Klippa lösdriftshäst?

F

flinetrollet

Jag har en kallblods vallack som går på lösdrift. Jag har alltid haft mina hästar i stall så jag är lite nybörjare på lösdrift. Nu är det så att han har jätte mycket och tjock päls vilket är bra eftersom han går ute dygnet runt. Men när jag rider honom så blir han jättesvettig och det är ju mindre bra. Jag håller på att bli tokig på att fundera hur jag ska göra, klippa eller inte klippa. Jag vill hellst att han inte ska behöva ha täcke på sig dygnet runt hela vintern. Jag har alltid spårklippt honom förut och då har han inte behövt täcke på sig, men om han nu går ute hela tiden och det blir riktigt kallt hur gör jag då?
Okej visst kan man sätta på täcke för stunden. Men en veterinär som jag pratade med sa att om man täckar hästen så får dom mindre skydd med pälsen eftersom pälsen lägger sig ner mer, det är när den "står upp" som den skyddar mest. Han sa även att det kan vara sämre att täcka den när det är dåligt väder än om man låter bli. Det viktigaste var att man hade en torr och vindskyddad plats åt hästen. Men som sagt var så pratade vi om det när hästen inte var klippt. Snälla hjälp mig någon som har erfarenhet av detta.

Sv: Klippa lösdriftshäst?

jag har haft alla mina lösdrifts häsar klippta o de har hafttäcke på sig, skulle aldrig fungerat att ha dem oklippta.

Jag har min häst på lösdrift ett varmblod , fast har ändå lika mycket päls som om han hade varit kallblod .
Men han har inge täcke rider honom normalt ändå :)

Tycker att det fungerar bra ( slippa tänka på täcken å sånt)

Om du spårklipper honom och har ett vindskydd samt en torr liggplats samt fri tillgång på grovfoder så klarar han sig alldeles utmärkt utan täcke. Hästar håller i huvudsak värmen genom att öka energiintaget=äta.

Min veterinär har sagt att fri tillgång med mat för min häst är otänkbart, han är väldigt lättfödd och får inte bli tjock. Jag fodrar 4 ggr om dagen, dom har ett mysigt krypin med mycket halm i.
Bison: Hur går det när det är jättekallt, snöstorm osv när dom är klippta? Dom gångerna har ju jag tagit in dem i stallet. Alltså, jag är inne på din linje, tror också att klippning är enda lösningen. Men fixar dom att stå ute i den kylan med täcke utan problem?

Halm räknas också som grovfoder så då kan han stå och pilla i den om han behöver. Tänk på att energibehovet ökar när det blir riktigt kallt så då kanske du kan öka fodergivan ngt utan att han blir tjockare. Om det finns stall så kan du ju som sagt ställa in honom när vädret är som värst t.ex regn och kraftig vind. Men huvudsaken är att hästen har en torr och vindskyddad liggplats.

Men väldigt många hästar äter inte halm även om de skulle behöva det för att hålla värmen. Kan han inte ha fri tillgång så får du skaffa åtminstone ett varmt täcke till honom. Då kan han gå näck med sin spårklippning vid "normal" väderlek" och bara använda täcke vid extremväder. Så gör jag med mitt lite känsliga, men oklippta vbl på lösdrift.

Jodå, hästar har jag haft i många år så jag vet att jag ska öka på fodergivan när det blir kallare. Jag har även ett hlb sto som går ute med min klb val men hon har inte så mycket päls så henne kommer jag inte att klippa än i alla fall.
Saken är den att min nordis har bronkit så han bör inte stå i ett stall. Okej han är inte dålig som det är nu, men det är väldigt dumt att chansa tycker jag. Han får komma in när han ska ridas, men visst om vädret är väldigt dåligt och han vill komma in så kommer jag nog inte att kunna motstå hans blick.

Jag kommer till nästa vinter att klippa mina lösdriftsponnyer som rids (spårklippning) men de kommer inte att få något täcke på sig. Har också en del individer som blir för runda på fri tillgång på hösilage så det kommer att bli stor del halm för deras del. De har tillgång på ligghall men den används inte när det är dåligt väder. :crazy: En av mina har även bronkitsymptom om hon står i stall så det är inget alternativ.

Om någon av hästarna fryser (skakar) så får man väl ge mer hösilage eller ta in den tillfälligt - som sagt, inget täcke på mina iaf :devil:

(kl)
jag har en islandsvalack som är klippt på/under halsen och på bogen. han kommer att få gå ut på lösdrift i januari...kommer han behöva täcke tror ni? han har jätte mkt päls på övriga kroppen och är ju inte så mycket klippt. jag hoppas han ska kunna gå utan täcke så mycket som möjligt. ville bara höra någon annans åsikt! :)

Till både dig och flinetrollet:

Klipper ni bara halsen så klarar de allra flesta hästar sig. Klipp inte mer om det verkligen inte behövs, och klipp INTE magen.

Har häst så lösdrift som är klippt. Klippte honom för någon månad sedan, så växer det ut lagom mycket tills kylan kommer. Har även en vän som klippt sin nu i dagarna. Klippte halsen+bogarna och hästen klarar sig lika bra som de andra. Ändå har det regnat o blåst mkt nu.

Om någon av hästarna fryser (skakar) så får man väl ge mer hösilage eller ta in den tillfälligt - som sagt, inget täcke på mina iaf :devil:

fast aldrig att jag skulle vänta med att täcka till hästen fryser såpass att den skakar, åtminstonne mina blir "spända" i muskelaturen långt innan. (och dom står på fri tillgång av hösilage och halmbädd)

jag har mitt halvblod med fullblodspappa (med mkt. lite pälssättning) på lösdrift, i år dessutom kall hall. (vi har ett halvblod till, 1 D-ponny och 3 shettisar där) i år har han blivit täckt hela hösten pga. dom kalla regnen (vilket han blir spänd i musklerna av, om jag inte täckar) förra året gick han otäckad, vilket fungerade bra då. även 2 av shettisarna har haft tunn fodrat täcke på sig av samma anledning. man får ju se till individens behov, behöver hästen täcke så bör den ju få ha det. ett kallstall är ju lika kallt som en kallhall (ligghall) så jag upplever inte behoven så olika.

Som du säger så beror det helt på individen - vilket hull, ålder, päls i övrigt osv. Jag utgår bara från mina "tjockisar" som kan frysa sommartid när det regnar och är kallt men har hittills aldrig sett dem frysa på vintern. Däremot brukar de stå och svettas i hagen när solen skiner på deras tjocka päls :idea:

Självklart kan ju andra hästar behöva täcken! :smirk:

Okej, tack så jätte mycket för svaret!! :D
Har oxå sett att det är fler som klippt så men man vet ju inte hur dom gör med täcke o det. :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
922
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?