Klippa nu?

B

_belliisen_

Vet att det finns klipptrådar redan men måste få svaret på denna frågan nu. Jag och en till ska klippa våra Islandshästar i morgon hade vi tänkt. Eftersom dom har sättit jätte mycket vinterpäls och svättas väldigt mycket när vi rider. Men dom har inte sättit ALL vinterpäls ännu. Är det för tidigt att klippa nu? Måste man ha täcke på om man klipper jaktklippning? För täcket täcker ju inte magen ändå?

Behöver svar fort:angel:

Sv: Klippa nu?

Min häst klipptes för en vecka sedan. Det är bara o klippa på.

Michis skrev:
Jag har helklippt våran kille, förra helgen redan..

okej, va bra då är ja inte ensam om att klippa redan nu:p
Tror du man behöver täcke om man klipper halva halsen och under magen?

Täcke beror ju lite på.
Har du en frusen häst skulle jag täcka, absolut. Det är redan nu väldigt kyligt tycker jag.
Annars (om du har en "normal" häst) skulle jag täcka vid dåligt väder, annars får det va.

Så skulle jag göra iaf.

Filippan skrev:
Min häst klipptes för en vecka sedan. Det är bara o klippa på.

Ok, eftersom ni klipper så tidigt när behöver man klippa igen tror du?
De hinner växa ut ganska så fort va?, eftersom dom inte sättit all vinterpäls ännu.

_belliisen_ skrev:
Ok, eftersom ni klipper så tidigt när behöver man klippa igen tror du?
De hinner växa ut ganska så fort va?, eftersom dom inte sättit all vinterpäls ännu.

Jag skulle tro att man behöver klippa igen framåt Januari/ februari om man klipper nu, men det är bara en gissning. Men det beror naturligtvis på hur hårig man vill att hästen skall vara.

Jag kommer nog klippa i typ november igen. Känns redan som att massor har vuxit ut...

Förresten! Måste fråga en sak. Är det sant att det blir mycket svårare att klippa en häst som fått lugnande? Att huden blir typ "slapp"?

Kan inte alla lägga ut bilder på hur dom klippt sina hästar i år?:)

klippte hals och lite mage förra helgen.
kommer att ta lite till idag.
temeraturen kommer att ligga över 20 grader nästa vecka
blir det så varmt så är han svettig hela dagen om man inte klipper
sen kommer jag nog att klippa en gång till i höst men då inte så mycket.

_moa_ skrev:
Du får ju snart se hur jag klipper min i alla fall:angel:
Börjar nästan ångra mig:p

hihi aa, nej nu får vi inte ångra åss:angel:

Till alla: Efterosm de är så varmt på dagarna och kallare på nätterna ( det var 5 grader i natt) kan dom inte börja frysa på nätterna då?

Det beror väl på hur mycket klippt hästen är.
Jag klippte min i veckan. Klippte hela halsen, undermagen och sen en fin avrundning från manken till början på bakbenet. Hon går ute på nätterna fortfarande och hon lever :)

Filippan skrev:
Jag kommer nog klippa i typ november igen. Känns redan som att massor har vuxit ut...

Förresten! Måste fråga en sak. Är det sant att det blir mycket svårare att klippa en häst som fått lugnande? Att huden blir typ "slapp"?

Om hästen får lugnande intravenöst, dvs veterinär sprutar in lugnande medel. Då blir huden slapp och lite knepigt att klippa hästen, får de oralt dvs via munnen så släcker man bara ner lite av hjärnan och inget av kroppen då märks inget i skinnet.

Okej, tack för svaret, vilket är bäst då? Min häst blir VÄLDIGT knepig så jag måste vara säker på att han kommer vara lugn... vilket ska jag ta då?
Så vet behöver inte ge om man ska ge via munnen? Hur fixar man det då?

Ber om ett recept på antingen Sedalin eller Vetranquil, eller så lyssnar du om någon i din närhet har tillgång till någon av dessa två.
Men, sen kan det faktiskt klicka också beroende på hur knepig pållen är. Ibland så tar inte det orala medlet, och då spelar det helt enkelt ingen roll vad man gör.:crazy:

Jag vet faktiskt inte hur jag ska klicka min blivande häst. Vad tycker ni andra är bäst om han ska tränas hårt hela vintern? Jag vill ju att det ska bli så bra för hästen som möjligt.:idea:

Nu är pållan klippt:) Blev jätte bra, det blev hela halsen och under magen:d

Ojdå... men för att vara på säkra sidan ska man alltså ta det som vet ger?

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka