid ha ett ordentligt täcke på sig, om hästen är klippt på halsen, Alltid halstäcke. Jag undrar också hur du har tänkt att klippa din häst? Hela eller "jaktklippning" (alltså inte hela kroppen)? Och glöm inte att alltid lämna ett liten fläck "vinterpäls" på ryggen som skyddar mot kyla och eventuella tryck. Jag personligen hade väntat, har du klarat dig hittills, så? Ha det gott!

Halstäcke gör bara marginell skillnad när det gäller att värma hästen.
Hästar fryser inte mer om halsen för att de är klippta.
Skulle jag klippa senast i oktober skulle det inte finnas ngn päls att klippa :) i oktober börjar han sätta päls, i november brukar jag köra första klippningen.

Till TS: Klippte min pålle i lördags för andra gången, det är inga som helst problem att klippa nu, är man orolig för påverkan av sommarpäls och ditt och datt bör man väl klippa nu i januari, helst inte i februari, mars.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 950
Senast: _Taggis_
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 214
Senast: Flixon
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 796
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar