Klippa nu?

Sv: Klippa nu?

*Knapp*

På måndag klipps Yrpa, blir bara under halsen just nu, så tar jag mer ju mer päls som kommer tror jag..

Kurt ska helklippas i nästa vecka... får se hur det går! Huga :p

Idag klippte ja min pålle för första gången! :d
Det blev bara under halsen och på bogen och lite mellan frambenen, men det blev snyggt. Jag hinner vänja mig då vi bara tog så lite nu, för egentligen gillar jag päls ;) Men man måste ju kunna träna så... Han tyckte det va rätt otäckt men han va så duktig och stod ut ändå! :love:
Ska frösöka komma ihåg att ta en bild som ja kan lägga ut sen nån dag. :)

Jag ska klippa min häst i morgon. Det är första gången hon ska klippas. Håller tummarna att det går bra. Hon brukar vara cool i all hantering. Ska bara klippa lite under halsen och "öppna yllekappan".

Det går bra å klippa nu, så gjorde jag förra året med min för folk ansåg att hon såg ut som en korsning mellan nordsvensk å islänning när dom kom hit till stallet :crazy: Hon e ju renrasig New Forest liksom :love:

Men det du får räkna med är att du kommer att få klippa igen lite senare på året när all vinterpäls är satt. Det fick iaf jag göra :)

moonlightgarden skrev:
Det går bra å klippa nu, så gjorde jag förra året med min för folk ansåg att hon såg ut som en korsning mellan nordsvensk å islänning när dom kom hit till stallet :crazy: Hon e ju renrasig New Forest liksom :love:

Men det du får räkna med är att du kommer att få klippa igen lite senare på året när all vinterpäls är satt. Det fick iaf jag göra :)

okej:) Pållen är klippt nu, när tror du man behöver klippa igen? Typ i november, gissar jag på:p

Runt november december brukar det ligga på för oss, bara se till så att vinterpälsen har vuxit klart först så e det bara å klippa en gång till när det e klart :)

Skall låta klippa 3 utav våra hästar i år. Helkroppsklippning på åtminstine 2 utav dem. Skulle chansa på att det blir i Nov.

Lånar knapp. Är det okej att klippa nu om hästen ska på avelsbedömning i vår ( läs April )?

Det betvivlar jag om det inte är tillåtet att hästen är klippt på bedömningar. Reglerna där har jag inte koll på. Men klipper du nu så kommer hästen att få längre päls även där du har klippt (förutsatt att din häst inte har fällt färdigt) men den kommer inte bli lika lång som resten utan en viss skilnad kommer att finnas mellan det klippta området och det oklippta området. Som kommer hålla i sig tills pälsfälningen är klar framemot sommarmånaderna.

Så klipper man nu så bör man klippa ytterligare en gång till när fällningen är klar för att förhindra att hästen ser lite skum ut resten av vintern.

Ja det är ok att klippa nu även om hästen skall avelsbedömas i vår!
Det är inte alls ovanligt med klippta hästar på avelbed. Och om du klipper nu och inte en gång till kommer det inte synas mycket alls i vår.

Skall du helklippa eller jaktklippa?
Helklippning är ju att rekomendera om den skall avelsvisas.

Jag hade min häst jaktklippt förra vintern och visade henne i våras, emn det var först på visingen i juni och det syntes lite grann att hon varit klippt, men inte alls så mycket som på en del av de andra hästarna där:

wfbild.jpg

tindravisning1.jpg

/Malin

Senast ändrad:

någon här ville ju se bilder på rakade hästar..
här kommer två av dom som jag har rakat, den första är inte min emn det är jag som rakat henne.
Rikka före
4170068.jpg

4170071.jpg

Rikka efter
4170078.jpg

4170086.jpg

Ási efter (syns inte så mkt)
4359451.jpg

*KL*
Skulle alla, i synnerhet dom som klippt sina hästar på halsen/magen kunna lägga ut bilder/beskrivningar om hur de klippt ganska omgående?

*KL*
Skulle alla, i synnerhet dom som klippt sina hästar på halsen/magen kunna lägga ut bilder/beskrivningar om hur de klippt ganska omgående?

Jag har min klippt under magen och hela halsen, men inga bra bilder. Kan ta det imorgon eller är det för sent då?

Nejdå:) Det var tänkt att pållen skulle bli klippt idag, men det blev framskjutet, så jag är helt öppen för förklaringar och bilder:)

Kom igen nu! Jag måste få se mer bilder på era rakade hästar och även få hör vad ni tycker är för och nackdelar med klippningen. Måste verkligen ha bilder snart får jag måste fatta ett beslut snart om hur jag ska raka hästen.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka