F
flinetrollet
Jag har en kallblods vallack som går på lösdrift. Jag har alltid haft mina hästar i stall så jag är lite nybörjare på lösdrift. Nu är det så att han har jätte mycket och tjock päls vilket är bra eftersom han går ute dygnet runt. Men när jag rider honom så blir han jättesvettig och det är ju mindre bra. Jag håller på att bli tokig på att fundera hur jag ska göra, klippa eller inte klippa. Jag vill hellst att han inte ska behöva ha täcke på sig dygnet runt hela vintern. Jag har alltid spårklippt honom förut och då har han inte behövt täcke på sig, men om han nu går ute hela tiden och det blir riktigt kallt hur gör jag då?
Okej visst kan man sätta på täcke för stunden. Men en veterinär som jag pratade med sa att om man täckar hästen så får dom mindre skydd med pälsen eftersom pälsen lägger sig ner mer, det är när den "står upp" som den skyddar mest. Han sa även att det kan vara sämre att täcka den när det är dåligt väder än om man låter bli. Det viktigaste var att man hade en torr och vindskyddad plats åt hästen. Men som sagt var så pratade vi om det när hästen inte var klippt. Snälla hjälp mig någon som har erfarenhet av detta.
Okej visst kan man sätta på täcke för stunden. Men en veterinär som jag pratade med sa att om man täckar hästen så får dom mindre skydd med pälsen eftersom pälsen lägger sig ner mer, det är när den "står upp" som den skyddar mest. Han sa även att det kan vara sämre att täcka den när det är dåligt väder än om man låter bli. Det viktigaste var att man hade en torr och vindskyddad plats åt hästen. Men som sagt var så pratade vi om det när hästen inte var klippt. Snälla hjälp mig någon som har erfarenhet av detta.